KoKo_ Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Hei! Jeg har oppdaget et irriterende problem, spesielt siden dette er et dyrt lydkort. Jeg bruker den optiske utgangen fra den eksterne I/O modulen. På diskanten (er der jeg merker det i hvert fall), så kommer det skurring i den venstre høyttaler. Jeg har såvidt prøvd å overføre analogt med en lavkvalitets phonokabel fra selve lydkortet. Da merker jeg ikke skuringen, men lydkvaliteten er dårlig. (Jeg er i utgangspunktet ikke helt fornøyd med kvaliteten fra den optiske heller, om du ser bort fra skurringen). Jeg har prøvd den på to forsterkere, så feilen kan ikke ligge der. Er dette et driverproblem i vista, eller kan det være elektronikk/hardware-feil? Orker ikke å sende inn om det ikke er noe å fikse på. Konfig: Vista Premium. Oppdatert nyeste drivere. Kobles videre til Denon 2807. 96kHz optisk. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 Coax digital er også testet med samme resultat. Lenke til kommentar
Brede_Skapstroppen Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Kan det være at det sitter noe skitt i koplinspunktene enten på ledningen eller i kort/forsterker? Prøve med en annen optisk kabel? Lenke til kommentar
TrooperTom Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 Nope, det er driverene til Creative som har skyld i det. Gå til Creative sitt forum og se de tusenvis av andre som har samme problem. Den nyeste drivern er helt tragisk, jeg bruker en fra April som jeg måtte finne på PirateBay sine sider av alle ting! Mod'ene på forumet anbefaler tilogmed at man gjør det.... Vi får håpe de gidder å ta de kundene som har brukt en del penger på lydkort seriøst og lager noen skikkelige drivere snart. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 22. august 2007 Forfatter Del Skrevet 22. august 2007 Jeg har nå prøvd å sette det inn i en winXP maskin. Får samme trøbbelet. Fortsatt dårlige drivere til XP og? Kan vel ikke være tilfellet? Lenke til kommentar
TrooperTom Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Hmmm, nei det høres ikke sånn ut da. Du må kanskje sende det inn. Du har disable onboard lydkort på de maskinene du har prøvd på? Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 23. august 2007 Forfatter Del Skrevet 23. august 2007 (endret) På Vistamaskinen var ikke onboard lydkort disablet i bios, men det var den i XP-maskinen. Testet optisk lyd fra onboard-lydkortet til vistamaskinen, der var det ingen skurring. Lydkvalitetet er så som så, men hva skal man forvente av et onboard kort? Ser nok desverre ut som om den må sendes inn. I etterpåklokskapens ånd, så burde jeg nok kjøpt et mer dedikert musikk-lydkort. Byttehandel er aktuelt om noen skulle være interessert. (Etter at det er fikset selvfølgelig.) Endret 23. august 2007 av KoKo_ Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 23. august 2007 Forfatter Del Skrevet 23. august 2007 Har skrevet en liten feilbeskrivelse før jeg sender kortet inn. Er det flere momenter man burde ha med? Vil unngå No Faults Found, og få kortet sendt tilbake i retur med en fin regning på kjøpet. Og mye krangling etterpå. ---- Feilbeskrivelse av Creative X-Fi Elite Pro. Ved visse frekvenser er det skurring i den høyre stereokanalen. Jeg kjører et 7.1 anlegg på en Denon 2807, samme feilen ble også hørt på forrige receiver som var en Denon 2105. Det vil da friskmelde lydanlegget. Også, siden Ps3 spiller musikken uten skurring med optisk tilkobling. 7-kanals stereo fører til skurring på alle 3 høyre høytalere. Lydkortet er testet både på en maskin med installert windows XP pro SP2 (AMD3000+, ATI9800, Nforce HK) og en med installert windows Vista Premium (Intel E6600, nvidiaGF8800, Asus HK). Jeg bruker optisk ut fra I/O modulen. Har også testet coax digitalt med samme resultat. På Vistamaskinen var ikke onboard lydkort disablet, men det var den på XP maskinen. Om det skulle ha noen betydning (burde ikke det). Onboard lydkort på Vista-PC, med optisk SPDIF ut, fungerer uten skurring på lyden. Som sagt så er det visse frekvenser man hører dette på. Jeg brukte ”Christine Gulbrandsen – Surfing in the Air” for å feilsøke, siden hun synger i det leiet som det skurrer mest. Dere kan eventuelt teste med samme sang for å fremkalle feilen, om dere ikke kjører et frekvens sweep, det har ikke jeg prøvd. Jeg har brukt nyeste drivere lagt ut på nett av Creative. Har lenge trodd dette var driverfeil (Vet at X-Fi sliter med Vista, og at Creatvie er noen dasser til å lage drivere, men at feilen er på XP bør dytte lydkortet over kanten), men når jeg får samme feil på to forskjellige PCer, to forskjellige operativsystem, og to forskjellige lydsystem, så må jeg bite i det sure eplet og sende det inn. Om det skulle vise seg å være driverfeil, så regner jeg med at konklusjonen må bli at Creative får ta tilbake et produkt som ikke fungerer som det burde. Denne feilen kan ikke leves med i enda flere måneder. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Har skrevet en liten feilbeskrivelse før jeg sender kortet inn. Er det flere momenter man burde ha med?Vil unngå No Faults Found, og få kortet sendt tilbake i retur med en fin regning på kjøpet. Og mye krangling etterpå. ---- Feilbeskrivelse av Creative X-Fi Elite Pro. Ved visse frekvenser er det skurring i den høyre stereokanalen. Jeg kjører et 7.1 anlegg på en Denon 2807, samme feilen ble også hørt på forrige receiver som var en Denon 2105. Det vil da friskmelde lydanlegget. Også, siden Ps3 spiller musikken uten skurring med optisk tilkobling. 7-kanals stereo fører til skurring på alle 3 høyre høytalere. Lydkortet er testet både på en maskin med installert windows XP pro SP2 (AMD3000+, ATI9800, Nforce HK) og en med installert windows Vista Premium (Intel E6600, nvidiaGF8800, Asus HK). Jeg bruker optisk ut fra I/O modulen. Har også testet coax digitalt med samme resultat. På Vistamaskinen var ikke onboard lydkort disablet, men det var den på XP maskinen. Om det skulle ha noen betydning (burde ikke det). Onboard lydkort på Vista-PC, med optisk SPDIF ut, fungerer uten skurring på lyden. Som sagt så er det visse frekvenser man hører dette på. Jeg brukte ”Christine Gulbrandsen – Surfing in the Air” for å feilsøke, siden hun synger i det leiet som det skurrer mest. Dere kan eventuelt teste med samme sang for å fremkalle feilen, om dere ikke kjører et frekvens sweep, det har ikke jeg prøvd. Jeg har brukt nyeste drivere lagt ut på nett av Creative. Har lenge trodd dette var driverfeil (Vet at X-Fi sliter med Vista, og at Creatvie er noen dasser til å lage drivere, men at feilen er på XP bør dytte lydkortet over kanten), men når jeg får samme feil på to forskjellige PCer, to forskjellige operativsystem, og to forskjellige lydsystem, så må jeg bite i det sure eplet og sende det inn. Om det skulle vise seg å være driverfeil, så regner jeg med at konklusjonen må bli at Creative får ta tilbake et produkt som ikke fungerer som det burde. Denne feilen kan ikke leves med i enda flere måneder. 9342444[/snapback] Er det slik og forstå at du ikke har testet lydkortet i windows xp? Isåfall er jeg tilnærmet bombesikker på at det er dårlige drivere kombinert med windows vista som forårsaker problemene. Med tanke på et ganske uferdig operativsystem med lite utvalg drivere, skal du ikke se bort fra at det er selve os'et som er problemet. Skuring er ikke noe nytt med x-fi- kortene, noe jeg selv har fått erfare. I mitt tilfelle hadde jeg skuring i windows xp med den første driveren (fatal1ty), og etter at jeg la inn windows vista oppstod problemet på nytt. I siste tilfelle fant jeg ikke annen utvei enn å gå tilbake til win xp igjen, noe som i og for seg ikke er så dumt uansett. Nå nylig investerte jeg penger i et x-fi xtreme audio notebook som har popling, smelling og skuring i windows xp. Regner med at dette også er driverfeil, siden det kun er en driver å oppspore til kortet (den på installasjonscd'en). Jeg må vel bare leve med denne ulyden til creative kommer med ny driver (noe som pleier å ta evigheter), eventuelt sende det inn på angrerett/reklamasjon (kommer ikke langt med feilbeskrivelse tror jeg). Håper det order seg med lydproblemene. Mvh. Øystein Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 25. august 2007 Forfatter Del Skrevet 25. august 2007 Hmm, mener jeg har beskrevet ganske tydelig at jeg har testet kortet på både XP og Vista? Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 8. september 2007 Forfatter Del Skrevet 8. september 2007 Oppdatering: Lydkortet ble sendt inn til rep. Fikk nytt lydkort tilbake, som fungerer som det skal. Lenke til kommentar
Wubbable Skrevet 8. september 2007 Del Skrevet 8. september 2007 Nope, det er driverene til Creative som har skyld i det.Gå til Creative sitt forum og se de tusenvis av andre som har samme problem. 9328225[/snapback] Du har helt rett i det ja... Jeg er blitt så drittlei creative at jeg aldri kommer til å kjøpe noe fra, eller som er relatert med (f.eks. chipset) creative... Lenke til kommentar
lihku Skrevet 9. september 2007 Del Skrevet 9. september 2007 Jeg har også skurr i min høyre høyttaler som er sinnsykt irriterende! Noen som kan poste link til dl av en gammel lyd driver? Har et Creative X-fi extreme music! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå