Gå til innhold

Hvorfor godtar vi all loadingen i spill?

Anbefalte innlegg

Dette spørsmålet har Bob Mandel skrevet en meget god artikkel (anbefales på det sterkeste) på The Adrenaline

Og her er et lite utdrag:

The consequences of long load times can indeed be deadly. The most pernicious effect is a break in the mood and the continuity of the gameplay. Can you imagine being at one of the most exciting points in a movie, and then having to sit in the theater looking at a blank screen while you're waiting for the next reel to load? It's unthinkable. It's extremely difficult to create a consistent tone of suspense, for example, with this kind of interruption. Being completely immobilized for what seems like forever can lead to intense unhappiness on the part of the user. The impact is similar to having commercial interruptions on television, except without anything occurring on the screen that might remotely interest you. Somehow, in the world of intensely interactive computer games, the devastating impact of pauses seems even more severe.

Og til sist sier han noe som jeg syns faktisk har godt en del i glømmeboka:

We game reviewers have a role to play, identifying those titles which are the very worst offenders in this regard; we should criticize titles with exceptionally disruptive load times and praise those without them.

Hvofor blir aldri Loading tiden i et spill slått ordentlig ned på?

Når man i disse dager har all den teknologien, så sitter vi forsatt å stirrer og tvinner tommler og styker den verste svettens mens vi loader i evigheter.

Det er nesten at jeg har lyst gamer.no og alle andre som lager reviews av spill til å ta dette til vurdering når man evaluerer spill.

Artikkelen kan du lese her

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er bemerkelsesverdig lange loadetider i et spill så blir det som oftest nevnt og etter det inntrykket jeg har fått av gamer.no sine omtaler så er det også til dels med på å trekke ned.

Ekstremt lange loadetider midt i spillet er jo plagsomt i spill som Morrowind, men det gjelder jo ikke alle spill. De har vel ikke lange loade tider uten at de må heller vel..eller?

Lenke til kommentar

Ok...nå har ikke jeg lest hele artikkelen, så han kan vel ha nevnt det denne Bob Mandel også. Jeg er helt enig, men det er en enorm forskjell hvor stor betydning dette har fra spill til spill. I et RTS-spill, for eksempel, ville dette ikke ha noen stor relevanse, mens i et FPS-spill ville det kuttet innlevelsen helt, og ødelagt stemningen totalt. Men det er jaggu vanskelig å lage et effektivt system for å laste inn data kjapt....man må jo tross alt ha en hel mengde data over fra disken til minnet, og med dagens grafiske nivå og harddisker som ikke har blitt stort raskere på en stund (de har utviklet seg betraktelig treigere enn størrelsen på spilldata), så sier det seg selv at det blir lengre loading times...og det er ikke bra :evil:

Lenke til kommentar
Can you imagine being at one of the most exciting points in a movie, and then having to sit in the theater looking at a blank screen while you're waiting for the next reel to load? It's unthinkable.

Interessant nok så kan eg det. Det er ikkje så utruleg lenge sidan dette var vanleg. Faktisk så seint som i 1997 opplevde eg det på kino. Ingen stor kino riktignok, men det var ein permanent kino. Folk i dag er ekstremt utolmodige (inkludert meg sjølv).

Og kan vanskeleg tenke meg at dei legg inn lange lastetide med vilje. Men det kan kanskje oppstå pga. tidspress/manglande optimalisering.

Økonomien rår...

Lenke til kommentar

Har dere gamle pc'er fra 1994 eller playstation 2 og xbox. Loade tiden er jo ikkje treig i det heile tatt. Eg syns at det er tvert i mot. Håpper der esom har console tar tak i lomebokka og kjøper ein pc som duger til å spille på. Morrowind er det ikkje særleg står loade tid. HAr du prøvd det på xbox?

Pc ruler :D

Lenke til kommentar

"Hvorfor godtar vi all loadingen i spill?"

Jo det skal jeg fortelle deg:

Fordi vi vet hva som er alternativet. Det er kanskje mulig å bruke streaming teknologi som fyller opp minne samtidig som du spiller, men mange av oss foretrekker best mulig gameplay, med høyest mulig bildefrekvens med innlagte pauser framfor hakking i hele spillet. Disse pausene innimellom hjelper deg bare til å følge med på tida, eller til å huske å få i deg litt mat. Mitt postulat er iallefall som følger:

Heller få store pauser enn mange små.

Lenke til kommentar
Det er kanskje mulig å bruke streaming teknologi som fyller opp minne samtidig som du spiller, men mange av oss foretrekker best mulig gameplay, med høyest mulig bildefrekvens med innlagte pauser framfor hakking i hele spillet.

stemmer, det.. husker et spill hvor man kunne velge dette, "Revenant", en slags diablo-wannabe med 3d grafikk.. prøvde litt med oftere, mindre loade-tid, men det ble bare hakkete og fælt.

Lenke til kommentar

Vel, I neverwinter nights loadetiden er ikke lang, men du loader jo hele fordøme tiden (hver gang du går inn i en bygning å ut igjen, bytt område, opp en etasje etc. Mye loading i den stilen kan også ødelegge gamplayet. Dungeon Siege får ett godt ord fra meg (ikke akkurat ett RPG men mere et DIablo Hack &slash style,) men den Ene gange du loader i løpet av spillet er når du starter det, Andre spille prudosenter skulle ha tatt etter det eksemplet.

Lenke til kommentar
Har dere gamle pc'er fra 1994 eller playstation 2 og xbox. Loade tiden er jo ikkje treig i det heile tatt. Eg syns at det er tvert i mot. Håpper der esom har console tar tak i lomebokka og kjøper ein pc som duger til å spille på. Morrowind er det ikkje særleg står loade tid. HAr du prøvd det på xbox?

Pc ruler :D

Down boy!

Nå er det fordi Morrowind på Xbox er en shitty port fra et buggy PC spill.

Spill uten loadetid (etter start) er absolutt en trend som har kommet for å bli på konsoll. Halo er et dårlig eksempel, men kanskje det som flest kjenner til. Et annet eksempel er Ratchet & Clank på PS2, som ikke stopper spillet for å laste etter start i det hele tatt. På PC versjonen gjør den derimot det, selv om PS2 versjonen var først.

Så, som du ser så går dette begge veier.

Neste gang du skal skryte av PC'en din har jeg ett stikkord du burde tenke over før du knapper inn en melding, og det er research :evil:

Dessuten er det utrolig nonchalant å be gud å hvermann å grave i lommeboka for å sløse tusenvis av kroner på en PC som er avleggs om et år. Det er det nemlig en hel del folk som hverken gidder eller har råd til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...