smula Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Jeg skal nå montere noen led's inne i floppy'n. Men jeg er ikke sikker på hvor sterk strøm den skal ha.. Har lest noe om motstandere og slikt, men skjønner ikke noe av det.. Noen som enkelt kan forklare hva som skal til for å få et led til å lyse? (slikt at det ikke blir brent) Lenke til kommentar
dimetho Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 PErsonlig, så puttet jeg ledds enden inn i strøm kontakten som brukes på floppy (du har sikkert noen til overs... bare putt den ene enden inn i gul og den andre inn i sort, eller noe slikt,... prøv deg fram, det funket hos meg Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 først må man vite hvor mange volt led'en skal ha og hvor mye strøm den takler. Den gule ledninga på floppykabelen er 12 volt. Hvis leden skal ha 2 volt og 30 mA. 12-2=10 volt som skal ligge over motstanden. strømmen gjennom skal være 30 mA, pga grunn av at strømmen er den samme gjennom hele kretsen så lenge det ikke er paralellkobling. R=U/I (Spenning/Strøm) 10V/0.03A=333.33 Ohm. Lenke til kommentar
smula Skrevet 15. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2003 Takker så mye! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå