Gå til innhold

akkurat henta 400D, noen tips?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sliter med og få bildene lyse nok uten at kvaliteten blir dårlig (dårlig kvalitet på høy ISO men må ha høy ISO for og få bildene lyse nok, hva gjør jeg feil?

9328567[/snapback]

Nå må du lese hva disse personene faktisk svarer; LES MANUALEN!

Det er også en bitteliten quick guide hvis du bare vil lese det.

Det du gjør feil er at du tar bilder i svake lysforhold, noe som gjør at du må ha høyere ISO.

Lenke til kommentar

Hvis du sliter med dysleksi, så er det klart at en svensk manual blir håpløst. Nå er ikke foto-kompendiet lettlest heller; selv om det står mye snadder der.

I dårlig lys, så er det fire ting du kan gjøre.

1. Bruke stativ

2. Bruke blits

3. Øke ISO (lysfølsomhet)

4. Bruke et objektiv som slipper inn mer lys

Du har prøvd forslag nummer 3 og dermed opplevd at støy blir for ødeleggende.

For å stille blender selv må du velg Av programmet. Da juster du blenderen med hjulet under utløser-knappen. Lavt tall gir mer lys inn, samtidig som lukkertiden øker (også her blir tallet mindre...).

Lykke til.

Tom

Lenke til kommentar

Jeg synes eksponeringen ble bra i det bildet. Om det er "korrekt" - det bstemmer du selv.

I manuell (M), så holder du +/- knappen nede, mens du bruker hjulet for å justere blender. Bruker du bare hjulet så justerer du lukkertid.

Mens jeg husker det. Hvis du buker P programmet, så kan du bruke hjulet til å velge hvilken kombinasjon av lukker og blender du vil ha.

ISO stilles ved å trykke inn pilknappen merket ISO og bruke hjulet.

Tom

Lenke til kommentar
hva er eksponering?

framhevelse av noe? få noe fram?

9329473[/snapback]

Ja, hva mener vi når vi sier eksponering - jeg har brukt utrykket så lenge at jeg ikke husker definisjonen helt :hmm:

Edit - jeg ser PMnormal kom med en grei forklaring.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Jeg synes eksponeringen ble bra i det bildet. Om det er "korrekt" - det bstemmer du selv.

I manuell (M), så holder du +/- knappen nede, mens du bruker hjulet for å justere blender. Bruker du bare hjulet så justerer du lukkertid.

Mens jeg husker det. Hvis du buker P programmet, så kan du bruke hjulet til å velge hvilken kombinasjon av lukker og blender du vil ha.

ISO stilles ved å trykke inn pilknappen merket ISO og bruke hjulet.

Tom

9329504[/snapback]

takk du er til stor hjelp

Lenke til kommentar

Om du er dyslektisk så bør du gå for boka til Magnar Fjørtoft. Har selv kjøpt denne, og den er ekstremt lettlest med mange gode forklarende bilder.

Det du må lære deg i første omgang er de grunnleggende utrykkene. Vite forholdet mellom blender, lukkertid og ISO, alt dette tror jeg står forklart i den "basic-guiden" som er i starten av manualen.

Har 400d selv..

Lenke til kommentar
Om du er dyslektisk så bør du gå for boka til Magnar Fjørtoft. Har selv kjøpt denne, og den er ekstremt lettlest med mange gode forklarende bilder.

Det du må lære deg i første omgang er de grunnleggende utrykkene. Vite forholdet mellom blender, lukkertid og ISO, alt dette tror jeg står forklart i den "basic-guiden" som er i starten av manualen.

Har 400d selv..

9337156[/snapback]

denne?

http://www.arkbokhandel.no/bok/97882778005...,_Magnar_(ill)/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...