Gå til innhold

Blåhvalismen,- En guide til den ekte religionen!

Anbefalte innlegg

Det er bare å melde seg inn i FMS eller lage en egen divisjon her i norge det Skarstad.

Så kan vi ha dette for oss selv og du være en overbevist FMS'er.

Det ene utelukker ikke automatisk det andre.

9326467[/snapback]

Poenget mitt er at hvis dere vil spre budskapet deres på best mulig måte så ville det vært enklere å spille videre på en allerde velutviklet og velkjent parodi istedet på å satse alt på en helt ukjent og heller lite raffinert idé.

9326515[/snapback]

Men vi velger altså å gjøre det på en annen måte. Vi har fått med oss at du er uenig men vil gjerne gjøre det på den måten VI har lyst.

Takk for dine "innspill" i tråden. Det er ingenting som er så koselig som å bli latterliggjort for noe man liker og velger å gjøre.

So if you don't mind, så skal vi fortsette å utvikle denne religionen og så kan du velge om du vil tilslutte deg den eller finne på noe annet. Du kom med flere gode forslag her øverst på siden. Jeg foreslår at du setter i gang med dine prosjekter og lar oss ha denne slik at vi kan få fremgang i utviklingen her. :)

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selve argumentet med at en blåhval er likestilt med idèen om en eller annen gud er forsåvidt ikke så borte vekk, men jeg må si meg litt enig med Skarstad.

Det blir noe krampeaktig. FSM har allerede poengtert det dere vil formidle i lang tid.

Men, jeg skal ikke dømme for hardt. Det popper opp religioner av alle typer i relativt kjapt tempo som er basert på mer latterlige ting enn en blåhval ;)

Det verste er at de som er bak disse igjen er seriøse og faktisk tror på hva det måtte være de baserer religionen på.

Dere må bare huske at om dette skal ha en effekt bør satiren være gjennomført, noe àla www.herregud.com...

Lenke til kommentar

OK, da får jeg bevege meg tilbake til temaet med denne litt nedslående nyheten:

"Etter "lov om tilskudd til livssynssamfunn" fra 1981 kunne livssynssamfunn få tilskudd fra stat og kommune på samme måte som trossamfunn. Men det var et vilkår; at livssynssamfunnet hadde over 500 medlemmer. Dermed trodde myndighetene at de kunne utelukke Hedningesamfunnet, men Hedningesamfunnet klarte å komme seg over den magiske grensen. Det ble søkt om tilskudd, men det ble avslått med den begrunnelsen at Hedningesamfunnet ikke var et livssynssamfunn en gang; det var en organisasjon som motarbeidet andre livssyn, først og fremst det kristne. Dette ble opprettholdt i byrett og lagmannsrett og anke til Høyesterett ble avvist."

http://www.pluto.no/doogie/Ga/blekka/ga152...on/152ralt.html

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar
OK, da får jeg bevege meg tilbake til temaet med denne litt nedslående nyheten:

"Etter "lov om tilskudd til livssynssamfunn" fra 1981 kunne livssynssamfunn få tilskudd fra stat og kommune på samme måte som trossamfunn. Men det var et vilkår; at livssynssamfunnet hadde over 500 medlemmer. Dermed trodde myndighetene at de kunne utelukke Hedningesamfunnet, men Hedningesamfunnet klarte å komme seg over den magiske grensen. Det ble søkt om tilskudd, men det ble avslått med den begrunnelsen at Hedningesamfunnet ikke var et livssynssamfunn en gang; det var en organisasjon som motarbeidet andre livssyn, først og fremst det kristne. Dette ble opprettholdt i byrett og lagmannsrett og anke til Høyesterett ble avvist."

http://www.pluto.no/doogie/Ga/blekka/ga152...on/152ralt.html

9326761[/snapback]

Hvorfor drar du inn det der? Vi er ikke Hedningesamfunnet? og hva får deg til å tro at vi ikke kan nå fem hundre medlemmer som er grensen for statsstøtte?

