stingsilda Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Kjære byggere, Min hjemmebygde PC fungerer helt greit, men med et unntak jeg undres over. Den har 2 stk. 2 GB minnemoduler, men både bios og OS rapporterer at maskinen har 3 GB minne. Og jeg som lærte på skolen at 2 + 2 = 4 Hvis jeg tar ut en av modulene, rapporteres minnet korrekt som 2 GB. Dette gjelder begge modulene. Jeg har også forsøkt å rokere dem rundt, og flytte dem fra en minnebank til en annen eller i hver sin. Samme resultat. Det er sikkert noe helt åpenbart jeg har oversett, kjenner jeg meg rett... -Men hva? Vil bli dypt takknemlig for hjelp. Her er detaljene: Hovedkort: ASUS P5B Premium Vista Edition CPU: Core 2 Duo 6600 (2,4GHz) RAM: DDR2 PC2-6400 • CL=5 • Unbuffered • NON-ECC • DDR2-800 • 1.8V • 256Meg x 64 Forvirret hilsen Stingsilda Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Kjører du 32bits OS blir det slik . Uansett 3GB holder i massevis på Vista . Lenke til kommentar
stingsilda Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 Kjører du 32bits OS blir det slik . Uansett 3GB holder i massevis på Vista . 9325349[/snapback] Jeg kjører Vista 64 bit. Men som sagt, BIOS rapporterer også 3 GB. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Sjekk at du har memory remapping [enabled] i BIOS. Lenke til kommentar
stingsilda Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 Hei syar2003, Skriver dette fra "omstøvlet" maskin. Nå ser både BIOS og Vista alle gigabyte'ne sine. Du skrev forresten at 3 GB var rikelig for Vista... Hiv på Photoshop CS3 og et bildearkivsystem basert på MySQL samtidig, så skal jeg love deg at RAM'en får bein å gå på... Tusen takk for rask og kompetent hjelp. Dette hadde jeg sikkert brukt ei UKE på å knote med aleine. Vennlig hilsen Stingsilda Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Bare hyggelig å hjelpe Du har selvfølgelig rett i at med den bruken så hjelper det med den siste gigabyte'n. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå