Gå til innhold

Problemer med flekker på alle bilder

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nettopp kjøpt meg en D40x for en drøy måned siden. Samt en ekstra linse, AF-S 55-200 VR og er kjempe fornøyd med kamera og alle bildene.

De siste ukene har jeg fått noen flekker på bildene. Jeg trodde først det kom av flekker på objektivet, men de er begge objektivene. Så trodde jeg det var noe på speilet, og børstet forsiktig speilet med en hama kost jeg kjøpte i fotobutikken.

Jeg har nå en følelse av at noe må ligge på selve brikken over speilet. Men den har jeg hørt at man ikke skal røre. Eller er det noen som har andre erfaringer?

Dere finner tre eksempler hva jeg mener på denne linken:

http://picasaweb.google.com/krobertsen/ProblemMedKamera

Noen tips til hva jeg bør gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har fått støv på bildebrikken, sannsynligvis under skifte av objektiv. Det letteste er å kjøpe en liten mini pumpe (feks. en slik som du får på apoteket for å rense ørene) og blåse rent inne i kamera huset. Da forsvinner mesteparten av støvet.

Det vil alltid komme inn litt støv i kameraet ditt. For å begrense det så anbefaler jeg at du er rask når du skifter objektiv og at du ikke skifter objektiv når du er i et rom med mye støv.

Endret av JoergenJonassen
Lenke til kommentar

flekker/støv på speil og mattskive kjem ikkje med på bilda du tek, mest sannsynleg er det støv på bildesensoren og denne kan du få rensa på ulike fotobutikkar rundt om kring for ca 300, - kr.

du kan også rense den sjølv med sokalte sensorswabs som du får kjøpt på nettet, (og kansje i diverse fotobutikkar.) desse kostar omkring 1000, - kr

Lenke til kommentar

Dette er støv, som du med letthet kan blåse bort med ørepumpen du har fått anbefalt. Det står sikkert litt bak i instruksjonsboken din om hvordan du renser kameraet ifht. å få løftet speiel og åpnet lukkeren etc.

Ikke stikk børsten inn på sensoren - bruk helst bare blåsebelgen. Om ikke det fikser problemet må du til med våtrensutstyr (slik som turnipkongen snakker om).

Forøvrig kan støvet på de eksisterende bildene dine relativt lett fjernes i Photoshop ell.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...