Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Legger hjemmenettverk, får bare 10Mbit [LØST]

Anbefalte innlegg

Hei!

Drivere på å legger hjemmenettverk. Har lagt opp ei strekke nå, men får kun kontakt med ruteren om jeg benytter meg av 10Mbit (tvunget). Jeg bruker Cat5e kabler, lengden på kabelen er ca. 15meter. Hva har jeg gjort galt?

Endret av Gordion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar! Jeg har helt sikkert koblet feil :p

Denne er koblet til ruteren:

IMG_0309.JPG.xs.jpg

Fargekoder fra venstre: Blå-hvit, Blå, Oransje-hvit, oransje, grønn-hvit, grønn, brun, brun-hvit

Og dette er veggkontakten:

IMG_0311.JPG.xs.jpg

Koblet til slik

1. Blå-hvit

2. Blå

3. Oransje-hvit

4. Oransje

5. Grønn-hvit

6. Grønn

7. Brun

8. Brun-hvit

Trodde det skulle bli rett jeg. Ledningen jeg bruker fra veggkontakten til PCen er en jeg har kjøpt, og den tar 1Gigabit ;)

Endret av Gordion
Lenke til kommentar
har du koblet etter anvisninge i begge ender eller bare i kontakten?

9325173[/snapback]

Altså, jeg sa rimelig klart ifra hvordan jeg har koblet det i begge endene.

Ene enden er det en RJ-45 koblet slik: Fargekoder fra venstre: Blå-hvit, Blå, Oransje-hvit, oransje, grønn-hvit, grønn, brun, brun-hvit

Kontakten er koblet slik

1. Blå-hvit

2. Blå

3. Oransje-hvit

4. Ingenting

5. Ingenting

6. Oransje

7. Ingenting

8. Ingenting

Lenke til kommentar
Ja.  Poenget er at du må bruke par og ikke enkeltledere tilfeldig.

9325986[/snapback]

Okei. Jeg forstår.

Just_me: Greit at jeg har vært litt ute på vidda i dag, men du er enda lengre ut :p

Edit: Prøver på det i morgen, håper det hele går bra da :)

Endret av Gordion
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
han har ikke brukt en cat5 vegg kontakt så da funker self ikke ting :-)

den kontakten du bruker er en tlf kontakt (ikke data)

9327780[/snapback]

Bra spottet!

Trådstarter - kjøp deg en ELKO nettverkskontakt.

Lenke til kommentar

Hvor vanskelig kan det være, når riktig kobling ligger i andre posten her?

Det som er vanlig feil når noen kobler nettverkskabler for første gang, er at de bare følger fargene og kobler likt på begge sider.

Du vil da få kontakt, men lav hastighet.

Dette skyldes at alle signal må sendes på hvert sitt tvinnede par med ledere for å få bra nok signal. Følger du fargene 1:1 vil noen av signalene sendes på forskjellig trådpar, og derfor blir signalet svekket.

Det er vel det grønne paret som ligger litt spredd, med tilkobling på 3 og 6.

Så følg beskrivelsen på linken til la7dfa-com, da vil det gå greit.

Husk å bruk så korte ender som mulig, lange ledninger som ikke er tvinnet kan redusere hastigheten.

Nettulf

Lenke til kommentar
Hvor vanskelig kan det være, når riktig kobling ligger i andre posten her?

Det som er vanlig feil når noen kobler nettverkskabler for første gang, er at de bare følger fargene og kobler likt på begge sider.

Du vil da få kontakt, men lav hastighet.

Dette skyldes at alle signal må sendes på hvert sitt tvinnede par med ledere for å få bra nok signal. Følger du fargene 1:1 vil noen av signalene sendes på forskjellig trådpar, og derfor blir signalet svekket.

Det er vel det grønne paret som ligger litt spredd, med tilkobling på 3 og 6.

Så følg beskrivelsen på linken til la7dfa-com, da vil det gå greit.

Husk å bruk så korte ender som mulig, lange ledninger som ikke er tvinnet kan redusere hastigheten.

Nettulf

9328078[/snapback]

han bruker feil kontakt like ille som og koble feil :-)

Lenke til kommentar

Er ingen guru på telefonkontakter jeg, men dersom det ikke sitter noen motstander mellom ulike ledere (har sett noe slikt på en ISDN dings en gang) så burde det jo bare være å koble rett leder til rett punkt på veggkontakten.

Bruk et multimeter for å måle strømgjennomgang fra pinne inne i rj45 kontakten i veggkontakten til riktig koblingspunkt (det er ikke alltid helt "logisk" hvordan koblingspunktene er lagt ut i forhold til pinrekkefølgen i rj45 kontakten)

Lenke til kommentar
Er ingen guru på telefonkontakter jeg, men dersom det ikke sitter noen motstander mellom ulike ledere (har sett noe slikt på en ISDN dings en gang) så burde det jo bare være å koble rett leder til rett punkt på veggkontakten.

Bruk et multimeter for å måle strømgjennomgang fra pinne inne i rj45 kontakten i veggkontakten til riktig koblingspunkt (det er ikke alltid helt "logisk" hvordan koblingspunktene er lagt ut i forhold til pinrekkefølgen i rj45 kontakten)

9328847[/snapback]

klasisk feil, du kan IKKE bruke en cat3 kontakt som det hetter(da får du 10mbit) for og få 100mbit må du bruke cat5(eller bedre) kontakt.

cat er en standar hvor bra kontakten leder singaler, tap i kontakten , revolveringa , og flere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...