Gå til innhold

Generelt om privatisteksamen og spesielt om 3KJ

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer å ta 3KJ (kjemi for 3.-klasse R94) som privatist, og i den anledning kunne jeg trenge litt veiledning fra de som måtte kjenne til dette. Jeg vil veldig gjerne ha erfaringer og råd fra folk som har gått opp som privatist i hva som helst, men aller helst fra de som har gått opp som privatist i 3KJ... hvis det finnes noen av dem på forumet her.

Men jeg har også noen konkrete spørsmål som jeg gjerne vil ha besvart.

- I løpet av ett år, kan man gå opp til privatisteksamen to ganger. Om man går opp begge gangene, får man da primærvitnemål?

- Man mister vel ikke primærvitnemålet av å ta et fag som privatist og gå opp til eksamen i det bare en gang?

- Gjelder de samme reglene for privatisteksamen som for eksamen avholdt av skolene? Jeg tenker da spesielt på utvidet tid ved dokumenterte handikap.

- Kan man melde seg opp til privatisteksamen, men trekke seg igjen?

- Om det er mulig, hvor lenge før eksamen må man da melde fra?

- Er privatisteksamener veldig forskjellig fra eksamener avholdt av skolene?

- Bør man jevt over være blant de flinkere elevene når man går opp som privatist? Med andre ord: er privatisteksamener vanskeligere enn eksamener avholdt av skolene?

Akkurat nå kan jeg ikke tenke på flere ting jeg lurer på.

Svar mottas med takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Akkurat nå prøver jeg selv å ta kurset som privatist med kun kunnskaper ifra 2KJ. Jeg har funnet ut at du ender opp i både skriftlig og muntlig eksamen i 3KJ hvis du tar det som privatist. Å ta fag som privatist krever disiplin og helst at du har noen du kan stille spørsmål til i tilfellet du sitter fast i et fag. Når du er privatist har du ingen lærer og er dermed alene med faget. Jeg holder akkurat nå på med kapittel 1 og det ser ut som at man trenger informasjon fra kapittel 9 i 2KJ (begge bøkene jeg snakker om nå er en del av boksamlingen "Kjemien stemmer").

Du kan trekke deg når som helst ifra faget, men du vil ikke få avgifta du betalte for eksamen tilbake. Vil nok selv trenge mye hjelp med dette faget.

Endret av Solokahulo
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

*bump*

Sitter selv og lurer på akkurat det samme. Det å ta 3KJ som privatist.

Når jeg ser på privatistweb.no står det jo at "Dersom du ikke har 2KJ fra tidligere (mrk. som elev eller privatist) må du opp til en muntlig eksamen med eksprimentelt innslag i tillegg til skriftlig eksamen.". Dette står ved siden av den skriftlige 3KJ-eksamen.

Solokahulo: Sikker på at man må opp i begge hvis man har 2KJ fra før av? Mine lærer har også sagt at man må ha både muntlig og skriftlig serru, men nå ble jeg litt i tvil.

Lenke til kommentar

Fra Sonans:

"Dersom du ønsker å ta 3KJ direkte, uten å avlegge eksamen i 2KJ, så må du velge 3KJ muntlig og skriftlig. Da får du godkjent 2KJ og får uttelling for fordypning og realfag for begge nivåene. Dersom du ikke gjør dette, (og altså ikke har 2KJ fra tidligere) vil du kun få timene for 3KJ ført på vitnemålet, og kun ha 1 realfagspoeng."

For de som allerede har 2KJ gjenstår altså bare en skriftlig (5 timer) eksamen i 3KJ. Den muntlige er for de som ikke har 2KJ.

> - Gjelder de samme reglene for privatisteksamen som for eksamen avholdt av skolene?

Svar: Det kan du gå ut i fra.

> - Kan man melde seg opp til privatisteksamen, men trekke seg igjen?

Svar: Du kan trekke deg, men det er ikke nødvendig, det er ikke begrensning i antall forsøk har jeg fått opplyst tidligere. Derfor er det vel heller ingen trekkfrist så langt jeg vet. Men hvis du vil kan du sende en epost til privatistkontoret for avmelding innen rimelig tid (en uke før?), så går det greit.

> - Er privatisteksamener veldig forskjellig fra eksamener avholdt av skolene?

Svar: Det er samme eksamen.

Lenke til kommentar

Det jeg har fått vite er at hvis man tar fag man allerede har tatt som elev på vgs om igjen som privatist så går dette på primærvitnemålet(ofte høyere krav), men hvis man tar nye fag, man ikke har tatt før så går det på ordinærvitnemålet(som om man akkurat kom ut fra vgs). Men hvordan er det da om det går dårlig på privatisteksamen og man må gjøre det om igjen? Jeg tar privatisteksamen i 2bi og 3bi nå til jul, håper at det går bra, men er litt redd for å miste ordinærvitnemål og få primær om det ikke går bra. Kan noen forklare disse reglene?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Så fort du stryker mister du muligheten til et primærvitnemål..

Forøvrig, jeg tok 2KJ og 3KJ på et halvår (sammen med 2BI og 3BI), og meldte meg opp til eksamen i begge deler. Ironisk nok hadde jeg 3KJ eksamen først, så det var litt rart å skulle ha 2KJ muntlig eksamen etter at jeg hadde sikret et 6'er i 3KJ :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...