Sultana007 Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 (endret) Hei Jeg lurte på hva skjer hvis jeg kjører bil uten førerkort å kræsjer Hva er det som skjer med meg da ? altså hva er det jeg kommer til å miste eller få bot ? Endret 20. august 2007 av Sultana007 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Hei Jeg lurte på hva skjer hvis jeg kjører bil uten førerkort å kræsjer Hva er det som skjer med meg da ? altså hva er det jeg kommer til å miste eller få bot ? 9323450[/snapback] Du mister mulighet for å få lappen i en viss tid, du får bot, og du får 0kr fra forsikringsselskapet, dette er ekstra ille siden du antakeligvis får skylden i en krasj med evt andre biler. Lenke til kommentar
Sultana007 Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 (endret) hva om jeg har "L" bak bilen og sitter med en som har førerkort (5år) og kjører får fort i motorveien hva skjer da ?? Endret 20. august 2007 av Sultana007 Lenke til kommentar
Rocket Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 (endret) litt avhengig av omfanget på kræsjet så kan det bli riktig så ille det. feks, hvis du blir tatt uten førerkort, så er muligheten stor for at du får lang utsettelse på å kjøre opp til førerkort, samt en feit bot. er du ikke myndig, så kan foreldrene dine også få seg en bra smell i form av bøter og straff. om du kræsjer i noe(n) og forårsaker skade, så kan du også i tillegg til de overnevnte måtte betale regress til forsikringsselskapet. det betyr da at om du skader noen så de blir ufør, så kan det være snakk om millioner. du blir mao da gjeldsslave på livstid ødelegger du feks en bil, så må du betale tilbake det forsikringsselskapet betalte til eieren av bilen. her også mange hundre tusen og mulighet for langtidsgjeld så jeg skjønner ikke hvorfor folk tør kjøre uten førerkort. håper dette hjalp deg? REDIGERT: Om du har en L bakpå bilen, personen som er med deg (og som da er ansvarlig) har hatt lappen i over 5 år og er over 25, samt at du har gjennomført trafikalt grunnkurs så blir den personen stående ansvarlig. mao han\hun får bota for at du har kjørt for fort. er ikke helt sikker, men jeg mener du kan få utsettelse også, litt etter hvor mye du overskred fartsgrensa. Endret 20. august 2007 av Rocket Lenke til kommentar
Sultana007 Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 takker Rocket Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 hva om jeg har "L" bak bilen og sitter med en som har førerkort (5år) og kjører får fort i motorveien hva skjer da ?? 9323497[/snapback] Om du har tatt teoretisk grunnkurs og har med deg beviser for at du har det+identifikasjon så får du ingen bot, men foreldrene dine må ha forsikring som dekker for folk under 18 (om du er det da, bare noe jeg antar.) Om du ikke har tatt teoretisk grunnkurs så blir det fort dyrt. Da mister du muligheten for å ta førerkort lenge, stor bot og null forsikringsdekning. Om du ikke har tatt teoretisk grunnkurs eller har førerkort så er det samme hvem du kjører med eller hva det står bak på bilen. Lenke til kommentar
Sultana007 Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 takker micke090 Lurte på noe mer hva om jeg kræsjer og det er min feil og har "L" bak bilen + en som sitter med meg og har lappen(5år) Lenke til kommentar
Rocket Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 no problem dette er imo ting statens veivesen burde sikre seg at folk får vite i forholdsvis ung alder, men desverre ikke er lagt nok vekt på.. er jo dumt nok om man "tør" kjøre bil når man er 17, men hvem vil vel sitte med milliongjeld før man er 20, og det bare for å være tøff? sorry om jeg virker moraliserende, men jeg klarte ikke stenge det inne. kjør pent Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 takker micke090 Lurte på noe mer hva om jeg kræsjer og det er min feil og har "L" bak bilen + en som sitter med meg og har lappen(5år) 9323560[/snapback] Du må fortsatt ta teoretisk grunnkurs for å slippe saftige bøter, førerkortutsettelse, forsikring og en prikk i førerkortet til han som sitter ved siden av deg. Lenke til kommentar
Sultana007 Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 ja , hva om jeg har tatt grunnkurs og mørkekjøring ? beklager med at jeg ikke tok med det isted .. Lenke til kommentar
Rocket Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 da vil jeg henvise til det micke sier, har du trafikalt grunnkurs og papirer på at alt er lovlig fra din side, og ledsager er over 25 og har hatt lappen i 5 år, så er det han\hun det går utover. når man kun har trafikalt grunnkurs, så må man ha med seg ledsager som har hatt lappen i 5 år OG være over 25! har vedkommende ikke hatt lappen i over 5 år eller ikke er 25 så vil jeg tro det er en annen dans Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 har vedkommende ikke hatt lappen i over 5 år eller ikke er 25 så vil jeg tro det er en annen dans 9323598[/snapback] Ja da får det de konsekvensene jeg har ramset opp noen ganger. Utsatt førerkort, prikk til han ved siden av deg, ingen forsikringserstatning og bøter. Lenke til kommentar
Sultana007 Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 da vil jeg henvise til det micke sier, har du trafikalt grunnkurs og papirer på at alt er lovlig fra din side, og ledsager er over 25 og har hatt lappen i 5 år, så er det han\hun det går utover. når man kun har trafikalt grunnkurs, så må man ha med seg ledsager som har hatt lappen i 5 år OG være over 25! har vedkommende ikke hatt lappen i over 5 år eller ikke er 25 så vil jeg tro det er en annen dans 9323598[/snapback] Ja, men hva skjer om jeg kræsjer ?? Lenke til kommentar
Rocket Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 (endret) micke svarer, virker som han vet hva som gjelder Micke: må ikke glemme regress. det skremmer hvertfall meg mye mer enn to års utsettelse på lappen eller bøter som blir småpenger i forhold til en evt regress-sum Endret 20. august 2007 av Rocket Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 da vil jeg henvise til det micke sier, har du trafikalt grunnkurs og papirer på at alt er lovlig fra din side, og ledsager er over 25 og har hatt lappen i 5 år, så er det han\hun det går utover. når man kun har trafikalt grunnkurs, så må man ha med seg ledsager som har hatt lappen i 5 år OG være over 25! har vedkommende ikke hatt lappen i over 5 år eller ikke er 25 så vil jeg tro det er en annen dans 9323598[/snapback] Ja, men hva skjer om jeg kræsjer ?? 9323626[/snapback] Så lenge du har forsikring som dekker det så skjer akkuratt det samme som om en voksen skulle krasjet. Skademeldingsutfyllelse, Levering av skjema til forsikringselskapet, de vil undersøke og lage en vurdering, og så vil de betale ut så og så mye. Altså nok til å dekke hele skaden-egenandelen. Lenke til kommentar
Sultana007 Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 hehe ser det Lenke til kommentar
gxi Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 (endret) ... men foreldrene dine må ha forsikring som dekker for folk under 18 (om du er det da, bare noe jeg antar.) Det er feil. Endret 20. august 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 ... men foreldrene dine må ha forsikring som dekker for folk under 18 (om du er det da, bare noe jeg antar.) Det er feil. 9323657[/snapback] Om du har kasko som ikke gjelder for folk under 21 så får man null tilbake fra forsikringsselskapet ved en evt krasj, ergo det er riktig. Lenke til kommentar
Sultana007 Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 Har fullansvar Lenke til kommentar
gxi Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Det er igjen feil. Fordi fører i øvingskjøring KAN IKKE være under 25. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå