2bb1 Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 (endret) Hei, sliter litt med å velge hvilke timer jeg skal fylle timeplanen min med. Går VG2 foresten. Har to valg: -IKT: Vil da ende opp med én time undervisning i uken. Dette er slik jeg har forstått originalt et 5-timers fag, men betyr det at det blir mye jobbing hjemme? -Biologi: Vil da ende opp med hele 5 timer undervisning i uken. Etter det jeg vet kan man maks få 4 tilleggspoeng, og jeg har valgt fra før matte (1,5p), fysikk (1,5p) og kjemi (1p). Så har da allerede nådd grensen for maksimale tilleggspoeng. Saken er den at i Biologi vil vi ha undervisningstimer samt en lærer til å spørre om spørsmål o.l., mens i IKT som vil være én time i uken, så vil vi ha lærer kun av og til (~1 time/mnd), så dette blir så å si som å ta faget som privatist. Er IKT et vanskelig og krevende fag? Og kunne noen forklart litt nærmere hva det går ut på? På samme måte som at i matten skal vi lære logaritmer, ligninger o.l. (bare et eksempel). Og hvis noen har tatt eksamen innen dette faget, kunne de kanskje skrevet litt om det også (hva som var vanskelig m.m.). Mange spørsmål å besvare, men håper det er noen der ute som kan litt om dette Endret 20. august 2007 av 2bb1 Lenke til kommentar
thinkdifferent Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Er det ikke IT som faget heter? Lenke til kommentar
2bb1 Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 Nei, IKT. Informasjonsteknologi som det heter. Kan hende det er samme greiene, men står i alle fall ikt på mitt ark Lenke til kommentar
thinkdifferent Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Slik som jeg har forstått det, så er IT en forkortelse for InformasjonsTeknologi, men IKT står for Informasjons- og KommunikasjonTeknlologi... Så hos oss står det i alle fall IT, men samma det Det systemet som vi sist ble fortalt var at vi kunne ha maks 4 realfagspoeng. Der hvor matte og fysikk ga 1 poeng hver, mens de andre kursene ga 1/2 poeng vært år... (DVS: det går jo ut på det samme)... Om IT/IKT er et vanskelig fag det vet jeg ikke, men jeg vil tro at hvis du kan noe om data fra før, så vil det gå ganske greit... Vi spurte om hva det handlet om, og vi fikk bare databaser som svar. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 21. august 2007 Del Skrevet 21. august 2007 (endret) Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å velge IKT. Jeg gjorde den tabben i fjor, og selv om faget ikke er direkte vanskelig, er det et helvete. Grunnen til at jeg mener dette er fordi den "IKT" undervisningen du får er så godt som meningsløs. I alle fall var det tilfellet hos meg. Du får bl.a opplæring i MS Frontpage, en helt utdatert editor som ikke er i stand til å produsere validerende kode (W3C). Dessuten baserer lærebøkene seg på helt utdaterte teknikker som f.eks bruk av iframes og tables til layout. Foruten dette består faget av grunnleggende funksjoner i MS Word, og litt om databaser i MS Access. Det er kort oppsummert alt som skjer. Med andre ord får du en introduksjon i den så godt som ubrukelige office pakken fra microsoft (sikter da spesielt til MS Frontpage). Selvsagt kan det hende at du vil oppleve faget anderledes, ikke vet jeg. Dette er i alle fall min erfaring. Det faktum at jeg hadde en kvinnelig lærer på godt over 60 har sikkert sitt å gjøre med saken, men allikevel. Mesteparten av hva du lærer, i alle fall det jeg "lærte" er helt udatert dritt som ikke brukes lenger. Eksempelvis MS Frontpage, og måten vi "laget" websider på. Hadde man reist tilbake til 1995, hadde nok faget truffet spikeren litt mer på hodet. Faen heller, jeg blir provosert bare av å tenke på hvor mange bortkastede timer jeg har brukt på det faget. Det er tragisk når IKT-læreren din ikke vet en dritt om data, tror at Internet Explorer faktisk er internett, og Office pakken fra MS er det eneste av software som eksisterer i verden. Brenn. Endret 21. august 2007 av Stian89 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå