Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk via TV-kabel hastighetsspørsmål

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvorfor min kabel-isp kun tilbyr en begrenset opphastighet.

Jeg har pr dato 10/1,5 og ønsker 10/10Mbit. Det maksimale de tilbyr er 4Mbit opp.

Vi har ikke produktklasse 10mbit/10mbit på kabel. Høyeste vi kan tilby per i dag er 10mbit/4mbit.

Er det noen som vet om det er noen tekniske hindre for å få 10Mbit opp eller er dette bare vrangvilje?

Jeg ser at CanalDigital og andre også gir maks noen få Mbit opp.

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei takk for forklaringen. Jeg har NEAS (Nordmøre Energiverk). Finner ikke ut hvilken versjon de bruker, men de sier de har 'Gigabit media nettverk' og de har digital + analog TV.

Med andre ord kan vi nå skryte av at vi har et ”2-veis interaktivt GigaBit Media Nettverk” med både TV-tjenester, Internett og telefoni fra samme kontakt.

Fant denne tabellen på wikipedia:

DOCSIS Downstream Upstream

1.x 42.88 (38) Mbit/s 10.24 (9) Mbit/s

Euro 57.20 (51) Mbit/s 10.24 (9) Mbit/s

2.0 42.88 (38) Mbit/s 30.72 (27) Mbit/s

3.0 +480 Mbit/s +120 Mbit/s

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar

Jeg vil tro at det sansynligvis er teknisk mulig å levere betydelig høyere hastighet både på download og upload, da selv de eldste og dårligste standardene for kabel-dataoverføring støtter mye mer hastighet.

Det er dog langt fra første gang at leverandører har valgt levere mindre hastrihget enn det som er teknisk mulig. Hvor lenge led ikke Telenor kunder under horribelt dårlig upsteam på ADSL for eksempel? De har forøvrig ikke særlig god upstream nå heller, men det er tross alt litt bedre. Selv helt straight ADSL som er en eldgammel standard går opp mot 900kbit/sec, mens Telenor i sine tidligere dager ofte hold upload på sine produkter nede i så lite som en tredjedel eller havparten av dette, selv på de dyreste abbonementene. Telenor var forøvrig ikke eneste "skyldige" på dette punktet, men de var kanskje blandt de værste.

Det hjelper dog neppe å konfontere supporten med slike ting. Det hadde krev en god del arbeid å sette opp en hastighetprofil spesiellt for deg, ordne spesial-løsninger for fakturering av en hastighet de ikke egentlig selger osv. Kort sagt så er det lite sansynlig at du vil i praksis kunne få noe mer enn beste linjen som faktisk selges offentlig.

EDIT: modemet du har kan være en begrensende faktor. ikke alle kabelmodem takler mer enn so-and-so hastighet, men jeg har ikke mye detaljer der sidne jeg ikke har mye personlig erfaring fra kabel-internett.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg har et Thompson TCM420 som i følge dokumentasjonen skal støtte Euro-Docsis 2.0 så det bør ikke være en begrensende faktor.

Som Stigma sier her så virker det som at få leverandører vil gi mere enn de må. Her i området er eneste reelle alternativ ADSL2+ og da er jo selv 4Mbit opp bra...

Får håpe at utstyret blir oppgradert til 2.0 ettehvert. Canal Digital er vel på vei mot 3.0 så det er vel håp om at andre lusker etter :)

Her er svaret jeg fikk da jeg sendte de en mail i dag :)

Vi kjører fortsatt på 2.0. Det er ikke før Q4 at det blir tilgjengelig hardware for test. Du må tro vi "maser" på det hehe. Når dette blir tilgjengelig vil vi være tidlig ut for å teste 3.0

Endret av la7dfa-com
Lenke til kommentar

ofte så har ikke kabel levrandører så veldig store linje som folk vile likt.

ut linja blir brukt mer enn download faktisk.

det er enkeler for isp/kunde support og bare si nei.

på en isp med 50hus så er det ikke uvanlig og ha 50 kunder som du selger 10mbit til, men så ut fra isp har dem bare 20mbit.

og da blir ut linja delt mye opp, siden den er mest i bruk.

Endret av ranvik
Lenke til kommentar

Jeg sendte nylig mail til BNTV med samme spørsmål. Tilbake fikk jeg svar at idag kjører 2.0 DOCSIS og at de er klar til å komme inn med DOCSIS 3.0.

Men det jeg ikke fikk svar på var det jeg egentlig det jeg stilte spørsmål om, _hvorfor_. Det virker egentlig som om support ville unngå dette spørsmålet litt, men det er nok økonomiskegrunner til det, slik Stigma sier.

Lenke til kommentar

He he, ja prisen vil jo henge sammen med hastigheten og de 'capper' jo linja i modemet akkurat slik de vil. Det er ISP som sender en fil til modemet som setter hastighetsparametret (interestning! :hmm: ) Det betyr at man trolig kan uncappe hvis man har tilstrekkelig know-how.

Hvis man ser på de hastigheter og priser man har på raske fiberlinjer fra f.eks Lyse i dag så koster det ganske mye når man f.eks kommer opp i f.eks 50/25Mbit (1450.-).

Men utviklingen ruller og går, så prisene kommer jo til å falle.

Lenke til kommentar

Var for en stund siden i kontakt med en "litt opp i systemet (selger)" i Canal Digital. Han mente at linjen hos meg var god for 9GBit/s men fordi det var så få som hadde behov for større hastigheter ikke tilbød dette.

[Edit] Men siden det her i Tønsberg presses med fiber om dagen så kanskje Canal Digital snart kommer på banen og oppgraderer litt snart også.

Endret av riroil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...