Gå til innhold

Hva med vigrid?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jøder har vært i Europa i over 1000 år, ser ikke hvorfor de plutselig skal utgjøre den o store trussel. Vi må vel da få alle europere fra Australia, Sør-Amerika, USA, Sør Afrika tilbake om de utgjør et så stort trussel mot lokalbefolkningen.

 

 

ANTIJUDAISMEN har eksistert i Eurora i snart 2000 år, så det er ikke snakk om en "plutselig" trussel.

 

Ca. 160 e.Kr. uttaler Justin Martyr at det finnes jødekristne som overtaler hedningekristne til å holde noen av Moselovens rituelle bud. (sannsynligvis matforskriftene). Justin var antakeligvis hedningkristen fra Jordan. Både Justin Martyr og Barnabas er to av mange eksempler på at de som var imot jøder (antjjudaister), også var de som først skrev mot sabbaten. Justin Martyr var heller ikke redd for å kalle søndag for solens dag. Ingen av disse skribenter hevder å ha apostlene på sin side, ikke engang apostelen Johannes.

Polycarp som var biskop i Smyrna holdt seg derimot til jødisk påsketid, da han besøkte Rom.

 

År 325:

På kirkemøtet i Nicea kom den endelige konklusjonen så langt i dette spørsmålet. Nå blir enhver form for sosial kontakt mellom jøder og prester forbudt, spesielt måtte måltidsfelleskap forbys. Det blir også ettertrykkelig bestemt, at man skulle skille mellom jødiske og kristne fester på kalenderen for å unngå judaisering. De kristne ble manet til å helligholde søndagen i stedet for sabbaten. Ja, faktisk ble det vedtatt at kristne SKAL arbeide på sabbaten, men arbeide så lite som mulig på søndagen. Hvis de derimot ble funnet i å leve "jødisk" skulle de utelukkes fra Kristus, dvs. kirken.

 

Andre hedenske vedtak fra dette kirkemøte var: Keiserens vilje var lov innen kirken, Romas biskop forbeholdt seg retten alene til tittelen pave (far), i tillegg tok han den hedenske Pontifex Maximus yppersteprest tittelen. De oppfatninger som Roma hadde i religiøse spørsmål, ble erklært å ha lovs kraft.

http://www.mensviventer.no/mvv15/antijuda.htm

 

Det er grunn til å tro at daværende trusselen dreide seg om en religiøs rivalisering.

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar
Jøder har vært i Europa i over 1000 år, ser ikke hvorfor de plutselig skal utgjøre den o store trussel. Vi må vel da få alle europere fra Australia, Sør-Amerika, USA, Sør Afrika tilbake om de utgjør et så stort trussel mot lokalbefolkningen.

Ja du har et poeng. Jødene har jo blitt beskyldt for litt av hvert, før var det helst de kristne som hatet dem, nå er de klare for en pause og stafettpinnen er sendt videre til nazistene.

 

Det er grunn til å tro at daværende trusselen dreide seg om en religiøs rivalisering.

Religiøs rivalisering for å forsikre Romas maktdominans, også en grunn til at kristendommens maktsentrum idag er nettopp i Roma ;) Og dem romersk katolske kirke var også i konflikt med andre kristne grupper som hadde andre tolkninger enn pavens, for å sørge for at alle bøyde seg for Roma, slik som før. En liten avsporing...

Endret av Griffar
Lenke til kommentar
Det er ikke jeg som må dokumentere det, fordi jeg snakker om hva Vigrid står for (slik jeg har forstått det). Det jeg derimot kan dokumentere er at Vigrid har det synet de har på jøder, utifra deres oppfattning på hva jødene er og hva de driver med. Hvis dette kom som en overaskelse på deg, så har du tydeligvis ikke satt deg inn i Vigrid eller hva de står for, så hvordan kan du da diskutere her i denne tråden?

 

Jeg har da vært innom Vigrid sida og lest litt da, men eg har ikke satt meg veldig inn i alt som står på sida deres. Men fått med meg det jeg synes er viktig, og det er fokuset på hatet og fordommene på rettet mot andre raser.

 

Av det jeg har lest av innleggene dine, og bildet du brukte før så fikk jeg inntrykk av at du ikke var nordmann. Hvis jeg har misforstått så si det gjerne til meg. Grunnen til at jeg poengterte det var at du er så motsatt av Vigrid på alle tenkelige måter, og at det derfor ikke er så interessant å høre synspunktet ditt om det, når du itillegg ikke engang har kunnskaper om det. At du også er kristen eller tror på en gud hjelper ikke akkurat. Men for all del, det var ikke så vesentlig. Det blir bare så dumt dersom du er i gruppen som Vigrid angriper, omtrent som å diskutere Black Metal med en som er kristen.

 

Ja, du fikk inntrykk av at jeg ikke var nordmann, men det inntrykket er feil. Du kan ikke ha lest noe i mine innlegg som antyder at jeg ikke skulle vært norsk, så derfor må du kun ha "dømt" utifra bildet mitt. Men jeg er norsk, født og oppvokst her. Bare faren min som er fra Mauritius. Mora mi er norsk med blå øyne og blondt hår.

 

Ironisk nok så hadde broren min kunne lurt seg inn i Vigrid fordi han også har blondt hår og blå øyne, men det kunne ikke jeg, men vi har samme foreldre. Så siden jeg er motsatt av Vigrid på alle tenkelige måter (jeg er vel ett levende resultat av hva de prøver så hardt og forhindre) så er ikke mine innlegg her interessante for deg? Det må da være en grunn til at jeg reagerer. Skal ikke jeg få lov å delta i denne tråden som andre gjør fordi jeg tilfeldigvis ble født som blanding? er ikke det litt urettferdig da? Selvom du mener det er åpenlyst at jeg kommer til å reagere, så er det jo åpenlyst at Vigrid kommer til å bli slått hardt ned på, til og med av hvite. Hadde jeg vært hvit hadde du ikke reagert kanskje.

 

Jeg hadde egentlig ikke lyst til å ta Vigrid sitt "parti" i denne diskusjonen, men du hadde mange usaklige og feilaktige yttringer. Så jeg tenkte faen heller, la gå. Jeg liker å diskutere. Hva jeg mener er ikke relevant, jeg forteller kun hva Vigrid står for utifra det jeg har lest om dem. Oppgaven som ble skrevet av en student som det var linket til tidligere var spennende.

 

så du klarer ikke svare på om du er enig i at rasene burdte holde seg til sin egen rase? er det vanskelig å svare ja eller nei? Eller kansjke du ikke vil svare i "frykt" for at det kommer til å komme en reaksjon fra noen.. Er jo ett ganske enkelt spørsmål da..

 

 

Og nei, jeg synes ikke rasisme burde bli slått hardt ned på i det feltet Vigrid opererer. Akkurat som jeg ikke synes blasfemi skal bli slått ned på, eller andre meninger. Du brukte tidligere begrepet "raser" om ulike etniske grupper. Hva mener du er rasisme? Det er nærmest umulig å diskutere rasisme, fordi jeg aldri har forstått hva det egentlig betyr. Jeg vet hva som menes med det, men utifra din definisjon ville jeg kanskje ikke kalt Vigrid for rasistisk. Jeg vil gjerne vite hva du mener rasisme er, og hva raser er. Slik at vi har en felles forståelse for hva ordenes mening er.

 

Tore har nå sjøl sagt at lyse mennesker er gode og de mørke svartingene er onde. Og jødene har stjålet blod og blitt hvite. Han mener altså at "svartingene" lyver, stjeler og er slemme og ute etter faenskap. Det blir jo for dumt å si noe sånt. Hva min definisjon på rasisme er? Det er å dømme noen eller ikke like mennesker som har en annen etnisitet enn de selv har, og være motstander av enkeltmenneskets vilje til å få barn med en av en annen etnisitet (akkurat som mora og faren min). Enhver Aasatro er rasistisk, ifølge Tore.

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Ja, du fikk inntrykk av at jeg ikke var nordmann, men det inntrykket er feil. Du kan ikke ha lest noe i mine innlegg som antyder at jeg ikke skulle vært norsk, så derfor må du kun ha "dømt" utifra bildet mitt. Men jeg er norsk, født og oppvokst her. Bare faren min som er fra Mauritius. Mora mi er norsk med blå øyne og blondt hår.

Det spørs hva som er gjeldende betydning av "nordmann". Det er et begrep som forandrer seg over tid. Det er uansett ikke viktig, poenget mitt var bare at det var en mulighet for at dine meninger var påvirket av hvem du er, fremfor hva Vigrid er.

 

Ironisk nok så hadde broren min kunne lurt seg inn i Vigrid fordi han også har blondt hår og blå øyne, men det kunne ikke jeg, men vi har samme foreldre. Så siden jeg er motsatt av Vigrid på alle tenkelige måter (jeg er vel ett levende resultat av hva de prøver så hardt og forhindre) så er ikke mine innlegg her interessante for deg? Det må da være en grunn til at jeg reagerer. Skal ikke jeg få lov å delta i denne tråden som andre gjør fordi jeg tilfeldigvis ble født som blanding? er ikke det litt urettferdig da? Selvom du mener det er åpenlyst at jeg kommer til å reagere, så er det jo åpenlyst at Vigrid kommer til å bli slått hardt ned på, til og med av hvite. Hadde jeg vært hvit hadde du ikke reagert kanskje.

Dine innlegg her er kun av interesse hvis du vet hva Vigrid handler om, ikke hva media sier.

 

så du klarer ikke svare på om du er enig i at rasene burdte holde seg til sin egen rase? er det vanskelig å svare ja eller nei? Eller kansjke du ikke vil svare i "frykt" for at det kommer til å komme en reaksjon fra noen.. Er jo ett ganske enkelt spørsmål da..

Hva er det jeg har skrevet som får deg til å spør om det? For å terge deg så kommer jeg ikke til å svare på spørsmålet ditt, så kan du la alle mulige tanker surre gjennom hodet ditt.

 

Tore har nå sjøl sagt at lyse mennesker er gode og de mørke svartingene er onde. Og jødene har stjålet blod og blitt hvite. Han mener altså at "svartingene" lyver, stjeler og er slemme og ute etter faenskap. Det blir jo for dumt å si noe sånt. Hva min definisjon på rasisme er? Det er å dømme noen eller ikke like mennesker som har en annen etnisitet enn de selv har, og være motstander av enkeltmenneskets vilje til å få barn med en av en annen etnisitet (akkurat som mora og faren min). Enhver Aasatro er rasistisk, ifølge Tore.

Det var et bedre svar!

Endret av Griffar
Lenke til kommentar
Det spørs hva som er gjeldende betydning av "nordmann". Det er et begrep som forandrer seg over tid. Det er uansett ikke viktig, poenget mitt var bare at det var en mulighet for at dine meninger var påvirket av hvem du er, fremfor hva Vigrid er.

 

Det gjelder vel alle her på forumet, inkludert deg selv. Du kommenterer og har dine meninger utifra den du er. Samme som alle oss andre. Jeg heier på Norge når det gjelder alt, det er jo Norge som er tatovert i hjertet mitt, det er mitt hjemland.

 

Hva er det jeg har skrevet som får deg til å spør om det? For å terge deg så kommer jeg ikke til å svare på spørsmålet ditt, så kan du la alle mulige tanker surre gjennom hodet ditt.

 

jaja, ro ned nå gutt, jeg lar meg ikke terge om du ikke svarer, jeg bare lurte på om du var enig med han Tore. Men siden du ikke svarer så får vi vel aldri vite det. Enkelt og greit.

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

merkelig å tenke på at hvite mennesker er rasister, i go med at det vistnok skal være veldig gode bevis på at alle mennesker var fargede når vi kom til verden...hehe.

 

Jeg mener at uansett hvilken mening du har kan man alltid være åpen for nye ting, jeg mener heller ikke at vigrid er i noen forstand veldig bra for norges befolkning og hvertfall ikke for våre nye nordmen som kanskje ikke er født og oppvokst her...jeg skjønner bare ikke at mennesker har så mye ondt i hjertet, at de må på en eller annen grunn hate noe....at man skal sloss for raser...greit nok nå skal det sies at vi ligger øverst på næringspyramiden og har ingen hoved fiender og derfor blir det oss selv, mulig det er dette som forårsaker rasisme.

 

Vigrid er like primitivt som ku klux klan imo.

Lenke til kommentar
merkelig å tenke på at hvite mennesker er rasister, i go med at det vistnok skal være veldig gode bevis på at alle mennesker var fargede når vi kom til verden...hehe.

 

Jeg mener at uansett hvilken mening du har kan man alltid være åpen for nye ting, jeg mener heller ikke at vigrid er i noen forstand veldig bra for norges befolkning og hvertfall ikke for våre nye nordmen som kanskje ikke er født og oppvokst her...jeg skjønner bare ikke at mennesker har så mye ondt i hjertet, at de må på en eller annen grunn hate noe....at man skal sloss for raser...greit nok nå skal det sies at vi ligger øverst på næringspyramiden og har ingen hoved fiender og derfor blir det oss selv, mulig det er dette som forårsaker rasisme.

 

Vigrid er like primitivt som ku klux klan imo.

Om alle mennesker var fargede når vi kom til verden kan diskuteres, men det som er sikkert er at folkeslag har forandret seg utifra naturen de har utviklet seg i. Man kan definitivt være åpen for nye ting, det er viktig.

 

Det er mye jeg har lyst til å ta tak i her. For det første, hva mener du med "våre nye nordmen som kanskje ikke er født og oppvokst her"? Det er klart at hat er en herlig følelse som det kan komme mye bra ut av, men det jeg er nysgjerrig på er hva en vigrider ville følt om seg selv anngående ondskapen i hjertet. Om han eller hun oppriktig ikke hadde følt det slik i det hele tatt. Den ondskapen du forbinder med hva Vigrid står for er på mange måter den dominerende holdningen i samfunnet, mens Vigrid står for en slags motkultur, hvor alt blir snudd på hodet.

 

Vigrid er noe helt annet enn kkk, sistnevnte kan knapt sies å eksistere idag, noe Vigrid gjør. Det er jo svært forskjeldige grupper.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
merkelig å tenke på at hvite mennesker er rasister, i go med at det vistnok skal være veldig gode bevis på at alle mennesker var fargede når vi kom til verden...hehe.

 

Jeg mener at uansett hvilken mening du har kan man alltid være åpen for nye ting, jeg mener heller ikke at vigrid er i noen forstand veldig bra for norges befolkning og hvertfall ikke for våre nye nordmen som kanskje ikke er født og oppvokst her...jeg skjønner bare ikke at mennesker har så mye ondt i hjertet, at de må på en eller annen grunn hate noe....at man skal sloss for raser...greit nok nå skal det sies at vi ligger øverst på næringspyramiden og har ingen hoved fiender og derfor blir det oss selv, mulig det er dette som forårsaker rasisme.

 

Vigrid er like primitivt som ku klux klan imo.

Om alle mennesker var fargede når vi kom til verden kan diskuteres, men det som er sikkert er at folkeslag har forandret seg utifra naturen de har utviklet seg i. Man kan definitivt være åpen for nye ting, det er viktig.

 

Det er mye jeg har lyst til å ta tak i her. For det første, hva mener du med "våre nye nordmen som kanskje ikke er født og oppvokst her"? Det er klart at hat er en herlig følelse som det kan komme mye bra ut av, men det jeg er nysgjerrig på er hva en vigrider ville følt om seg selv anngående ondskapen i hjertet. Om han eller hun oppriktig ikke hadde følt det slik i det hele tatt. Den ondskapen du forbinder med hva Vigrid står for er på mange måter den dominerende holdningen i samfunnet, mens Vigrid står for en slags motkultur, hvor alt blir snudd på hodet.

 

Vigrid er noe helt annet enn kkk, sistnevnte kan knapt sies å eksistere idag, noe Vigrid gjør. Det er jo svært forskjeldige grupper.

 

ikke sant...

KKK er jo en form for kristen-ekstremister, noe vi ikke kan si om vigrid.

Lenke til kommentar
Om alle mennesker var fargede når vi kom til verden kan diskuteres, men det som er sikkert er at folkeslag har forandret seg utifra naturen de har utviklet seg i. Man kan definitivt være åpen for nye ting, det er viktig.

 

Muligens at hun ikke siktet til fødselen av deg som person, men like godt menneskeheten, eller oss nordmenn for den saks skyld.

 

Jeg elsker å slenge fra meg disse ordene foresten: Indo-Europeisk arv.

Endret av J@cob
Lenke til kommentar
Det er klart at hat er en herlig følelse som det kan komme mye bra ut av

 

 

Er det du mener med det? :blink:

Det jeg mener med det er hva som står der. Hat er en menneskelig følelse på samme måte som kjærlighet er. Hat har bragt mye positivt med seg.

KKK oppfordrer vel til vold og baserer seg på kristen (protestantisk) tro.

 

Vigrid oppfordrer offisielt ikke til uprovosert vold og baserer seg på Åsatro.

 

Der har du vel forskjellen.

Det er langt større forskjeller enn så. KKK har en langt eldre historie som forteller om mange drap og terror. Det var en stor "organisasjon", Vigrid kan ikke sammenlignes på antall medlemmer. Foruten dette er det også enorme forskjeller i ideologi og tro, uten at jeg har satt meg spessielt mye inn i KKK.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jeg hater Vigrid fordi de har stjålet religionen vi en gang var så stolte av. I dag er Odin synonymt med nazisme. Trist. De er ikke mye bedre enn kristendommen. Mens det i kristendommen er helt greit å diskriminere folk på bakgrunn av blant annet seksuell legning og tro, er det i hos disse karene helt akseptabelt å se litt ned på jøder uten å ha noen saklig grunn. Niks, Vigrid er ikke noe for meg. De er nesten like ille som kristendommen, ja kanskje verre.

Lenke til kommentar
Jeg hater Vigrid fordi de har stjålet religionen vi en gang var så stolte av. I dag er Odin synonymt med nazisme. Trist. De er ikke mye bedre enn kristendommen. Mens det i kristendommen er helt greit å diskriminere folk på bakgrunn av blant annet seksuell legning og tro, er det i hos disse karene helt akseptabelt å se litt ned på jøder uten å ha noen saklig grunn. Niks, Vigrid er ikke noe for meg. De er nesten like ille som kristendommen, ja kanskje verre.

 

Vigrid er en forskrudd anarkornimse. Jeg er ganske enig med deg, men kristendommen prøver i det minste å forrandre seg.

Lenke til kommentar
Jeg hater Vigrid fordi de har stjålet religionen vi en gang var så stolte av. I dag er Odin synonymt med nazisme. Trist. De er ikke mye bedre enn kristendommen. Mens det i kristendommen er helt greit å diskriminere folk på bakgrunn av blant annet seksuell legning og tro, er det i hos disse karene helt akseptabelt å se litt ned på jøder uten å ha noen saklig grunn. Niks, Vigrid er ikke noe for meg. De er nesten like ille som kristendommen, ja kanskje verre.

 

verre enn jesusbevegelsen var kanskje litt å ta i, men jeg forstår hva du mener.

Begge de 2 bevegelsene har plukket litt fra forskjellige mytologier og serverer det som sitt eget.

Nazismen trekker i mot legenden om atlantis der "guds folk" var blonde, lys i huden og blå øyner. (den ariske rase) En slags frimurer orden.

Så etter hva jeg kan se er vigrid en mix av minst 2 mytologier...

 

Når det gjelder jødehatet så er jo det langt i fra usaklig.

Komunist-sovjet (den røde fare) ble faktisk styrt av jøder/zoinister, og disse komunistjødene har faktisk tatt livet av langt flere enn hva nazisistene gjorde...både før, under og etter ww2.

Jødeutryddelsen var bla. en sterk måte å destruere dette problemet på.

 

Jøde-hatet/problemet har eksistert i over 2000 år og har sitt opphav i jesusbevegensen.

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...