Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan unngå støv på rommet?

Anbefalte innlegg

Jeg sliter ogsa med stov. Etter en uke er det et lag med stov over hele skrivebordet og over skjermene. Inni switchen er det en god del med stov, og pa gulvet har jeg et gratt teppe.

*begynne a lage vakum*

Så du må tørke støv og støvsuge ein gang i veka, eg ser ikkje problemet.

Kva skal vakum hjelpe for? Passe på å suge inn mest mogeleg støv? Prøv heller med overtrykk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å helt unngå støv er ikke lett - det er støv i lufta både inne og ute, og det vil langsomt falle ned.

For å unngå å lage unødvendig mye støv, bør du unngå tepper, kanskje også gardiner og alle unødige tekstiler. Ikke tørk klær i rommet. Ikke la klær ligge framme, få dem enten inn i skapet eller i skittentøyskurven. Prøv også å ikke la for mye papir flyte rundt, papir avgir også støv.

Men viktigst av alt, sørg for å ha det ryddig med reine flater som er lette å tørke støv av, med klut på hyller og bord og mopp på gulvet, så blir det ikke så stort ork å gjøre det en gang i uka. Og mopp er klart å foretrekke framfor støvsuger, da støvsugere, selv med filter på utblåsingslufta, blåser ut igjen endel finkornet støv.

Lenke til kommentar
90% av alt støv, er gammel hudrester.
Tror nok heller at 90% av støvet er partikler fra klærne.

Når det gjelder fjerning av støv er elektrostatisk filter et godt alternativ. Har vært med og montert dette i et rom med mye papirstøv. Og dette var vellykket.

Men kostnaden er stor, så hvis du ikke lider av støvallergi e.l. vil jeg anbefale god gammeldags støvtørking eller sentralstøvsuger.

Edit: Se disse - http://www.elektrofilter-vest.no/grace.htm

http://www.toshibavarmepumper.no/?vis=luftfiltrering

Endret av SirEmanon
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Drar opp en gammel tråd her ser jeg, men jeg synes det er interessant det som blir sagt tidligere i tråden; nemlig at det må da gå an å lage noe som samler støv.

Siden dette er HW-nettverket, så må det da finnes en del nerder her. Hva med å bare ha noen 120mm-vifter her og der med filtre? Det må da hjelpe på å få bort noe av støvet som svever rundt.

Og bare for å ha sagt det. Støv irriterer meg noe voldsomt. Og det hjelper så absolutt ikke hvor mye man tørker og vasker. Samme dag så er det å observere et godt synlig lag med støv på absolutt alt. Hadde jeg hatt muligheten til det hadde jeg laget meg et hus uten støv og skitt. Jeg vurderer, som et eksperiment, å tørke støv daglig, for så å trappe ned litt, bare for å se om jeg faktisk klarer å få vekk merkbare mengder ut av rommet. Jeg har mine tvil.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Hei

Lurte på om dere har noen gode tips til hvordan man kan unngå støv på rommet.

Du vil aldri bli kvitt støv, men det hjelper å ikke ha klær fremme. Tørking og vasking av klær lager masse støv, og resten kommer nok desverre fra deg. Død hud/flass, hår og klesfiber.

En annen greie er å vaske med spesiell såpe. De fleste husholdningssåper tiltrekker seg støv, og lager mer støv ettersom de tørker på overflaten og virvler opp. Beste er å ikke bruke såpe, men mikrofiberklut med varmt vann når du rengjør. :thumbup:

Og ledninger tiltrekker seg MASSE støv. Få deg en sånn ledningssamler. Får kjøpt fin bols på ikea. Mobillader som står i stikkontakt er marerittet...

Endret av Starbucks
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Luftrenser er alltid et sikkerstikk og fungerer.

Den luftkjølte PCen min har 9 stk 120mm vifter montert i døra som blåser luft inn i kabinettet og åpninger forran og bak.

Over viftene har jeg trukket 2 lag tynt gardinstoff.

For å si det slik, de blir fort lodne og må støvsuges men alt støvet som filteret stopper er støv som ikke lengere sirkulerer rundt i lufta.

Lenke til kommentar

Kanh du forklare logikken bak det?.

For så lenge rommet ikke er hermetisk lukket vil det stadig tilføres mere støv.

Bor det i tillegg mennesker der produseres det i tillegg støv kontinuelig.

Husstøv er som kjent for det meste døde hudseller og tøyfibre som felles fra klær og møbler, dette felles til luft så lenge det er noen der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...