Gå til innhold

Kjøre bil uten førerkort?

Sultana007

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er igjen feil. Fordi fører i øvingskjøring KAN IKKE være under 25.

9323685[/snapback]

Ehm? Føreren er jo han som kjører, og om han som øvelseskjører er under 18 så vil ikke en forsikring som ikke gjelder for folk under 21 dekke evt skader.

Sultan: Jo han må være 25 (altså en som fikk lappen når han var 18 kan ikke øvelseskjøre med deg etter 5 år, men etter 7 år).

Endret av micke090
Lenke til kommentar
åjaaa 

hva om en som har fått lappen når han er 27 år

kan jeg øvelsekjøre men han da om han har fått lappen akurat igår ??

9323722[/snapback]

Han må ha hatt førerkortet sammenhengende i 5 år. Så om han mistet lappen i en uke i fjor så må han vente 4 år før han kan øvelseskjøre med noen.

Lenke til kommentar

Føreren av bilen under lærekjøring er IKKE læresjåføren, men vedkommende som er over 25 år og som har hatt lappen i over 5 år sammenhengende!

Alt ansvar hviler på han! Så med mindre han klarer å bevise at du har trosset han og bare kjørt idiot og bundet han fast i bilen så er ansvaret hans ved en eventuell ulykker der læresjåføren har gjort ein feil!

Lenke til kommentar

FØRER pr. definisjon i forsikringspapirene henviser under øvingskjøring til "lærer" ikke "eleven". De fleste forsikringspapirer jeg har sett har tilogmed også en egen notis hvor det står at "lovlig øvingskjøring er tillatt" etc.

Lenke til kommentar
FØRER pr. definisjon i forsikringspapirene henviser under øvingskjøring til "lærer" ikke "eleven". De fleste forsikringspapirer jeg har sett har tilogmed også en egen notis hvor det står at "lovlig øvingskjøring er tillatt" etc.

9324370[/snapback]

Ja, og i mange papirer står det omvendt...

Lenke til kommentar

Har de ingen notis om det så er øvelseskjøring tillatt så lenge reglene følges! Fordi som jonepet og eg sa ovenfor, fører er ikke læresjåføren men læreren!

Er faktisk så enkelt!

Så i noen gitte tilfeller så kan man lærekjøre med pappa sin bil, men med en gang man runder 18 og tar lappen så kan man ikke kjøre bilen pga forsikringen...

Lenke til kommentar

Regelverket om øvelseskjøring kort fortalt (Her tar jeg klasse B og BE siden det er samme krav):

Kjøretøy:

1. Kjøretøy som veier inntil 3.5 tonn. (Egene regler om vogntoget til BE, dette går jeg ikke inn på).

2. Kjøretøy eller henger må ikke ha prøveskilt.

3. Det burde heller ikke foreligge noen form for avskiltingsbegjær på kjøretøy/ vogntog, samt at forsikring skal være i orden.

4. Krav til håndbrekk i mellom elev og ledsager gjelder ikke lenger etter innføringen av trafikalt grunnkurs.

Ledsager:

1. Over 25 år.

2. Hatt lappen sammenhengende i minst 5 år for den klassen det øvelseskjøres i.

3. Må oppfylle kravene som stilles til en vanlig sjåfør, eks. edru.

Elev:

1. Må ha hatt trafikalt grunnkurs eller tilsvarende som gjør at man kan dispensere for dette. (Eks. kl. A, A1, B, M (unntatt de som har M145).

2. Over 16 år.

3. Må oppfylle vilkårene som stilles til en vanlig sjåfør, eks. edru.

Hvem som bærer ansvaret under øvelseskjøring:

Under øvelseskjøring som oppfyller alle overnevnte vilkår er det ledsager, og ledsager alene som skal regnes som fører av bilen.

Blir bilen tikket inn til 150 km/t i 30 sonen, er det ledsager som må ta fengselsstraffen og boten som det var han som kjørte. Eleven slipper unna straffeforfølging og alle konsekvenser.

Rammer eleven en bil i rompa, eller kjører på en liten unge, er det ledsager som har ansvaret. Ledsager skal også skrives opp som sjåfør på skademeldingen, som om det var han som førte bilen.

Derimot hvis ikke noen av de i bilen oppfyller kravene til øvelseskjøring (under 25 etc.) vil begge bli straffet. Eleven fordi han kjørte uten gyldig førerkort m.m (han regnes da teknisk sett som sjåfør), og ledsager fordi han lot en person uten førerkort kjøre bilen.

Ulovlig øvelseskjøring kan fort bli en dyr affære. Kjører mann ned et menneske slik at det blir skadet for livet, kommer regresskravet fra forsikringsselskapet fort opp i millionbeløp. I tillegg til den straffen man vil få av samfunnet/ rettsapparatet.

Lenke til kommentar

I slutten av desember har jeg kjørt uten lappen i 2 år :D

Har blitt stoppe et dusin av ganger og fått tilsammen 3 bøter for glemt førerkort... hadde dem visst alt skulle jeg vel vært satt inn igjen for leeenge siden.

Jeg fikk 2 år uten lappen, 1 mnd i burte og en smellfeit bot for og kjøre 50m i fylla. Skulle bare flytte bilen fordi det kom en minibuss med gjester. 1,63 i promille. Der sto jeg som arrangerte festen med håndjern :cool:

La meg flat med en gang og hadde god tone med politiet, men fikk straff som svei litt for mye så jeg gir rett og slett faen... De lager en kriminell med sånne straffer!

Han som tok meg "in action" denne juledagen har stoppa meg 2 ganger senere, men bare sendt meg videre... Han skylder på studenten han hadde med seg og er 100% enig i at straffa var aaalt for streng! Ordentelig kar, liker han :D

Jeg kan øvelseskjøre i 2012 da? surt.. hadde lappen i 6 år før denne hedelsen.. ikke en parkeringsbot eller prikk engang.. akkurat nå hater jeg norge!

Lenke til kommentar

Veldig kult Mekker'n... Du vet at de skjekker opp at du har førerkort eller ikke hvis du blir stoppet sant? Hvis ikke, så er det noen brødgjøker fra UP eller det lokale lensmannskontoret det er noe gale med.. Vet ikke om du skjønner det, men har du ikke førerkort, så skal du ikke være på veien. Håper du krasjer i noen og får regress og milliongjeld. Fyllakjøring er ikke noe gøy, om det er 5 eller 50 meter, er allikavel fyllakjøring..

Til trådstarter:

Forsikringen dekkes hvis du krasjer, siden ansvaret ligger hos ledsager. Uansett om du er 18, 21 eller 25.. Så lenge ledsager er over 25, har førerkort i 5 sammenhengende år, og du krasjer, så har du intet å frykte.

Lenke til kommentar

Hvis jeg kjørte ulovelig ville det ikke være å ødelegge andres biler jeg hadde vært mest redd for. Hvis du i værste tilfelle tar livet av noen kan du få regress (tilbakebetalingskrav) av forsikringsselskapet på flere millioner kroner. Noe som vil gjøre de fleste til gjeldsslave resten av livet.

Når det gjelder forsikringer, så dekkes øvelseskjøring av forsikringsselskapet da det er ledsageren som regnes som fører av bilen.

Og selv om forsikringen din gjelder kun for førere over 25 år, betyr ikke det at du ikke har lov å kjøre den som 18åring, men det blir dyrere å kræsje. Du har fremdeles full annsvarsforsikring, men de fleste forsikringsselskaper krever dobbel og kanskje trippel egenandel på kaskodelen.

Lenke til kommentar
Hvis jeg kjørte ulovelig ville det ikke være å ødelegge andres biler jeg hadde vært mest redd for. Hvis du i værste tilfelle tar livet av noen kan du få regress (tilbakebetalingskrav) av forsikringsselskapet på flere millioner kroner. Noe som vil gjøre de fleste til gjeldsslave resten av livet.

Nå er ikke det å ta livet av noen den aller største utgiften. Det er vel heller det å skade noen skikkelig for livet.

Ta et eksempel (har utelatt eventuelle straffereaksjoner):

Du kjører over en 18 år gammel gutt uten forsørger ansvar.

Hvis vedkommende dør er du erstatningsansvarlig kun for etterlattes utgifter til dette. Som gravferd, kiste, blomster, mat, stein etc.

Derimot hvis du gjør denne personen lam for livet blir regnestykket litt annerledes; da kan du fort måtte erstatte:

-> Ombygging av hus/leilighet.

-> Sykehus utgifter.

-> Rehabiliteringsutgifter.

-> Fremtidige utgifter som følge av sykdommen.

-> Tapt arbeidsinntekt.

og slik kan vi fortsette.

Selvfølgelig kan det hende at du får noe avslag, men uansett så løper total beløpet fort over millionen.

Kjører du over og dreper noen med forsørgeransvar, vil du måtte ut med høyere beløp.

Tar jegeren feil av elgkua og kanina til lille lise, er han kun ertsatningsansvarlig for det som kaninen kostet. Det vil si kanskje 250 kr. Det er kun økonomisk tap som erstattes i norsk erstatningsrett

Så litt brutalt sagt så lønner det seg fort å forsikre seg om at personen virkelig er død etter norske erstatningsregler.

For å ta et faktisk eksempel, så kan vi jo ta E. colli skandalen.

Foreldrene til den fire år gamle gutten som døde hadde ikke krav på noe mer ertsatning enn å få dekket begravelsesutgiftene siden vedkommende ikke hadde noen forsørger ansvar.

Lenke til kommentar
I slutten av desember har jeg kjørt uten lappen i 2 år :D

Har blitt stoppe et dusin av ganger og fått tilsammen 3 bøter for glemt førerkort... hadde dem visst alt skulle jeg vel vært satt inn igjen for leeenge siden.

Jeg fikk 2 år uten lappen, 1 mnd i burte og en smellfeit bot for og kjøre 50m i fylla. Skulle bare flytte bilen fordi det kom en minibuss med gjester. 1,63 i promille. Der sto jeg som arrangerte festen med håndjern :cool:

La meg flat med en gang og hadde god tone med politiet, men fikk straff som svei litt for mye så jeg gir rett og slett faen... De lager en kriminell med sånne straffer!

Han som tok meg "in action" denne juledagen har stoppa meg 2 ganger senere, men bare sendt meg videre... Han skylder på studenten han hadde med seg og er 100% enig i at straffa var aaalt for streng! Ordentelig kar, liker han :D

Jeg kan øvelseskjøre i 2012 da? surt.. hadde lappen i 6 år før denne hedelsen.. ikke en parkeringsbot eller prikk engang.. akkurat nå hater jeg norge!

9325540[/snapback]

Jeg påberoper meg retten til å kalle dette oppspinn.

En gang på midten av 90-tallet ble jeg dømt for fyllekjøring. Faktiske forhold var at jeg kjørte til en fest, litt i forteste laget. Ei stund etter kom politiet på døra og lurte på hvem som eide bilen. Da de hørte det var fest, forlangte de promilletest. Blåste grønt 2 ganger (!!), før det bar ivei for blodprøve. Jeg ba dem sørge for at ting gikk fort, siden jeg hadde begynt å drikke rett etter at jeg parkerte bilen. De drøyde det en hel time!

Uten forsvarer, forklarte dommer hva jeg skulle si og fortalte at så lenge man KAN ha sett noe ureglementært eller KAN ha gjort noe ulovlig, har man ikke lov til å nyte alkohol de påfølgende 6 eller 8 (har glemt) timene etter man har parkert. Mao. jeg kunne ha kjørt for fort, ergo hadde jeg ikke lov til å drikke.

Jeg ble dømt for fyllekjøring. 2 år uten lappen, betinget fengsel, altså slapp å sone fordi det var så lav promille.

Jeg kjørte bil daglig de 2 årene og fikk én bot for å ikke ha med førerkort.

Skyldig til bevist uskyldig...

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...