Gå til innhold

Cas instillinger på ram, hva er best?

venomzorg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg trodde at jo lavere jo bedre så jeg kjører 4-2-2-2.

men så fikk jeg høre at det skulle være bedre og kjøre 8-2-2-2.

ble usikker og vil gjærne ha noen svar!

mvh Anders

er ikke helt sikker men det du mener her tror jeg er hvor agressivt du kjører ram'en.

Cas Latency som du sikter til TROR jeg bare blir "målt" til CL2, Cl2.5, Cl3 osv osv..........av disse 3 så er Cl2 best fordi det blir kortere forsinkelser i "operasjoner".....

men rett meg om jeg tar feil.. :)

Lenke til kommentar

Har Corsair PC2700 og har kjørt denna på 1.5-2-2-6. Men fikk ikke noe mer merkbart ytelses økning. Noen som har testet det ?

Forresten så var det stabilt i ca. 3 timer etter det så fikk jeg BSOD og PC'en nektet å starte opp med det første (svart skjerm) det måtte en BIOS reset til.

-BUFF

Lenke til kommentar

Det er riktig som Eurofighter sier, lavere cas gir økt ytelse. Men det forutsetter at minnebrikkene henger med i svingene. Stiller du cas for lavt i forhold til hva minnebrikkene orker så vil maskinen bli ustabil og du vil helt garantert få blåskjermer i hytt og pine.

Men 2-2-2-4 eller 2-2-2-8 osv gjelder jo mye mer enn cas latency. Det er kun det første 2 tallet som er cas latency. De andre tallene er andre parametre som jeg ikke husker hva er i farta.

Jeg har enda tilgode å se en minnebrikke som kjører 100% stabilt på under 2 cas Buff. Så det er nok en grunn til at du fikk BSOD osv når du prøvde 1.5 cas. Det er også ikke uten grunn at de fleste hovedkort stopper på 2 cas.

Lenke til kommentar

Det er vel som regel :

2-2-2-4

Første er CAS Latency 1.5-3 (trur jeg)

Neste er RAS 2-3 (Row Precharge Time)

Så er det RAS to CAS delay 2-3

Og så RAS Pulse Width 4-8 (jo mindre jo bedre)

Men det er oxo noe som heter SDRAM burst length 4QW el 8QW (større er bedre)

Aggressive instillinger blir da

2(CAS)-2(RAS)-2(RAStoCAS)-4(RAS Pulse...)-8QW

Hvis jeg er helt ute og kjører da

-BUFF

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...