Gå til innhold

Hva med vigrid?


Anbefalte innlegg

Jeg føler ikke at jeg trenger og forklare deg hvorfor de var best og sterkest. Jeg tror på dem for min egen del. Hva andre tror på angår ikke meg så lenge de ikke skader andre med det. Derfor vil jeg ikke gå inn på det. Men jeg tar avstand fra Vigrid nettopp fordi de bruker troen til og rette skade mot folk enten de har gjort seg fortjent til skade eller ikke. Vigrid er en sekt/organisasjon som oppmuntrer til hat og derfor vil jeg, og jeg tror de fleste andre aasatroende er med meg der, ikke bli satt i samme bås som Vigrid. Jeg redd for at mange ikke vet at det er forskjell.

 

Når det gjelder at jeg skriver at Tor var glad i mennesker og dette med at de og de andre Æsene og Åsynjene var best og sterkest var hele tiden for vise forskjellen mellom Aasatro og neopaganisme som noen her kalte det.

 

For meg føles Aasatro som en arv, noe som jeg kan føle er mitt og noe som ikke ble tvunget ned nakken min av hverken familie, kirke eller stat. Vigrid snakker om noe som ligner på facisme/nazisme og derfor blir det helt imot hvordan jeg ser aasatro siden det handler om frihet i mine øyne. Man velger selv om man vil ha arven eller ikke. Og ingen skal halshugges om man sier nei eller har mørk hud.

 

Denne videoen på YouTube med Tore Tvedt så står han med en hammer og snakker om at hammeren og øksen er et tegn på makt, vel øksen og hammeren er to forskjellige ting. Øksen brukes kun til og hugge ned ting, hammeren brukes også til og bygge ting. Det er tegnet til den som vokter og forsvarer mennesker mot jotnene, mens øksen er tegnet til plyndrerne.

 

Tor = Hammer

Tyr = Øks

 

Tor = Forsvarer, holder alltid med den siden i et slag som forsvarer seg mot fare.

Tyr = Impulsiv, agressiv og holder alltid med plyndrerne og angriperne i et slag.

 

Tor var en populær Æse i norge blandt vanlige folk pågrunn av hans variasjon og kjærlighet for mennesker, Tyr og Odin var mindre populære blandt vanlige folk, sistnevnte var mere en Æse for de aller mektigste som konger etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette er slik jeg har forstått det igjenom hva RougeAlien har sagt og hva jeg vet om norrøn mytologi fra før, det kan godt være dette ikke stemmer, gidder ikke gjøre research men linker til sider på wikipedia så dere kan hvis dere vil.

jeg vil si jeg er enig med vinterriket, det virker som du prøver å latterliggjøre aasatroen.

som RougeAlien sa "De var og er mennesker, de beste og sterkeste av mennesker." så sier han at disse menneskene var veldig mye bedre på spesielle ting enn vanlige mennesker.

som f.eks. klokere, vakrere, sterkere, hurtigere osv. enn de fleste.

 

 

ja, og så spør jeg om hva som gjorde disse menneskene så spesielle, jeg lurer på hvorfor han velger å se på disse som åsynjer o.l..

noen mennesker er bedre enn gjennomsnittet på ting, de som var spesielt gode fikk bli Æser istedet for Einherjer.

eksempler på spesielle mennesker som kanskje kunne blitt Æser: Albert Einstein kunne kansje bli Æsen for intelligens for han var veldig smart.

Mike Tyson kunne kanskje blitt en Åse som representerte boksing.

 

også sier dere at jeg prøver å latterligjøre han og troen hans? haha, ja det fårn si! jeg driter i om dere er 10 stk som er enig, jeg veit da sjøl hva jeg mener med mine egne spm da! og nå har jeg sagt tydelig og klart at det ikke er tilfellet, jeg bare spør, så nå kan dere la den mistanken ligge, eller fortsette å ha de, det er opp til dere..!

 

ja det er fint du vet hva du mener, men når du skriver på et diskusjonsforum er det faktisk litt viktig at du formulerer deg på en måte som de som leser faktisk forstår hva du prøver å få frem, for jeg regner med at du skriver for at vi skal lese hva du skriver og så ta stilling til det.

hvis det er bare for deg selv du skriver da kan du jo bare bruke microsoft word.

 

men les litt mer om hva folk har skrevet til meg i andre tråder om min tro eller andre troende, DA skal dere få se latterliggjøring ja! dette er da bare ett enkelt spm? kjære vene :roll: si meg, hvor i all verden var dere i de andre trådene jeg var alene mot alle de andre? dere er jo tydeligvis i kjempeaksjon mot å latterligjøre en religion, men her er dere ute etter feil person..

 

vi latterligjør ikke religion, det klarer religionene fint selv.

vi bare viser hvor religionene latterligjør seg selv til de trornde som tilsynelatende ikke har lagt merke til det.

pluss at ser absolut ikke hva som er galt i å latterligjøre den religiøse troen, så lenge det er snakk om personer som er oppegående i hodet, for syntes ikke man skal latterligjøre personer som har noe galt med hjernen som gjør at de tror på lingnenes ting som religiøse.

 

men som jeg prøvde å si i forrige post var at jeg skjønner at du ikke prøver å latterligjøre Åsatro (selv om den er latterlig å tro på :p )

men siden det alikevel virket sånn så burde man kommentere det slik at du får sjangsen til å forklare at det ikke var det som var hensikten din.

 

(p.s. RogueAlien tror du virkelig på dette med Æsene eller er det fordi du syntes at Åsatru er bedre, mer interesang enn de andre religionene du har i ditt nærområdet, pluss at du føler det er den norske kulturarven du må bringe videre?)

Lenke til kommentar
(p.s. RogueAlien tror du virkelig på dette med Æsene eller er det fordi du syntes at Åsatru er bedre, mer interesang enn de andre religionene du har i ditt nærområdet, pluss at du føler det er den norske kulturarven du må bringe videre?)

 

Jeg tror men samtidig er jeg skeptisk. Det vil si jeg vil tro og jeg gjør det fordi jeg liker det, men jeg er alikevel oppegående nok til og la viten gå forran tro. Det er da heller ikke noen ting i vitenskapen som kan bevise eller motbevise at det jeg tror på er sant eller usant annet enn synsing og teorier. Så inntill det virkelig kan motbevises så vil jeg tro fordi det gjør mitt liv litt mindre tomt. Det var vel så ærlig som jeg kunne si det..

 

Jeg er heller ikke så veldig godtroende, jeg tror ikke fordi noen andre synes jeg skal det, men fordi jeg vil det selv.

Og på en måte vil jeg ta det med meg som en kulturarv.

 

Hill Tor!

 

EDIT: Den dagen/natten jeg dør..hvis det skulle vise seg at det jeg trodde ikke var sant, så er vel sannsynligheten at jeg ikke ville være lenger og da kan jeg heller ikke bli skuffet. Så det er en vinn vinn situasjon for meg. :)

Endret av RougeAlien
Lenke til kommentar

Slik jeg oppfatter Vigrid så gjør de den samme feil som Hitler (misforstår Nietzsche), troen på at übermensch nødvendigvis er hvit og germansk, som RougeAlien sier har dette ikke noe med Åsatro og gjøre. Nazi-mystisisme også kalt odinisme er for min del 100% crap, men tilhengerene kan bare fortsette å lengte heim til Thule (alt var så mye bedre før). Jeg ser på Vigrid som en sammensurring av NSDAP sitt partiprogram og norrøn mytologi.

 

Vigrid mener at andre raser eller folkeslag enn den ariske er skyld i uro og problemer verden over. Organisasjonen har dermed mye til felles med nazistiske grupperinger, som for eksempel 1930-tallets Nasjonal Samling. Organisasjonen betrakter Adolf Hitler som en frelser, og legger betydelig vekt på argumentet om å verne den hvite rasen mot utryddelse grunnet økt innvandring av det de omtaler som rasefremmende.

 

Vigrid benekter vanlige fremstillinger av jødeutryddelsene under annen verdenskrig, og hevder både at antallet døde jøder er overdrevet og at de døde jødene ikke ble drept under et folkemord, men døde på grunn av den allierte bombingen. De mener at jødene utnytter holocaust til å innkassere politisk og økonomisk støtte. De betegner derfor holocaust som «HoloCa$h» og USA som «Jew$A». De profilerer seg også som Palestina-venner på sine hjemmesider og kritiserer den israelske okkupasjonsmaktens handlinger i Palestina. Vigrid er dessuten sterkt imot jødedommen, kristendommen, islam, svarte og homofile.

Link til artikkelen.

 

Jeg ser på Tore Wilhelm Tvedt og Vigrid som en gjeng xenofobe tafatte tullinger som ikke har noen ære.

 

Tvedt ble i januar dømt i Asker og Bærum herredsrett, for vold mot ei 14 år gammel jente.
Link til artikkelen.

 

Til dere som går helt off topic: Slutt.

Lenke til kommentar

Det Vigrid har gjort er å danne seg en kvasireligion, med innslag av norrøne elementer fordi at vår det er endel av vår eldre historie, og vil dermed appelere til det nasjonalistiske. I og med at det er endel av vår eldre historie vil det sikkert også appelere til mange personer som har interesse av denne tiden.

Lenke til kommentar
men du vinterriket.. hvor er det du egentlig vil hen med dette innlegget? hva prøver du oppnå nå egentlig? skal du fortelle meg hvor dum og ignorant jeg er fordi jeg tror på det jeg tror på eller at jeg mener at enhver religion burdte respekteres hvis de ikke skader noen? også anklager du meg for at jeg latterligjør Aasatroen utifra det du tolket av mitt innlegg?? haha, jasså gitt! snakk om hykler og dobbeltmoral da..

 

Får vel heller prøve å respektere enhver tro eller ikke-tro vel? eller hva er det du egentlig mener at man skal gjøre? skal du utrydde alle som tror på noe eller enhver religion da eller supermann? hahaha, lykke til! en kan ikke gjøre noe annet enn å respektere skjønner du!

 

skal ikke alle få tro hva de vil da? synes ikke du skal få bestemme det, eller ha synes du selv?

 

 

Å brenne og volta mennesker i tusen år for å lure en halv milliard mennesker til å tro på sprøyt(Kristendommen) og kaste bort livet sitt.

 

Det er jo selve defenisjonen på å skade menneskeheten, helt sinnsykt at noen kan forsvare noe sånt

Endret av Lafs
Lenke til kommentar
Får vel heller prøve å respektere enhver tro eller ikke-tro vel? eller hva er det du egentlig mener at man skal gjøre? skal du utrydde alle som tror på noe eller enhver religion da eller supermann? hahaha, lykke til! en kan ikke gjøre noe annet enn å respektere skjønner du!

Men du respekterer jo ikke Tore Tvedt. Du kaller han en sektleder og idiot for noe han tror på. Han tror at hvite mennesker virkelig er overlegne svarte, hvorfor kan du ikke respektere det? Det er vel her litt av poenget er. Man skal ikke alltid respektere andre sin tro bare fordi det er en tro. Ingenting bra kommer ut av det. Begrunnede og rasjonelle trossystemer og ideologier er bedre enn de som ikke er det.

Endret av teflonpanne
Lenke til kommentar
Men du respekterer jo ikke Tore Tvedt. Du kaller han en sektleder og idiot for noe han tror på. Han tror at hvite mennesker virkelig er overlegne svarte, hvorfor kan du ikke respektere det? Det er vel her litt av poenget er. Man skal ikke alltid respektere andre sin tro bare fordi det er en tro. Ingenting bra kommer ut av det. Begrunnede og rasjonelle trossystemer og ideologier er bedre enn de som ikke er det.

 

 

Helt riktig! Jeg respekterer ikke Vigrid eller Tore. Jeg respekterer aldri noe som aktivt går ut for å spre hat, fordommer, makt og annet negativt tull og tøys! Hadde Vigrid vært uten rasismen og hatet, så hadde jeg respektert det!

 

altså i min bok så må man ikke gjøre seg fortjent til respekt, min respekt har man fra starten av inntil man gjør noe som får meg til å miste respekten..

Lenke til kommentar
Helt riktig! Jeg respekterer ikke Vigrid eller Tore.

Så du har forandret mening, man skal ikke respektere all tro?

 

Jeg respekterer aldri noe som aktivt går ut for å spre hat, fordommer, makt og annet negativt tull og tøys!

Kristendommen, islam og jødedommen faller inn under disse kategoriene.

 

altså i min bok så må man ikke gjøre seg fortjent til respekt, min respekt har man fra starten av inntil man gjør noe som får meg til å miste respekten..

Noe ganske annet enn det du sa her:

 

"Får vel heller prøve å respektere enhver tro eller ikke-tro vel? eller hva er det du egentlig mener at man skal gjøre? skal du utrydde alle som tror på noe eller enhver religion da eller supermann? hahaha, lykke til! en kan ikke gjøre noe annet enn å respektere skjønner du!

 

skal ikke alle få tro hva de vil da? synes ikke du skal få bestemme det, eller hva synes du selv?"

 

Men flott at vi er enige da, man trenger ikke respektere all tro bare fordi det er en tro.

Lenke til kommentar
Så du har forandret mening, man skal ikke respektere all tro?

 

si meg, synes du det er gøy å spille ordspill eller nekter du simpelthen å forstå hva jeg mener? :blink: jeg respekterer alle folk som velger å følge en religion så lenge de ikke gjør noe for å skade andre eller påvirke noen negativt. (lurer på hvor mange ganger jeg har måttet skrive dette på forumet, sikkert over hundre!)

 

altså i min bok så må man ikke gjøre seg fortjent til respekt, min respekt har man fra starten av inntil man gjør noe som får meg til å miste respekten..

Noe ganske annet enn det du sa her:

 

"Får vel heller prøve å respektere enhver tro eller ikke-tro vel? eller hva er det du egentlig mener at man skal gjøre? skal du utrydde alle som tror på noe eller enhver religion da eller supermann? hahaha, lykke til! en kan ikke gjøre noe annet enn å respektere skjønner du!

 

skal ikke alle få tro hva de vil da? synes ikke du skal få bestemme det, eller hva synes du selv?"

 

Men flott at vi er enige da, man trenger ikke respektere all tro bare fordi det er en tro.

 

 

hva er du egentlig mener her nå :hmm: nå følger jeg ikke helt tankegangen din du! vennligst utdyp! hvis du mener jeg har sagt meg selv imot, så får du begrunne det, for jeg kan ikke se det..

 

edt: For de som ikke allerede har skjønt det, så må jeg legge til at når jeg sier "jeg respekterer enhver tro, så mener jeg ikke at jeg respekterer en tro hvis religionen sier "gå ut og drep alle barn" .. Man må jo ha sunn fornuft som menneske også da, man kan ikke gjemme seg bak religion, er da ikke det jeg mener! ..

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Joda, jeg skjønner hva du mener.

 

Men du vil at andre skal respektere all tro (bortsett fra ond tro da), men for mange så er religiøs tro like ond som du syns vigrid sin tro er ond og derfor ikke respekterer den. Du kan derfor ikke forvente at folk skal respektere din eller andres religiøse tro.

 

Oppfordringen din til at "man kan ikke gjøre annet enn å respektere enhver tro" mener jeg derfor er feil. Folk har selvsagt rett til å ha troen, men man trenger ikke respektere den. Man kan f.eks ta avstand fra den som du gjør i vigrid sitt tilfelle.

Lenke til kommentar

Det jeg mener med "man kan ikke gjøre annet enn å respektere andre tro" så mener jeg at man ikke kan fjerne andres tro ved å være uforskammet, slenge med leppa eller latterliggjøre den. Folk kommer fortsatt til å tro inntil de selv bestemmer seg for å konvertere eller forlate troen. Er det jeg mener med respekt.. man trenger da ikke like den eller være enig av den grunn!

 

Spørsmålet som kommer opp er vel kanskje hva folk legger i ordet respekt da i så fall...

Lenke til kommentar
Ok, kan nok hende vi har forskjellige definisjoner da, ja.

 

Men du burde kanskje ikke kalle Tore for en idiot da, selv om du ikke er enig eller liker troen hans.

 

 

Jeg mener han er en idiot for hva han oppfordrer andre til å gjøre og at han driver rasisme.. Det er idioti i mine øyne. En selvmordsbomber er også en idiot i mine øyne.. en som bedriver idioti er en idiot..

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke kreve forståelse og respekt fra andre for min tro. Dette er i motsetning det typiske ståstedet til monoteistiske religioner som kristendommen, islam etc. På samme måte så har jeg null respekt for kristne eller muslimer bare PÅGRUNN av at de tror på noe eller respekt FORDI de tror. Jeg respekter derimot RETTEN til og tro hva man vil fordi jeg elsker demokratiet og frihet. Så bare kritiser som dere vil.

 

Lev som man vil, så lenge du følger landets lover. Det er bare dumt og sitte i fengsel.. :p

 

Hill Tor!

Lenke til kommentar

Melisma: Se for deg at du er et "undermenenske" i Tyskland i det hitler går for makten. La oss si at det er openbart at han kommer til å få makten etterhvert. Respekterer du da Hitlers ideologi, og det faktum at den spres og blir spist rå av alle som bor rundt deg? Den har ikke forvoldt deg noen som helst skade, og vil umulig kunne gjøre det før det finnes et overveldende flertall som støtter denne ideologien. La oss si at du respekterer den, da. Du velger derfor å ikke kritisere den, og respekterer at folk kaster seg om denne ideologien som om det var varmt hvetebrød. Når så plutselig ideologien har vokst seg så stor at annenhver person i gata er infisert av den, ser du da plutselig at du har et svært ubehagelig problem? Ser du da at at når denne ideologien blir viktigere og viktigere for folk så vil denne tolkes i hytt og pinevær og at det plutselig står gestapo på døren din og leter etter undermenensker? Forstår du nu hvilken situasjon vi har i dag der enkelte religioner har vokst seg så store og omfattende at dem som var uheldige og fikk sinn navn vanæret i religionshistoriene, at disse har fått et stort problem i dag? Det absolutt beste eksempelet på dette er de homofile som blir spyttet på og trakasert av ukjente på gata, og ikke får lov til å gifte seg. Og dette er bare en minimal del av det bedritne utkommet som religion drar med seg. Å ikke ta med slike konsekvenser i betraktningen av ens syn på religion er i beste fall å være uærlig mot seg selv. Dette er hvordan mennesker fungerer, og skal ikke utelates i en vurdering. Så, Melisma, forstår du hvordan det fungerer nu? Forstår du at hvis du skal sitte trygt i dag og støtte opp om kristendom slik at enkelte undergrupper får svi i dag, og antakeligvis enda hardere i fremtiden eller i nedgangstider når det blir viktigere og viktigere å oppføre seg i "samsvar" med biblen, så må du heller ikka ha noe imot at Hitler & co spredde sin ideologi i alle videns retninger, så lenge har ikke direkte oppfordret til vold. Ser du hvilken situasjon du implisitt setter folk i der du sitter og gir din støtte til kristendom? (i denne posten er det ikke relevant hvorvidt det historiske stemmer, det er bare skrevet for å få frem et poeng)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...