Gå til innhold

Lyddempet ws/gaming +Filserver Raid5/6

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Trenger litt innspill på innkjøp, så jeg slipper å svi av penger på ting jeg eventuelt ikke trenger.

Dette er version 2 av oppsettet, etter innspill fra Ueland og G.G, danke

Arbeidstasjonen må være lydløs/mest mulig lydisolert, da den ligger 1m unna huet mitt.

Den blir brukt til både en del tunge programmer + gaming i ny og ne.

Serveren vil stå i kjelleren der det er godt og kaldt. og lite fukt.

Disse vil være sammenkoblet via 1Gbit switch. og arbeidstasjonen vil bruke den hyppig.

Arbeidstasjon

Kabinett: Står mellom

PC-V1100BPLUSII

Antec Performance One P180B

https://prisguiden.no/product.php?productId=61896

Psu: MIST, 500W, ATX 2.2, 20/24 pins, Rev.3 , finns det noen bedre?

Hovedkort: Asus Commando hovedkort socket775 ( Har dette )

Cpu: Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775

Minne: 2Gb ( Har dette )

Skermkort: Club3D Geforce 8800GTX 768MB PCIe ( Har dette )

GFX-Vifte: Eventuelt bytte ut denne. noen ideer?

Vifte: Noctua NH-U12F, 4 Dual-Heat-Pipes, 120mm ( Har dette )

CpuVifte: Den jeg har er visst 24Dbi, bør byttes?

Viftestyring: Zalman viftestyring, ZM-MFC1 Plus, Sort

OSDisk: 400Gb Seagate ( Har Dette )

Lydisolering Harddisk: Mcubed Vertical Silence Link

Vannkjøling er foreløpig ute av bildet.

Så ny vifte til CPU-blokk, viftestyring som da tar de 3 viftene kabinettet har.

Noe jeg har glemt?

Eventuelt andre ting som kan gjøres for støydemping.

Filserver

Kabinett: Cooler Master Mystique 631 , Sort ( Har dette )

PSU: Fortron-Source Epsilon ATX-700W ( Har dette)

Hovedkort: Asus P5KPL Behov for innebygd skjermkort, ledig pci-e port til raid kontroller

Cpu: Intel C2D 6600( Har dette )

Vifte: Boxed Vifte ( Har dette )

Ram: 1Gb ( Har dette )

OsDisk: Seagate 320GB S-ATA II NCQ 7200RPM ( Har dette )

RaidKontroller: Promise SuperTrak EX8350

Harddisk: 8x Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 (har 2 alt) Oppsett i Raid5 + 1 spare eller raid6 med 8 disker. innspill!

UPS: Powerware UPS 5110 Line Interactive, 500 VA, USB, USB, trenger autoshutdown.

Grunn til raid 5/6 med en sånn dyr kontroller, er at jeg driver en del server drift, og har behov for oppbevaring av backup.

Også har jeg en del private ting som trenger oppbevaring, og det var ønskelig med en enkel stasjon isteden for mange. Ønskelig med noe skikkelig når jeg først er i gang.

Raid oppsettet jeg planlegger er Raid5 + 1 i Spare , eller Alle i Raid6 Noen innspill?

Ellers lurer jeg på... Kan jeg utvide raidet med nye disker? viss jeg f.eks starter med 4x 500Gb og setter inn 2 og 2 etter det? Migrate heter det kanskje?

Endret av chrda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vurdert firekjerne? Tolker dette dithen at denne maskina skal brukes til en del blytunge oppgaver og da ken det være fint å ha. Q6600 med G0-stepping har en TDP på 95W og er egentlig ikke noe problem å kjøle med en god luftkjøler og litt skikkelig kjølepasta og rensing. Om du ikke får tak i G0-stepping er Xeon 3210 klokket litt lavere (se på den som Q6400) og utvikler deerfor midre varme.

Vannkjøling er ikke noe farligere enn luft hvis maskinen skal stå uten å passes på over lengre tid. En vifte kan like godt feile som en pumpe. Om det begynner å lekke er det like ille uansett om du er der for å se på det eller ikke :) Det finnes plenty av måter å gjøre det sikrere på også. Du kan lage et varslingssytem som sender seg SMS om det går til helvete, for eksempel :) Du kan også smelle til med redudante strømforsyinger, flere pumer og flere looper, eller et vannkjølingssytem som driver seg selv uten pumper, det er nok av muligheter.

Hva er det egentlig denne maskina skal brukes til?

EDIT: nå så jeg at du har CPU fra før. Da er det nok ikke vits i å mase med firekjerner. Har du forresten sett på Lian Li Modular Cube Case? (linky)

Endret av G.G.
Lenke til kommentar

Håper da virkelig ikke du skal kjøre så stort RAID i en arbeidsstasjon?(!!)

Rekonstruksjon av RAID tar MYE disktid og en del CPU-bruk, hver gang du restarter maskinen vil den starte på nytt helt til den blir ferdig. Kommer det et klikk, eller maskinen får f.eks blåskjerm vil RAIDet bygges på nytt.

Og støysvakt kan du glemme sannsynligvis.

Det er en grunn til at man samler opp disker i egne maskiner. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...