Gå til innhold

akkurat henta 400D, noen tips?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Og hvis du vil ha en god bok med flere god tips i vil jeg anbefale Digital Fotografi i Praksis av Magnar Fjørtoft!

Ta masse bilder, jo mer du tar, jo mer du lærer.

9324784[/snapback]

Støtter opp om disse to rådene. Har selv kjøpt boka til Magnar, og den har noe lære bort selv en gammel hobby-fotograf som meg :thumbup:

Tom

Lenke til kommentar

Bildet av katten var rått synes jeg! Elsker kontrasten mellom svart og hvitt her! At poten liksom går med sofaen og resten går i et med bakgrunnen å.. ja du skjønner ;)

Bilde 2 blir litt kjedelig for min del.. Kanskje gjort noe med hvitbalansen? vet ikke egentlig jeg..

Lenke til kommentar
Bildet av katten var rått synes jeg! Elsker kontrasten mellom svart og hvitt her! At poten liksom går med sofaen og resten går i et med bakgrunnen å.. ja du skjønner ;)

Bilde 2 blir litt kjedelig for min del.. Kanskje gjort noe med hvitbalansen? vet ikke egentlig jeg..

9326123[/snapback]

hvitbalansen?

jeg er helt helt blank

kort lokke tid 1\200?

kortest lukke tid på høy iso?

tind i fart= 1\200 og iso 1600?

Endret av just_me
Lenke til kommentar

Jeg er vel ikke rette fyr til å forklare hva hvitbalanse er, men har noe med fargetemperatur å gjøre, dvs bildet ditt er litt rødaktig, og dette kan ordnes i photoshop f.eks. Helt sikkert noen her som kan forklare nærmere.

M = stiller inn alt manuelt når du tar bilde

Av= blenderprioritet

Tv= Lukkerprioritet

P= Automatisk blender og lukker

Kommer helt sikkert bedre forklaringer her.. Litt newbie selv :(

Edit: hvis du sitter med samme manualen som meg, så står det fra side 52 og utover :thumbup:

Endret av recognice
Lenke til kommentar
kort lokke tid 1\200?

9326302[/snapback]

Litt usikker på hva du mener, men bruk lavest mulig ISO hvis du har mulighet.. jo høyere ISO, desto mer kornete bilde. Så i dagslys ol. er det greit å holde seg på ISO 100.

Lenke til kommentar
kort lokke tid 1\200?

9326302[/snapback]

Litt usikker på hva du mener, men bruk lavest mulig ISO hvis du har mulighet.. jo høyere ISO, desto mer kornete bilde. Så i dagslys ol. er det greit å holde seg på ISO 100.

9326329[/snapback]

okay, hvordan ta bilder av ting i høy fart? 1\200 benevning?

Lenke til kommentar
kort lokke tid 1\200?

9326302[/snapback]

9326329[/snapback]

okay, hvordan ta bilder av ting i høy fart? 1\200 benevning?

9326370[/snapback]

Hvis du vil ha skarpe bilder av ting i høy fart, så må du ha veldig gode lysforhold. Er vel slik at man ikke kan få i pose og sekk. Dårlige lysforhold, må lengre lukkertid brukes for å få inn nok lys. Eventuelt blitz kan brukes hvis motivet ikke er for lang unna. Hvis det f.eks er en bil, så kan du prøve å følge motivet. Da vil motivet bli skarpt, mens bakgrunnen blir litt blurry.

Rett meg\utdyp den som vil ;)

Edit: Så har du jo det med blender da. Jo lavere blendertall, jo større blenderåpning, og du kan bruke kortere lukkertid, men får da igjen mindre dybdeskarphet.

Endret av recognice
Lenke til kommentar
kan ikke kameraet ta 3 bilder i sek? hvordan?

9326462[/snapback]

Tror du burde sette deg ned å lese manualen, der står alt det grunnleggende, og om hvordan kameraet fungerer.

9326470[/snapback]

det er enkelte ting jeg ikke finer i den, dessuten er den på svensk :thumbdown:

edit: fant ut av det nå

Endret av just_me
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...