Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Veteran: Ford Granada '77 2 dørs sedan

tZar

Anbefalte innlegg

Da var det på tide med mitt første veteranprosjekt, og valget på en Ford falt ganske naturlig.

Da jeg for ca en måneds tid tilbake så en 2 dørs sedan, som det begynner å bli få av nå, på Finn for den nette sum av 10 høvdinger var jeg ikke treg med å bestemme meg. 3 timer etter at jeg først så bildene av bilen på Finn satt jeg godt til rette i førersetet med retning for min egen gårdsplass.

Litt om bilen:

Ford Granada Sedan

2 dører

2l sohc med 99 ponnier.

ca 150 000 på telleren.

Bilen hadde vært på EU kontroll dagen før jeg kjøpte den, og to ting måtte utbedres før bilen ble godkjent, høyre frontlys måtte byttes, samt en liten lekkasje i eksosen måtte tettes.

Det å finne frontlykter til denne bilen viste seg å ikke være alt for enkelt, men etter et par ukers leting, ble det et røverkjøp, 200,- for en nesten ny lykt.

Lykten ble satt inn, eksosen ble tettet, og dagen etter ble bilen levert til etterkontroll. 5 minutter etter bilen ble levert, og 100 kr. fattigere kunne jeg fornøyd dra til biltilsynet og hente skiltene.

Fant fort ut at ikke alt var som det skulle, bilen ristet som bare det i litt hastighet. 20 nye bolter, avbalansering av hjulene, og 500 kr fattigere så var det blitt mye bedre, men noe gjenstår fortsatt. Regner med at dette vil bli bra så fort jeg får byttet hardy-koblingen.

Bilen ser ikke ut etter en runde med rullemaling, i tillegg til rust på forskjermer og hjulbue bak.

Har skaffet meg ny hjulbue fra Veng og en brukt forskjerm fra Nord-norge som jeg såvidt har begynt å pusse ned. Hjulbuen blir sveiset på plass om ikke alt for lenge.

Da gjenstår venstre forskjerm (hvis noen har en til overs, så rop ut), samt litt jobb på panseret før hele bilen kan pusses ned og gjøres klar for lakkering.

Mekanisk er det noen småting som må gjøres, og som har blitt gjort.

Kom akuratt inn etter å ha justert ventilene, kam og løftere er bare et år gamle, så de burde holde en stund til.

I tillegg må nok noen pakninger i kardangen og på girkassa byttes, for det er ganske fuktig der.

Rustmessig er det ikke alt for ille. Jeg kan nok takke det at bilen for det meste har gått på salt-frie veier for det.

Interiøret i bilen er ikke alt for ille, men et slitent førersete er det selvfølgelig.

Til andre med veteraner, Vesta viste seg å være greiest å ha med å gjøre med tanke på forsikring.

Så, litt bilder:

post-5730-1187635558_thumb.jpg

post-5730-1187635666_thumb.jpg

post-5730-1187635691_thumb.jpg

post-5730-1187635753_thumb.jpg

post-5730-1187635780_thumb.jpg

post-5730-1187635791_thumb.jpg

Endret av tZar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
WOW jeg elsker denne bilen da jeg har hatt en selv men litt grommere motor..

Sett i en 2.8 V6 og gjør denne strøken så skal jeg kjøpe den av deg :thumbup:

9324609[/snapback]

Hehe, vet ikke om den skal selges, har en forkjærlighet for disse bilene selv.

Sliter litt med å bestemme meg for hva jeg skal gjøre. Utseendemessig regner jeg med en look som er ganske så lik orginalen.

Motormessig er jeg litt mer usikker; har bekjente som har 24v cossie motoren i like biler, så det frister så klart. Pinoten med to webere, trimkam og litt grommere eksos er også et alternativ jeg tenker på for at det ikke skal bli alt for uorginalt under panseret.

Lenke til kommentar

Takker så mye :)

Har enda en forskjerm og et panser på vei. Er noe rust på disse, men ikke noe som jeg ikke kan få fikset, er mye bedre enn det som står på bilen idag :)

Sitter og vurderer om jeg skal få byttet kanalene først som sist, de holder nok en stund fortsatt, men det kan være greit å bytte dem med en gang.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk en pakke i posten på lørdag. Pakkene tar sin tid for tiden. Denne var sporløst forsvunnet i 3 dager før den plutselig dukket opp på postkontoret, den andre pakken jeg venter på fra samme avsender tok en tur nordover til Hamar i stedet for til Stokke når den kom til Oslo.

post-5730-1188819440_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Da er alt av deler jeg har ventet på kommet i hus.

Desverre viste det seg å være en del mer rust en forventet på både panser og den ene forskjermen, men det er uansett bedre enn det jeg har idag. Får gjøre det beste ut av det.

Idag har jeg gått over med stålbørste alle steder med rust, i tillegg til at sandblåseren har blitt brukt litt.

Har flyttet inn delene for pussing og behandling. Den ene forskjermen er nesten ferdig, den andre samt panseret jeg fikk nå sist har fått en omgang med rustbjørn på alle områder med krokan. Har også pusset litt på de to sistnevnte delene.

post-5730-1189020185_thumb.jpg post-5730-1189020203_thumb.jpg

post-5730-1189020216_thumb.jpg post-5730-1189020227_thumb.jpg

post-5730-1189020243_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Noen som har erfaring med Black & Decker kompressoren som de har på Europris for tiden, CP5050?

Hva jeg skal bruke den til: Luftverktøy, sandblåsning og små lakkeringsjobber.

Noe å samle på, eller 1000 kr. ut av vinduet?

9506753[/snapback]

Tjaa.. Til det arbe du skal bruke den til, er det bortkasta penger! Er alt for liten tank.. Lufta går ut med en gang.. Men til å blåse opp dekk å sånna ting småting er den ganske bra :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 5 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Jeg fikk veldig lyst til å polere bagasjelokket..... :D

Vet ikke hvor mye da hadde hjulpet, da bilen er blitt rullemalt en gang, og det er derfor bagasjelokket ser så blasst ut ;)

Ellers har det ikke skjedd så mye i vinter, pga. mangel på plass å stå inne, men har fått handlet inn litt deler på Ebay i løpet av vinteren.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hm, det brukernavnet er kjent fra et annet forum ....

Forskjermen fant jeg vel på Finn eller Autodb mener jeg. Kan også få tak i skjermer i galssfiber fra England.

Oppdateringer ja, det kommer nok noe snart, nå som været er begynt å komme seg ;)

Planene er vel først å fremst å få byttet skjermer og panser, er ikke mye igjen på de nå, litt finpuss og litt lakk bare. Ta det av rust som trengs på kaross, og deretter se om vi kan finner noe spennende å putte ned i motorromet, f.eks en 24v ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...