mOkk Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 (endret) Hei. Sitter og lurer på å kjøpe nye deler til pc'n min. Det er snakk om nytt hovedkort, skjermkort, minne og prosessor. Prisklasse rundt 10k. Sliter mest med valg av nytt hovedkort pga. usikkerhet på hvilken socket og prosessor jeg skal velge. Har tidligere hatt bare AMD prosessorer og vært fornøyd med det, men vurderer å gå over til Intel. Er det noen anbefalinger her? Vil det være lurt å vente til AMD lanserer sine nye prosessorer og socket AM2+ og AM3 kommer, eller satse på AM2 eller Intel 775 socket nå, med tanke på fremtidige oppgraderinger? Ellers tenkte jeg noe slik: Minne --> http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312367 Skjermkort --> http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=336372 Takker for alle svar. Endret 20. august 2007 av mOkk Lenke til kommentar
Mr_Motsatt Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 (endret) De minnebrikkene der er det samme jeg ville valgt.. Satt sammen en maskin som gir en god klokkevennlig system og koster 7800 hos amentio ....her.. Det er mulig å få det billigere hvis du ønsker det, men da blir det ikke noe sli på deg. Og det er ...her. til 6500. Kan kanskje presses litt til men ikke så altfor mye. Endret 20. august 2007 av Mr_Motsatt Lenke til kommentar
mOkk Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 De minnebrikkene der er det samme jeg ville valgt.. Satt sammen en maskin som gir en god klokkevennlig system og koster 7800 hos amentio ....her.. Det er mulig å få det billigere hvis du ønsker det, men da blir det ikke noe sli på deg. Og det er ...her. til 6500. Kan kanskje presses litt til men ikke så altfor mye. 9325179[/snapback] Så Intel socket 775 er det som er verdt å satse på, med tanke på fremtidige oppgraderinger av prosessor? Vil bare være sikker på at hovedkortet jeg kjøper ikke er utdatert om et halvt år hvis/når det kommer nye prosessorer. Ellers så det bra ut. Var noe sånt jeg hadde i tankene hvis jeg går for Intel prosessor. Lenke til kommentar
lenny25 Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Nvidia kommer med GeForce 9-serien i November visstnok, med hardwarestøtte for DX10.1. Hvis du orker å vente ville jeg gjort det. Jeg skal ihvertfall ha meg et 9800GTX når de kommer ut Lenke til kommentar
mOkk Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 Tviler på jeg gidder å vente så lenge, men med et godt hovedkort er det jo ikkeno problem å oppgradere skjermkortet senere og selge det gamle: Lenke til kommentar
Kpg Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 cpu: e6850 minne: crucial ballistix 2-3gb pc 6400 hovedkort: 680i chipset. asus, xfx eller evga. skjermkort: 8800gtx, koster 4200. Lenke til kommentar
mOkk Skrevet 21. august 2007 Forfatter Del Skrevet 21. august 2007 Ser alle anbefaler Intel prosessor så det ser ut som det blir det da Er det mest fornuftig å kjøpe en Dual Core eller gå for Quad Core? Ser at Intel Core 2 Duo E6850 ( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338084 ) og Intel Core 2 Quad Q6600 ( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=330169 ) koster det samme... Ser også at det er stor prisforskjell mellom Q6600 og Q6700, eneste forskjel er vel klokkefrekvens, eller? Lenke til kommentar
Mr_Motsatt Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Dual mot Quad er det stor uenighet om men jeg ville gått for firekjerner fordi det sies at den vil gi best ytelse i Crysis, og i en test av Supreme Commander, ett spill som bruker mye cpu, gav det bedre ytelse med fire kjerner. Dette kan selvfølgelig diskuteres og det gjøres det på mange forum for tiden. Gå for en q6600 for q6700 gir litt mer frekvens med til det dobbelte i pris. En q6600 kan og klokkes til 3ghz om det skulle være nødvendig, og hvis du kjøper pc6400 ram er det bare fsb som må stilles på (utenom volten). Lenke til kommentar
mOkk Skrevet 21. august 2007 Forfatter Del Skrevet 21. august 2007 (endret) Flotters. Takk for hjelpen! Da blir det en Q6600 prosessor så får jeg ta det derfra Endret 21. august 2007 av mOkk Lenke til kommentar
LasseGL Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Herregud, uansett hva du ville kjøpt ville sikkert oppsette ditt være om ikke utdatert, men ihvertfall "mindre-bra", enn hva den er nå! Kommer veldig mye nytt blant annet på DDR3-minne, som garantert blir standard om et halvt år....... Lenke til kommentar
mOkk Skrevet 21. august 2007 Forfatter Del Skrevet 21. august 2007 (endret) Herregud, uansett hva du ville kjøpt ville sikkert oppsette ditt være om ikke utdatert, men ihvertfall "mindre-bra", enn hva den er nå!Kommer veldig mye nytt blant annet på DDR3-minne, som garantert blir standard om et halvt år....... 9330264[/snapback] Skjønner da det, men hvis jeg føler for å bytte prosessor om 6mnd ser jeg helst at jeg slipper å bytte hk også... Var engentlig bare ute etter å vite hva som var mest fremtidsrettet å satse på (Intel eller AMD). (Synes jeg leste et sted at AMD's nye prosessorer ikke vil passe på AM2 socketen, men at nye Intel prosessorer vil kunne bruke 775 socket... correct me if i'm wrong ) Endret 21. august 2007 av mOkk Lenke til kommentar
Mr_Motsatt Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Du gjør rett i å velge intel for amd henger etter. DDR3 minne er dyrt og ikke noe å satse på idag, hvis du ikke kjøper heeeelt highend, noe som bare er tull. Jeg er og imot å handle hovedkort for fremtiden siden det er mange nye standarer som er på vei og ved en fremtidig oppgradering blir ikke hovedkort det som gjør det dyrt. Sats heller på ting som vi vet kommer til å vare. Kabinett, psu, mus, tastatur. Så hvis ram,cpu,hk er brukendes i fremtiden så blir det en bonus. Skjermkortet er det bare å glemme omtrent dagen det er kjøpt. Lenke til kommentar
mOkk Skrevet 21. august 2007 Forfatter Del Skrevet 21. august 2007 Jo, høres fornuftig ut , og var jo akkurat det jeg gjorde forrige gang pc ble kjøpt inn... Har da satt opp en midlertidig handleliste: Prosessor --> Intel Q6600 Minne --> Crucial BallistiX 2048MB (2x1024MB) Skjermkort --> 8800GTS HK --> http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334424 Ser det ok ut? Lenke til kommentar
Mr_Motsatt Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Ser bra ut det hvis gts kortet er 640mb utgaven Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå