kmskaden Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Prøver å få installert Linux på en Dell Dimension , med ekstra skjermkort. Problemet er når installeringen kommer til dektering av skjermkoret, stopper den med feilmelding. Det samme gjør den på Live-CD. I følge feilmeldingen finner den ikke enhet og kan derfor ikke konfigurere x-server Hva må eg gjøre for å få installert med det ekstra skjermkortet? Som er ATI Radeon9250. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Altså du har to skjermkort hvor det ener er et ATI Radeon kort. Er dette et AGP eller PCIe kort? Hva er det andre skjermkortet? Har du prøvd å starte med kun ett skjermkort for så å installere det andre og konfigurere det etter at installasjonen er ferdig? Ubuntu har en rimelig robust maskinvaredetektiv som finner veldig mye maskinvare for deg, men ATi har lenge vært et problem i linux. Når det kommer til mer eksotiske oppsett som flere skjermer så faller også x-konfigurasjonen på hodet. Har ikke prøvd med to forskjellige skjermkort, men kan ikke tenke meg at det blir enklere. Jeg vil anbefale at du lager oppsettet ditt så enkelt som mulig slik at du får installert ubuntu og så konfigurere ekstra skjermer og skjermkort etterpå. Lenke til kommentar
kmskaden Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 (endret) Altså du har to skjermkort hvor det ener er et ATI Radeon kort. Er dette et AGP eller PCIe kort? Hva er det andre skjermkortet? Har du prøvd å starte med kun ett skjermkort for så å installere det andre og konfigurere det etter at installasjonen er ferdig? Ubuntu har en rimelig robust maskinvaredetektiv som finner veldig mye maskinvare for deg, men ATi har lenge vært et problem i linux. Når det kommer til mer eksotiske oppsett som flere skjermer så faller også x-konfigurasjonen på hodet. Har ikke prøvd med to forskjellige skjermkort, men kan ikke tenke meg at det blir enklere. Jeg vil anbefale at du lager oppsettet ditt så enkelt som mulig slik at du får installert ubuntu og så konfigurere ekstra skjermer og skjermkort etterpå. 9323395[/snapback] Det andre kortet ligger intregrert på hovedkortet, Intel 8286G Graphic Controller Er relitiv fersk på dette område, har linux på en annen pc, men hvordan man konfigurere ekstra skjermer og skjermkort får man ta i senere. Skal gjøre det slik du forklarte, så får eg se om det funker. Takk Endret 20. august 2007 av kmskaden Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Jeg har blitt fortalt at det alltid er en god ide å deaktivere det integrerte skjermkortet når du har et eksternt skjermkort. Har visstnok noe med minneallokering å gjøre. Jeg må inrømme at jeg aldri orket å forske noe på dette. Se i brukermanualen til hovedkortet om det står nevnt noe om dette. Se også i BIOS om det er instillinger der for å deaktivere det integrerte skjermkortet eller sette det i en modus som tillater at både det integrerte og eksterne skjermkortet virker samtidig. Lenke til kommentar
kmskaden Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 Jeg har blitt fortalt at det alltid er en god ide å deaktivere det integrerte skjermkortet når du har et eksternt skjermkort. Har visstnok noe med minneallokering å gjøre. Jeg må inrømme at jeg aldri orket å forske noe på dette. Se i brukermanualen til hovedkortet om det står nevnt noe om dette. Se også i BIOS om det er instillinger der for å deaktivere det integrerte skjermkortet eller sette det i en modus som tillater at både det integrerte og eksterne skjermkortet virker samtidig. 9323582[/snapback] Det interne er deaktivert, setter eg det i modus delt funker ikke det nye kortet Men vil som sagt prøve det foreslåtte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå