Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

HJELP! Pcen min vil ikke skru seg på!

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg har en tidligere post hvor usb-portene mine ikke funka..

Der fikk jeg et svar at jeg skulle prøve å resette CMOS eller ta ut batteriet av hovedkortet.

Så jeg gjorde det da, tok ut ledningen fra pcen og tok ut batteriet og hadde det ute i et minutt og så putta jeg det inni igjen.

Alt fungerte fint, den starta opp også kom det en error hvor det sto floppy disk failiure(eller no sånt husker ikke helt) så kunne jeg trykke f1 for continue eller del for enter setup.

Jeg trykka f1 og forsatte til velkomskjermen og det gikk greit helt til jeg skrudde av pcen og skrudde den på igjen neste dag... da ville den ikke starte på en måte.. det kom strøm og viftene gikk rundt men kom ingen ting på skjermen( og ja kontakten til skjermen står i og skjermkortet står også ordentlig inni)

Noen som kan være så snille å forsøke å hjelpe meg?

Det hadde det ver supert, begynner å bli lei av pcen min.. har så mye problemmer med den og lurer på om det beste kanskje kunne vert å sende den på repp... hva sytes dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Piper det når du skrur på maskinen?

De fleste hovedkort gir feilmeldinger på den innebyggede høytaleren eller det innebyggede lydkortet når POST ikke kommer langt. Disse feilkodene står ofte beskrevet i manualen.

Når det er sagt så kan du prøve å nullstille biosen. Ofte så er det en jumper som du flytter og så flytter tilbake for å nullstille bios-en. Gjør det og se om det hjelper.

Hvis du ikke vet hvilke innstillinger som gjør hva i bios så er det veldig lurt å lese manualen.

Håper det hjelper.

Lenke til kommentar
Piper det når du skrur på maskinen?

De fleste hovedkort gir feilmeldinger på den innebyggede høytaleren eller det innebyggede lydkortet når POST ikke kommer langt. Disse feilkodene står ofte beskrevet i manualen.

Når det er sagt så kan du prøve å nullstille biosen. Ofte så er det en jumper som du flytter og så flytter tilbake for å nullstille bios-en. Gjør det og se om det hjelper.

Hvis du ikke vet hvilke innstillinger som gjør hva i bios så er det veldig lurt å lese manualen.

Håper det hjelper.

9323206[/snapback]

Kommer ikke noe pipe lyd når jeg skrur på maskinen.

Har manualen her og prøver å lese litt, men jeg finner ikke noe om hva instillingen skal stilles til osv. "/

Får prøve å lese litt vidre.. se om jeg skjønner noe..

Lenke til kommentar

Tror jeg boter fra floppy disk eller hard disken :s

PS. jeg er noob på dette området

Okay, nå tok jeg ut batteriet av HKet igjen da får jeg opp msi logo/bildet også kommer den svarte skjermen så står det diverse saker og lenger ned på skjermen står det:

Floppy disk(s) fail (40)

CMOS chechsum error - Defults loaded

Så kan jeg velge f1 får continue eller DEL får å gå til setup.

Setup da kommer jeg til BIOS og continue så blir skjermen svart igjen... :hmm:

Noen som hvet om jeg kan finne ut på internett no sted hva verdiene/instillingene skal stilles til? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Hvis du har et alternativ som heter "load failsafe settings" så prøv den. Etter det så fjerner du floppy-disken siden du sansynligvis ikke har en diskettstasjon.

Hvis du er så heldig at du får kjørt opp windows så går du til hjemmesiden til leverandøren av hovedkortet og søker etter manualen for hovedkortet og/eller bios-en. Der skal det stå en beskrivelse av bios-instillingene med mindre du har asrock eller en annen produsent som ikke har orket å lage ordentlig dokumentasjon.

Hvis du ikke finner en slik manual med bios-instillinger så prøv å finne produsent og versjon av bios slik at vi har noe å gå ut i fra når vi skal hjelpe deg videre.

Når alt dette er sagt så vil jeg virkelig anbefale at du finner tak i noen som vet forskjellen på en floppydisk og en harddisk som kan hjelpe deg med bios-problemet.

mvh

-Terje.

Lenke til kommentar

Den feilmeldingen du nevner først der kommer fordi du har resatt BIOS. Da går den tilbake til ordinære innstillinger hvor Boot sequense står med Floppy som 1. alternativ. På grunn av at maskinen ikke finner denne så stanser den oppstarten fordi BIOS også står på "Halt on all errors"....dette er BIOS sin måte å beskytte systemet på. Det kan på de fleste hovedkort lett omgås ved å sette HALT ON NO ERRORS (eller noe i den duren) :)

Lenke til kommentar
Den feilmeldingen du nevner først der kommer fordi du har resatt BIOS. Da går den tilbake til ordinære innstillinger hvor Boot sequense står med Floppy som 1. alternativ. På grunn av at maskinen ikke finner denne så stanser den oppstarten fordi BIOS også står på "Halt on all errors"....dette er BIOS sin måte å beskytte systemet på. Det kan på de fleste hovedkort lett omgås ved å sette HALT ON NO ERRORS (eller noe i den duren)  :)

9327797[/snapback]

Trur det skal være halt on all errors but keyboard, ivertfall det som er normalt på min pc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...