Du trenger ikke være fem hunre for å registrere deg, bare for å få den statstøtten.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Nå drar du det for langt L4r5. Det siste her er da veldig relevant med tanke på det som er sagt tidligere i tråden:

Btw: Hva med å registrere det som et trossamfunn og få statstøtte?

Bare fordi du ikke liker budskapet betyr det ikke at det er off topic? Og ja, jeg tror dere ville fått avslag på statsstøtte om dere hadde nådd 500 medlemmer. Skapelsesberetningen er jo en sarkastisk vridning på den kristne.

Lenke til kommentar
Hvorfor drar du inn det der? Vi er ikke Hedningesamfunnet? og hva får deg til å tro at vi ikke kan nå fem hundre medlemmer som er grensen for statsstøtte?

Du trenger ikke være fem hunre for å registrere deg, bare for å få den statstøtten.

Men nå BARE FORTSETTER DU Å DRA DETTE OFFTOPIC!

Vennligst slutt. Vi ønsker ikke mer Off Topic i denne tråden

9326788[/snapback]

Ikke bare får dere ikke statsstøtte, det vil ikke bli betraktet som et trossamfunn engang.

"Det ble søkt om tilskudd, men det ble avslått med den begrunnelsen at Hedningesamfunnet ikke var et livssynssamfunn en gang; det var en organisasjon som motarbeidet andre livssyn, først og fremst det kristne."

Red.: Jeg vil til og med våge å påstå at dette er særdeles "on-topic".

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar

Men nå BARE FORTSETTER DU Å DRA DETTE OFFTOPIC!

Vennligst slutt. Vi ønsker ikke mer Off Topic i denne tråden

9326788[/snapback]

Ikke bare får dere ikke statsstøtte, det vil ikke bli betraktet som et trossamfunn engang.

"Det ble søkt om tilskudd, men det ble avslått med den begrunnelsen at Hedningesamfunnet ikke var et livssynssamfunn en gang; det var en organisasjon som motarbeidet andre livssyn, først og fremst det kristne."

9326810[/snapback]

Men så sier ikke vi at vi ønsker å motarbeide andre livsyn heller.

Lenke til kommentar

Jeg beklager, at vi ikke fornekter og nekter andre til å tro på andre religioner, kom desverre ikke med i førsteposten, det er nå tatt med.

Blåhvalismen kan være like sansynlig som alle andre religioner. Hvordan kan dere bevise at jeg ikke er en profet, på lik linje med Jesus og Mohamed? Kansje alt dette kom til meg i en drøm! Jo, det gjorde det visst, det kom til meg i form av en drøm.

Jeg vil og legge til at Skardstad har ett par poeng. Selvsagt kan ikke Blåhvalismen bli annerkjent på Wikipedia enda, en søknad på fylles ut og sendes, vi må bli annerkjent som ett trossamfun! Først da kan vi begynne å tenke i store baner; Verdensdominanse e.l

Vi har pr dags dato, ingen ønkser om å be om tilskudd fra staten. Vi Blåhvalister er ett enkelt folk, livets opphold kan vi tjene til ved jobb, alt vår gud; Blåhvalen, krever, er at vi ofrer den en øl i ny og ne. Det er vel ikke så mye å be om, eller?

Hil Blåhvalen!

Endret av J@cob
Lenke til kommentar
Ja ok ^^

Jeg er jo frelst. Men føler alle dere andre tar feil på enkelte punkter.

Jeg er kanskje hakket mer konservativ enn resten her.

Derfor meget mulig jeg må grunnlegge min egen lille militante sekt.

9325535[/snapback]

Som Yppersteprest sier jeg at militante bevegelser innenfor sekten er bra

Lenke til kommentar

dette virker som en bra relgion :) så jeg er med på dette, og melder meg ut av statskirka når vi er registrert :)

men ett spørsmål: ofring av øl til blåvalen? vil det si og inta en øl, eller må den helles på havet?

om det er intak av øl, så kan jeg godt ofre en øl eller 2 i dag grunnet sykdom :)

Lenke til kommentar
dette virker som en bra relgion :) så jeg er med på dette, og melder meg ut av statskirka når vi er registrert :)

men ett spørsmål: ofring av øl til blåvalen? vil det si og inta en øl, eller må den helles på havet?

om det er intak av øl, så kan jeg godt ofre en øl eller 2 i dag grunnet sykdom :)

9327428[/snapback]

Intak av øl ser vi på som ett offerrituale. Bare tenk på Blåhvalen mens du kjenner at det vidunderlige maltekstraktet glir nedover halsen din, og ofringen er utført!

Jeg kan godt forstå at yppersteprest Lafs vil beskytte sin tro, koste hva det koste vil, men vi kan ikke lukke øyene for at det finnes andre invidvid, med andre meninger der ute. Ingenting er så sundt som en heftig, givende diskusjon.

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Forumets yppersteprester vil gjerne få komme med følgende kommentarer til denne tråden:

1. Vi godtar godartede(!) parodier, også på religioner. Det vi dog avhenge av trådens art og innretning om den høre hjemme i en on topic kategori eller under f. eks. Humor. Men parodier rammes som alle andre tråder av forbudet mot støtende materiale. Det er selvsagt et subjektivt begrep. Grensen defineres av "rettspraksis" på forumet, spør hvis du er i tvil.

2. "Religion, filosofi og livssyn" er ikke en prekestol. Dersom en tråd ikke inviterer til eller tillater diskusjon har den heller ingen plass i denne kategorien. Poster man her må man også tåle å bli motsagt. Ønsker man å ha sin religion i fred kan man opprette sitt eget forum.

Både proponenter og opponenter i en slik tråd er selvsagt bundet av retningslinjenes krav til saklighet og anstendighet som alle andre. Og retningslinjene rammer både tråder og enkeltinnlegg, at vi godtar en tråd betyr ikke at det er fritt fram for posting i den.

Det er mye spam og chatteposter i denne tråden, fra begge sider. Moderator tar kanskje en rydderunde etterhvert. I mellomtiden er det som måtte finnes av spam ikke et klarsignal til å poste mer.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Og da har denne tråden blitt langt kortere. Slettet er blandt annet:

1. Poster som diskuterte om det var off topic å kritisere religionen eller aspekter ved den. Det er det altså ikke, dersom dere vil bruke diskusjon.no som diskusjonskanal.

2. Rene "Halleluja-poster". Noen har dog fått bli stående fordi de bidro utover dette, eller fordi moderator fant dem underholdende. (Høyst subjektivt og uavhengig av retningslinjene.)

3. Diskusjoner om medlemslister og annet organisatorisk. Det kan dere ta off line.

4. Diverse spam og chat.

Det er mye jobb å lage en slik organisasjon, og ikke minst å få den godkjent. Hvis dere faktisk mener alvor er det første dere bør gjøre å lage en formell struktur, med en postadresse og ansvarlige personer. Da kan dere ikke oppgi diskusjon.no som "forsamlingshus". (Med mindre dere søker forumstyret om å få bruke forumet til religiøst misjonsarbeid.)

Jeg antar at dette er halv-alvorlig ment. (Basert på PM fra trådstarter.) Da må dere også finne dere i å bli behandlet som alle andre bedrifter og organisasjoner som ønsker å benytte forumet som markedsføringskanal. Er det derimot bare en stor spøk kan vi flytte tråden til OT-baren eller Humor og slakke litt på tøylene. Men det vil altså gavne opponentene like mye som tilhengerne av religionen.

OBS! Denne posten skal ikke kommenteres her i tråden. Send meg en PM dersom dere har synspunkter på dette.

Geir :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Snakker dere om Blåhvalen, eller gjelder det bare generelt blåe hvaler?

Kan man for eksempel annskaffe seg en bitteliten hval, lakkere den blå og henge den opp på veggen?

Kan det også tenkes at det blir noen festihvaler etter hvert?

:hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...