Lost1989 Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 (endret) Hallo, Har et lite problem med internett og bredbåndstelefoni. Internett er av typen Telenor ADSL og, Bredbåndstelefonien er av typen Telio. Bredbåndsmodemet er en SpeedTouch 510i og bredbåndtelefoni-adapteren er en Sipura SPA2100. Problemet mitt er at internett ikke fungerer når bredbåndstelefoni-adapteren er koblet til systemet. Så for jeg fjerner den, fungerer internett igjen, men da har jeg jo ikke telefon. Så det blir jo på en måte enten eller : / Det virker som om det er noe galt med adapteren, ettersom så for jeg plugger TP-kabel (fra pc) vekk fra bredbåndsmodemet og inn i Bredbåndstelefoni adapteren så får jeg beskjed på datan "en nettverskabel er koblet i fra". Dette får jeg ikke opp når jeg gjør denne prosessen andre veien. Virker som om bredbåndsadaper og pc ikke klarer å kommunisere, fordi jeg kan heller ikke komme meg inn til de innstillingene i adaptere (de instillingene du kan endre på når du skriver 192.168.0.1 eller noe sånnt i nettlesern). EDIT: la til litt ekstra Håper at det er noen vennlige sjeler der ute som kan hjelpe meg Mvh. Krogstad Endret 20. august 2007 av Lost1989 Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 (endret) Sjekk at du ikke bruker samme ipområde på modem og adapter. EDIT: Hvis du får feil om at du ikke er tilkoblet så kan du prøve å resette Sipura. Endret 20. august 2007 av la7dfa-com Lenke til kommentar
Lost1989 Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 Hvordan kan jeg finne ut om de har samme ip-område når jeg ikke kommer inn i de innstilingene til adapteren? Pc og adapter har tydeligvis ingene kontakt, selv om de er koblet fysisk til hverandre. Btw: takk for raskt svar Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Hallo, Har et lite problem med internett og bredbåndstelefoni. Internett er av typen Telenor ADSL og, Bredbåndstelefonien er av typen Telio. Bredbåndsmodemet er en SpeedTouch 510i og bredbåndtelefoni-adapteren er en Sipura SPA2100. Problemet mitt er at internett ikke fungerer når bredbåndstelefoni-adapteren er koblet til systemet. Så for jeg fjerner den, fungerer internett igjen, men da har jeg jo ikke telefon. Så det blir jo på en måte enten eller : / Det virker som om det er noe galt med adapteren, ettersom så for jeg plugger TP-kabel (fra pc) vekk fra bredbåndsmodemet og inn i Bredbåndstelefoni adapteren så får jeg beskjed på datan "en nettverskabel er koblet i fra". Dette får jeg ikke opp når jeg gjør denne prosessen andre veien. Virker som om bredbåndsadaper og pc ikke klarer å kommunisere, fordi jeg kan heller ikke komme meg inn til de innstillingene i adaptere (de instillingene du kan endre på når du skriver 192.168.0.1 eller noe sånnt i nettlesern). EDIT: la til litt ekstra Håper at det er noen vennlige sjeler der ute som kan hjelpe meg Mvh. Krogstad 9325826[/snapback] Har det fungert tidligere? hvis nei; da vil jeg gjerne se en tegning av hvordan du kobler sammen utstyret... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Hvordan kan jeg finne ut om de har samme ip-område når jeg ikke kommer inn i de innstilingene til adapteren? Pc og adapter har tydeligvis ingene kontakt, selv om de er koblet fysisk til hverandre. 9326066[/snapback] Jeg skjønte at jeg hadde svart feil, det var derfor jeg la til den editen. Får du melding om at det er feil med tilkoblingen så er det jo noe feil med nettverksporten på sipura. En reset og sjekke at powersupply er i orden er vel det du kan gjøre? Lenke til kommentar
Lost1989 Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 Hallo, Har et lite problem med internett og bredbåndstelefoni. Internett er av typen Telenor ADSL og, Bredbåndstelefonien er av typen Telio. Bredbåndsmodemet er en SpeedTouch 510i og bredbåndtelefoni-adapteren er en Sipura SPA2100. Problemet mitt er at internett ikke fungerer når bredbåndstelefoni-adapteren er koblet til systemet. Så for jeg fjerner den, fungerer internett igjen, men da har jeg jo ikke telefon. Så det blir jo på en måte enten eller : / Det virker som om det er noe galt med adapteren, ettersom så for jeg plugger TP-kabel (fra pc) vekk fra bredbåndsmodemet og inn i Bredbåndstelefoni adapteren så får jeg beskjed på datan "en nettverskabel er koblet i fra". Dette får jeg ikke opp når jeg gjør denne prosessen andre veien. Virker som om bredbåndsadaper og pc ikke klarer å kommunisere, fordi jeg kan heller ikke komme meg inn til de innstillingene i adaptere (de instillingene du kan endre på når du skriver 192.168.0.1 eller noe sånnt i nettlesern). EDIT: la til litt ekstra Håper at det er noen vennlige sjeler der ute som kan hjelpe meg Mvh. Krogstad 9325826[/snapback] Har det fungert tidligere? hvis nei; da vil jeg gjerne se en tegning av hvordan du kobler sammen utstyret... 9326153[/snapback] Ja det har fungert tidligere. Problemet oppstod sånn plutselig en dag jeg kom hjem. Hvordan kan jeg finne ut om de har samme ip-område når jeg ikke kommer inn i de innstilingene til adapteren? Pc og adapter har tydeligvis ingene kontakt, selv om de er koblet fysisk til hverandre. 9326066[/snapback] Jeg skjønte at jeg hadde svart feil, det var derfor jeg la til den editen. Får du melding om at det er feil med tilkoblingen så er det jo noe feil med nettverksporten på sipura. En reset og sjekke at powersupply er i orden er vel det du kan gjøre? 9326211[/snapback] Ja får melding om feil, den standard meldinga "en nettverkskabel er koblet fra". Har prøvd å resette Sipura (ved å ringe med telefonene å taste inn et nr) og det fungerte ikke. Vet ikke helt hvordan jeg skal sjekke om strømforsyninga er i orden :S Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 du kan prøve å resette sipuraen til factory-default ved å taste ****, så snakker mannen, så taster du 73738# så ber han deg taste 1 for å bekrefte. gjør det, og tlf vil resettes... Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Du har vel egentlig kommet så langt at Telio bør ta over og sende deg nytt utstyr? Lenke til kommentar
Lost1989 Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 Har sendt noen mailer med dem, men de er trege å svare. Prøvde også å ringe. Han mente det var noe galt med noe filter hos telenor (noen som vet hva det kan være) å ba meg ringe dem. Men for meg virker det ikke som om det skulle være problemet når internett fungerer (uten adapter) og når problemet faktisk er at pc og adapter ikke får kontakt. Lenke til kommentar
Insanity Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Har du prøvd å sette sipura'en i bridgemodus? Det er nemlig en ruter og det er vel speedtouchen også om den ikke står som bridge da. Funker dårlig med 2 rutere på ett nett... Lenke til kommentar
Lost1989 Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 Hm, det har jeg ikke prøvd Kan du fortelle mæj hvordan det gjøres? Lenke til kommentar
Insanity Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Kan nok ikke det Jeg fikk hjelp til det av Telio kundeservice over telefon. Er lenge siden nå, så jeg husker ikke hvordan det gjøres. Du får bare ringe dem så hjelper de deg. Mulig det var kommandorer man taster inn på telefonen, men ikke helt sikker. Lenke til kommentar
Lost1989 Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 (endret) Å :/ Ok, ingen andre som vet hvordan dette gjøres da? Evt vet om noen andre metoder for å fikse problemet / andre grunner til at det er slik? Takk for tipset forresten Endret 20. august 2007 av Lost1989 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå