Gå til innhold

akkurat henta 400D, noen tips?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om du er dyslektisk så bør du gå for boka til Magnar Fjørtoft. Har selv kjøpt denne, og den er ekstremt lettlest med mange gode forklarende bilder.

Det du må lære deg i første omgang er de grunnleggende utrykkene. Vite forholdet mellom blender, lukkertid og ISO, alt dette tror jeg står forklart i den "basic-guiden" som er i starten av manualen.

Har 400d selv..

9337156[/snapback]

denne?

http://www.arkbokhandel.no/bok/97882778005...,_Magnar_(ill)/

9339048[/snapback]

Bingo

Lenke til kommentar
sliter med og få bildene lyse nok uten at kvaliteten blir dårlig (dårlig kvalitet på høy ISO men må ha høy ISO for og få bildene lyse nok, hva gjør jeg feil?

9328567[/snapback]

Nå må du lese hva disse personene faktisk svarer; LES MANUALEN!

Det er også en bitteliten quick guide hvis du bare vil lese det.

Det du gjør feil er at du tar bilder i svake lysforhold, noe som gjør at du må ha høyere ISO.

9328655[/snapback]

jeg har dysleksi selv så jeg vet hvordan du har det :) bare send meg en pm vis du lurer på noe så skal jeg forklare det litt mer i "dysleksispråklig" .

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mulig det står i en annen tråd, så dette kommer litt feil. Har et spørsmål om 400D og praktisk størrelse på bilder, (i en øveperiode), synes det tar veldig stor plass på PC'n hvis jeg tar i størst oppløsning (utenom RAW da) som er ca 4MB. På min ixus tar jeg stort sett bildene rundt 2MB, og det har gitt OK print i vanlig foto-størrelse,..andre som har lang erfaring her, hva som er mest praktisk i innøvingsfasen?

RandiA

Lenke til kommentar
andre som har lang erfaring her, hva som er mest praktisk i innøvingsfasen?

RandiA

9427588[/snapback]

ja, dropp innøvingsfasen, best å byrje med best kvalitet først som sist, helst i RAW. Diskplass på pc er kjempebillig, kjøper du en slik, får du plass til ca 25 000 bilder i RAW. eller 60-70 000 bilder i beste kvalitet jpg.

om du kjøper HD-en ovanfor vil kvart bilde på disken koste ca 30 øre, noe som burde vere overkommelig for dei fleste.

Dersom du har stasjoær maskin og ikkje treng ekstern harddisk, så går det fint ann å kjøpe en intern en, desse er både større, raskare og billigare.

:)

Lenke til kommentar

Jeg var så dum at jeg holdt meg til JPEG alt for lenge. Det som er fordelene med å fotografere i RAW, er at om du bommer litt i eksponeringen, så kan du rette det opp i bilderedigeringen. Det er ikke på langt nær så lett med JPEG.

Men det betyr at du må forlate den grønne firkanten og de ferdigsydde programmene, og gå over til P, Av, Tv eller M.

Tom

Lenke til kommentar

turnipkongen: har da nok med diskplass (to Laptoper,+150GB på en stasjonær, og 250 på en ekstern harddisk). Men jeg tenkte bare at å øve med så mange MB var liksom bortkastet :!: :!:

Nå tok jeg det første bilde i 4 varianter med det nye kamera, og sammenlignet med samme situasjon med ixus 850. Hmmmm, ble nok litt skuffet da jeg ser ixusbildet ble mye bedre. Men jeg får vel skylde på at jeg ikke kan noe om kameraet enda.

RandiA

Lenke til kommentar
Men det betyr at du må forlate den grønne firkanten og de ferdigsydde programmene, og gå over til P, Av, Tv eller M.

*

Tom

9427972[/snapback]

grønn firkant ? :dontgetit:

Åja! den ja, hva er den til? :p

''grønn firkant'' er bestemormodus og bør aldri brukes av den opprinnelige eiger i edru tilstand, Det er farlig det!

Lenke til kommentar

Vær heller litt hard med deg selv og slett alle de bildene som er for dårlige

Husk også på å lagre bildene på flere harddisker hele tiden. Da blir de ikke borte selv om en laptop stjeles eller en harddisk tar kvelden. Lagre gjerne bilder i et helt annet hus i en helt annen bydel også så er sjansene for at du alltid har en kopi å falle tilbake på store

Lenke til kommentar
turnipkongen: har da nok med diskplass (to Laptoper,+150GB på en stasjonær, og 250 på en ekstern harddisk). Men jeg tenkte bare at å øve med så mange MB var  liksom bortkastet  :!:  :!:

Nå tok jeg det første bilde i 4 varianter med det nye kamera, og sammenlignet med samme situasjon med ixus 850. Hmmmm, ble nok litt skuffet da jeg ser ixusbildet ble mye bedre. Men jeg får vel skylde på at jeg ikke kan noe om kameraet enda.

RandiA

9427991[/snapback]

Men hva om du tar det blinkskuddet mens du øver deg da ?

Det er nok mulig at du foreløpig synes at bildene til IXUS ser bedre ut. Det er fordi en SLR er satt opp til å gjøre minst mulig med bildet ditt, slik at du kan finpusse de etterpå. Det gjøres veldig enkelt i Canon Digital Photo Professional.

Hvis du føler at det virker vanskelig, så kan du sette opp skarphet, kontrast og farger i kameraet og skyte med JPEG (beste kvalitet) til du er trygg på kameraet. Det er mulig at du opplever bevegelse-uskarphet; det skjer hvis du har for lange lukkertider.

Tom

Lenke til kommentar
Vær heller litt hard med deg selv og slett alle de bildene som er for dårlige

Husk også på å lagre bildene på flere harddisker hele tiden. Da blir de ikke borte selv om en laptop stjeles eller en harddisk tar kvelden. Lagre gjerne bilder i et helt annet hus i en helt annen bydel også så er sjansene for at du alltid har en kopi å falle tilbake på store

9428066[/snapback]

Tar alltid MANGE bilder av motivet jeg og sletter 20 av 22 for eksempel. Brenner viktige bilder på CD eller DVD som lagring..har også noen Gallery på nett som tåler stor oppløsning.

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...