prokrastinator Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Dette er min første post så dere får tilgi meg om dette er feil forum e.l. Jeg har satt sammen en ny pc (specs under), uten mer kjøling enn det som følger av chassiset (2 vifter), cpu-en (vifte til q6600) og det kan virke som jeg får for høye temperaturer i maskinen. Jeg håper noen kan uttale seg om temperaturene er noe å bekymre seg for, evt hva som kan gjøres for å forbedre disse (helst uten innkjøp av kjølesystem). MB: Asus P5n-e CPU: Intel Quad Core q6600 2,4 ghz RAM: 4 gb OCZ 800 mhz 5-5-5-15 (måtte sette til 857 mhz i BIOS for å bruke alle) GPU: Geforce 8800 GTS 320 mb OS: Windows Vista 64-bit HD: Western Digital 500 GB 7200 rpm 16 MB cache PSU: Mist 500w Temperaturmålingene er gjort med Asus PCProbe II og SpeedFan - de gir noenlunde like målinger. Først, uten noen form for overklokking (m/unntak av rammen som måtte settes til 857 mhz) Etter å ha kjørt spilldemoen Lost Planet og surfet litt viser SpeedFan 58C på MB (Temp2), 42C på CPU internal (Temp1), Core 0-4 42-38C og GPU 25C (Temp3). Så, med overklokking 20% (BIOS har system for automatisk OC, CPU-z viser da 2,8 ghz på CPU): Etter litt spilling beveget temperaturmålingene seg nærmere 60 på MB og 45C på Core 0-4. Da viste SpeedFan "brannsymboler" så jeg slo av maskinen og satt BIOS-innstillingene til default. Er dette problematisk? Takker for alle innspill mvh prokrastinator (jon) Lenke til kommentar
krroold Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Orginalkjølerne til Intel burde ikke være et problem. Det kan være at du ikke har perfekt kontakt mellom kjøler og CPU. Du kan prøve å ta den av og feks ta på ny Arctic Silver 5 for så å sette CPU på igjen på nytt. Og det at Speedfan viser brannsymboler er som oftest ikke noe å være redd for. Bare ikke at du ser temperaturen på CPU er sykt høy. Og hva er MB? Kjører forresten min E6300 1,86GHz på 2.8GHz. Den ligger på 43-46 grader som oftest, og det er ikke noe problem. Jeg har forresten ikke org kjøler. Lenke til kommentar
Kim T Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 MB er vel "motherboard" --> Hovedkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå