Gå til innhold

Unge Høyre's grådige slagord


Anbefalte innlegg

For å ty til en klisjé: Begynner det ikke å lukte litt for mye jantelov når en engang ikke har lov til å gå til valgkamp på slagordet "jeg elsker å eie"?

 

Edit:

 

Jeg kan ikke se at det fører til noen økt nytte med å få folk til å få dårlig samvittighet over at de eier ting...

9386034[/snapback]

Det er ikke poenget... Er det eneste du bryr deg om å eie ting? Er det det som gjør deg lykkelig? Har ikke et ordinært menneske også andre behov?

9408928[/snapback]

 

Er det du elsker det eneste du bryr deg om? Som jeg sa tidligere, jeg syns alt for mange legger litt for mye i dette. Å gå fra "jeg elsker å eie" til "jeg bryr meg kun om meg selv" etc syns jeg er å ta litt for mye i.

 

Blir jo såklart feil å påerobre seg en fasit her, men slik jeg ser det prøver de å formidle at det ikke er noe galt i å eie, og heller ikke å like det å eie noe. Enkelt og greit.

9386551[/snapback]

 

 

Nå er jo nettopp samfunnet summen av individene, og samfunnsnytte dermed nytten til alle individene summert. Det å jobbe for "individets interesser" betyr da heller at man driter i nytten til noen individer, mens man satser alt på nytten til andre individer.

9408940[/snapback]

 

Men er det fortsatt "feil", "negativt" osv å like følelsen av å eie noe? Jeg skjønner at du er krampeaktig opptatt av å plukke ut veldig høyrevridde mennesker for å kjøre den samme gamle leksa, men jeg ser ikke helt relevansen med dette til "jeg elsker å eie".

 

Ellers er vel "samfunnsnytte", eller nyttemaksimering på samfunnsplan stort sett en tilnæring til det noe urealistiske paretoeffektiviten (hvor en ikke kan øke nytte sin, uten at det går utover nytten til andre). Det betyr ikke å drite i noen få, det betyr faktisk å inkludere alle, men å tilnærme seg et punkt hvor alle får mest mulig nytte, og ikke nødvendigvis individuelt nyttemaks.

 

Blir jo såklart feil å påerobre seg en fasit her, men slik jeg ser det prøver de å formidle at det ikke er noe galt i å eie, og heller ikke å like det å eie noe. Enkelt og greit.

9386551[/snapback]

Det er ikke noe galt i å eie i seg selv, men hvis man eier i så stor grad at det påvirker samfunnet i en negativ retning, så er det ikke bra.

9408958[/snapback]

 

Men hvorfor er det fortsatt feil å elske det å eie noe? Er det galt av det å være stolt over at du har kjøpt deg en ny bil? En ny datamaskin?

9410410[/snapback]

Det å "Elske å eie" kan være egoistisk og "Jeg tenker bare på meg selv" er egoistisk. Altså, noe av samme sak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det å "Elske å eie" kan være egoistisk og "Jeg tenker bare på meg selv" er egoistisk. Altså, noe av samme sak.

9414468[/snapback]

 

Forklar gjerne.

9414497[/snapback]

 

Du trenger ikke å gjøre det vanskeligere enn hva det i virkeligheten er, smoothie. Dette forstår du sammenhengen av selv. Det er ingen som sier det er galt å eie. Men når Unge Høyres slagord vitner om et lidenskapelig forhold til besittelse, når det opphører å handle om alminnelig eierskap og beveger seg over til kjærlighet, er det bare legitimt å spørre hvor Unge Høyre har sine verdier.

 

Elsker er noe du gjør familien din, foreldre og venner, og kanskje til og med en god hobby. Eierskap er og bør være langt mer edruelig for ikke å miste blikk av hva som er viktig her i livet.

Lenke til kommentar
Det å "Elske å eie" kan være egoistisk og "Jeg tenker bare på meg selv" er egoistisk. Altså, noe av samme sak.

9414468[/snapback]

 

Forklar gjerne.

9414497[/snapback]

 

Du trenger ikke å gjøre det vanskeligere enn hva det i virkeligheten er, smoothie. Dette forstår du sammenhengen av selv. Det er ingen som sier det er galt å eie. Men når Unge Høyres slagord vitner om et lidenskapelig forhold til besittelse, når det opphører å handle om alminnelig eierskap og beveger seg over til kjærlighet, er det bare legitimt å spørre hvor Unge Høyre har sine verdier.

 

Elsker er noe du gjør familien din, foreldre og venner, og kanskje til og med en god hobby. Eierskap er og bør være langt mer edruelig for ikke å miste blikk av hva som er viktig her i livet.

9418872[/snapback]

 

Det er nok ikke jeg som legger for mye i dette. Tilnærmet alle "mot" dette slagordet legger sine premisser på et helt annent nivå enn hva jeg gjør (og hva jeg håper Unge Høyre gjør). For det første virker det som om at en enten "elsker å eie" eller så elsker man noe annet. Finnes det ingen gråsoner? For det andre er eierskap viktig for samfunnet og individet. Selv om sammenhengen mellom eierskap og lykke ikke er linær, så betyr ikke dette at viktigheten av å eie er noe en kan se bort i fra.

 

Eiendomsretten er viktig i hvordan vi allokerer ressurser i samfunnet vårt, og privat eiendomsrett blir ansett som å være den mest effektive allokeringen. Det å eie noe er ikke noe en kan så enklet "ta avstand fra" ved å si at det eksisterer andre ting å verdsette her i verden. Det ligger mye bak eierskap. Slik jeg tolker "Jeg elsker å eie", så ønsker UH å fremme nettopp dette, at eierskap er viktig både for samfunnet og individet samfunnsøkonomisk. Mens andre "glemmer" dette og fokuserer på andre ting, så ønsker UH å fokusere på nettopp dette. Å ha slagordet "Jeg elsker å eie" blir som å poengere viktigheten av eierskap, og å gjøre oss bevist på at eierskap er viktig - og at vi må mene dette er viktig.

 

Klart det finnes andre verdier en kan verdsette mer. Dette mener da vel også UH vil jeg tro. Men heldigvis er det ikke slik at en kun kan elske én ting - være lidenskaplig for kun én ting. Eierskap er viktig for samfunnet, og derfor der jeg ikke noe problem med at noen går til valgkamp med et slagord som omfavner dette.

 

Edit:

 

Jeg vil også legge til at det ikke er noen implisitt sammenheng om det å "elske å eie" og det å være egoistisk. Men "genialt" mener tydeligvis at det er noe slikt, og jeg ba han derfor om å forklare denne sammenhengen.

Endret av smoothie
Lenke til kommentar
Det å "Elske å eie" kan være egoistisk og "Jeg tenker bare på meg selv" er egoistisk. Altså, noe av samme sak.

9414468[/snapback]

 

Forklar gjerne.

9414497[/snapback]

 

Du trenger ikke å gjøre det vanskeligere enn hva det i virkeligheten er, smoothie. Dette forstår du sammenhengen av selv. Det er ingen som sier det er galt å eie. Men når Unge Høyres slagord vitner om et lidenskapelig forhold til besittelse, når det opphører å handle om alminnelig eierskap og beveger seg over til kjærlighet, er det bare legitimt å spørre hvor Unge Høyre har sine verdier.

 

Elsker er noe du gjør familien din, foreldre og venner, og kanskje til og med en god hobby. Eierskap er og bør være langt mer edruelig for ikke å miste blikk av hva som er viktig her i livet.

9418872[/snapback]

 

Det er nok ikke jeg som legger for mye i dette. Tilnærmet alle "mot" dette slagordet legger sine premisser på et helt annent nivå enn hva jeg gjør (og hva jeg håper Unge Høyre gjør). For det første virker det som om at en enten "elsker å eie" eller så elsker man noe annet. Finnes det ingen gråsoner? For det andre er eierskap viktig for samfunnet og individet. Selv om sammenhengen mellom eierskap og lykke ikke er linær, så betyr ikke dette at viktigheten av å eie er noe en kan se bort i fra.

 

Eiendomsretten er viktig i hvordan vi allokerer ressurser i samfunnet vårt, og privat eiendomsrett blir ansett som å være den mest effektive allokeringen. Det å eie noe er ikke noe en kan så enklet "ta avstand fra" ved å si at det eksisterer andre ting å verdsette her i verden. Det ligger mye bak eierskap. Slik jeg tolker "Jeg elsker å eie", så ønsker UH å fremme nettopp dette, at eierskap er viktig både for samfunnet og individet samfunnsøkonomisk. Mens andre "glemmer" dette og fokuserer på andre ting, så ønsker UH å fokusere på nettopp dette. Å ha slagordet "Jeg elsker å eie" blir som å poengere viktigheten av eierskap, og å gjøre oss bevist på at eierskap er viktig - og at vi må mene dette er viktig.

 

Klart det finnes andre verdier en kan verdsette mer. Dette mener da vel også UH vil jeg tro. Men heldigvis er det ikke slik at en kun kan elske én ting - være lidenskaplig for kun én ting. Eierskap er viktig for samfunnet, og derfor der jeg ikke noe problem med at noen går til valgkamp med et slagord som omfavner dette.

 

Edit:

 

Jeg vil også legge til at det ikke er noen implisitt sammenheng om det å "elske å eie" og det å være egoistisk. Men "genialt" mener tydeligvis at det er noe slikt, og jeg ba han derfor om å forklare denne sammenhengen.

9418950[/snapback]

 

Som sagt; elsker er noe du gjør familien din, venner og foreldre. Og Unge Høyre burde skjønt at mange ville oppleve det som påfallende at partiet som går for å være «de rikes parti» - selv om det er en kobling de selv prøver å bryte - valgte å nettopp dette slagordet. Jeg tror ikke et sekund at Unge Høyre hadde det du sier i tankene når de valgte slagordet, og det skyldes både at et slagord ikke er stedet for å ta opp dette, og at "elsker" er et ord for kraftig. Noe UH selv sannsynligvis vet.

 

Jeg tror Unge Høyre lider av hva de fleste ungdomspartiene lider av, nemlig naiv idealisme og malplassert agitasjon, som sannsynligvis stammer fra barnlinghet (ikke barnslighet), uerfarenhet, og utålmodig ungdommelig frustrasjon over å ikke ha fått utrettet noe eller over å ikke ha fått slippe til.

 

Det finnes nok eksempler på ungdomspartier som går over streken. ;)

Lenke til kommentar

Her har dere et par kapitler fra programmet til Unge Høyre, som er relevant for det som blir diskutert her (om kapitalisme, og de som faller utenfor).

 

Unge Høyre er for kapitalisme, og derfor har vi slagordet "jeg elsker å eie". Vi vet at frie mennesker som eier kan gjøre hverdagen bedre for seg selv og andre mennesker.

 

Kapitalismen er det økonomiske systemet hvor man har privat eiendomsrett, og muligheten til å selge og kjøpe fra hvem og til hvem man vil.

 

En av kapitalismens store fordeler er at den er perfekt til å skape økonomiske verdier. Intet samfunn kan overleve bare ved å dele, noen må skape verdier også. Takket være at kapitalismen gir hver enkelt frihet til å kjøpe og selge, kan du og jeg hver eneste dag velge og vrake i mange tilbud, varer og tjenester.

 

Like viktig er det at kapitalismen baserer seg på frivillighet og maktspredning. Ingen tvinger to personer til å handle med hverandre, de gjør det fordi de har lyst og fordi begge tjener på handelen.

 

Mange land i verden har forsøkt å bygge samfunnet på sosialisme i stedet for kapitalisme. Det finnes nok av både morsomme og tragiske eksempler på at sosialismen har slått feil. I det tidligere Sovjetunionen hadde Staten bestemt at det et bestemt år skulle produseres pelskåper. Da det viste seg at vinteren ikke ble kald, men men i stedet regnfull, var det egentlig gummistøvler folk hadde behov for, men det var det ingen som hadde produsert...

 

Så, enjoy capitalism.

 

Av og til er det noen som spør: Hvorfor er ikke Unge Høyre sosialister?

 

Hovedforskjellen på Unge Høyre og sosialister er klar: Vi vil at det skal være lov å lykkes. Unge Høyre har aldri forstått hva som er så galt med å tjene penger på ærlig vis. Det er jo ikke slik at noen blir fattigere hvis andre blir rikere. Tvert i mot. Mennesker som tjener penger er med på å skape arbeidsplasser, og hjelpe andre til å tjene penger også.

 

Mennesker kan gjøre fantastiske ting hvis de får muligheten til det. Vi trenger skapende, kreative mennesker som gjør noe bra for seg selv og sine. Da må det være lov å satse, lov å jobbe hardt, lov å skape noe - og lov å lykkes og høste belønningen.

 

De som er anti-frihet, anti-muligheter og anti-rikdom, innbiller seg selv at de på en eller annen måte er på lag med "de svake" - de som faller utenfor. Det er feil. Ingen tjener på et samfunn der mennesker blir fortalt at de er svake og må bli klienter for å klare seg i livet, aller minst dem som ikke er født med en sølvskje i munnen. Ingen tjener på et samfunn uten innsatsvilje og mulighet til å satse. Vi kan ikke holde enkeltmennesker tilbake uten å holde samfunnet tilbake.

 

Derfor må det være lov å lykkes.

Lenke til kommentar
Det å "Elske å eie" kan være egoistisk og "Jeg tenker bare på meg selv" er egoistisk. Altså, noe av samme sak.

9414468[/snapback]

 

Forklar gjerne.

9414497[/snapback]

 

Du trenger ikke å gjøre det vanskeligere enn hva det i virkeligheten er, smoothie. Dette forstår du sammenhengen av selv. Det er ingen som sier det er galt å eie. Men når Unge Høyres slagord vitner om et lidenskapelig forhold til besittelse, når det opphører å handle om alminnelig eierskap og beveger seg over til kjærlighet, er det bare legitimt å spørre hvor Unge Høyre har sine verdier.

 

Elsker er noe du gjør familien din, foreldre og venner, og kanskje til og med en god hobby. Eierskap er og bør være langt mer edruelig for ikke å miste blikk av hva som er viktig her i livet.

9418872[/snapback]

 

Det er nok ikke jeg som legger for mye i dette. Tilnærmet alle "mot" dette slagordet legger sine premisser på et helt annent nivå enn hva jeg gjør (og hva jeg håper Unge Høyre gjør). For det første virker det som om at en enten "elsker å eie" eller så elsker man noe annet. Finnes det ingen gråsoner? For det andre er eierskap viktig for samfunnet og individet. Selv om sammenhengen mellom eierskap og lykke ikke er linær, så betyr ikke dette at viktigheten av å eie er noe en kan se bort i fra.

 

Eiendomsretten er viktig i hvordan vi allokerer ressurser i samfunnet vårt, og privat eiendomsrett blir ansett som å være den mest effektive allokeringen. Det å eie noe er ikke noe en kan så enklet "ta avstand fra" ved å si at det eksisterer andre ting å verdsette her i verden. Det ligger mye bak eierskap. Slik jeg tolker "Jeg elsker å eie", så ønsker UH å fremme nettopp dette, at eierskap er viktig både for samfunnet og individet samfunnsøkonomisk. Mens andre "glemmer" dette og fokuserer på andre ting, så ønsker UH å fokusere på nettopp dette. Å ha slagordet "Jeg elsker å eie" blir som å poengere viktigheten av eierskap, og å gjøre oss bevist på at eierskap er viktig - og at vi må mene dette er viktig.

 

Klart det finnes andre verdier en kan verdsette mer. Dette mener da vel også UH vil jeg tro. Men heldigvis er det ikke slik at en kun kan elske én ting - være lidenskaplig for kun én ting. Eierskap er viktig for samfunnet, og derfor der jeg ikke noe problem med at noen går til valgkamp med et slagord som omfavner dette.

 

Edit:

 

Jeg vil også legge til at det ikke er noen implisitt sammenheng om det å "elske å eie" og det å være egoistisk. Men "genialt" mener tydeligvis at det er noe slikt, og jeg ba han derfor om å forklare denne sammenhengen.

9418950[/snapback]

"Jeg elsker å eie" kan i de fleste sammenhenger tolkes som egoisme. Hvis en person hadde sakt til en annen "Jeg elsker å eie" ville man ikke nødvendigvis tenke at denne personen bare liker å eie en bil eller eie et hus, men en form for grådighet.

Lenke til kommentar
Man kunne jo likesågodt trodd at han elsket å eie i dataspill. Kan bety en miliard ting om man drar det ut av sammenheng

9473372[/snapback]

Det kan det sikkert. Dette sto tross alt i sammenheng med at man lettere skulle få seg finere bil på denne Høyre brosyren. Så dataspill henger det nok ikke sammen med.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Bruker-95147
Vel til tross for hva enkelte mener om slagordet, ble Unge Høyre hedret som drivkraften bak det faktum at Høyre vant dette valget. Valgkamp "eier de" så definitiv i. Uansett er det vel på tide å slutte å drive flisespikkeri om dette slagordet nå -- folk kan tolke det som de vil. Enjoy capitalism. ;)

9482659[/snapback]

 

Helt enig. Kapitalisme er supert. Blir så forbanna på indiske bønder som er så frekk at de krever tilbake grunnvann som Coca Cola har investert i med sin egen kapital. Som frie individer får de mulighet til kjøpe tilbake vannet som flaskevann, men så klager de faen meg over at de ikke har penger. La dem drikke Cola!

 

 

Yes, indeed we all clap our hands i joy and appriciation. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...