Gå til innhold

Hva med vigrid?


Anbefalte innlegg

Kristendom og troen på en frelser og nasjonalsosialisme og troren på en fører. Ikke helt ulikt kanskje.

 

Skal man bruke "minste felles multiplum" metoden så er det mye som kan sammenlignes. Skjerp deg.

 

Nasjonalsosialismen er politisk - den bygger på antikommunisme, antikapitalisme, antiliberalisme, antisemittisme, antiparlamentarisme, etnisk nasjonalisme, rasisme, med mere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ah, jeg ser hvor dette bærer. Ett forsøk på å sammenligne nynazismen med kristendommen for å sverte den siste. Problemet er at den ene er en religion mens den andre er en politisk retning, en viktig forskjell som selvsagt gjør hele greia ganske tåpelig. Holder dette, eller skal jeg utdype forskjellene litt sånn at det er mer forståelig? =)

 

Neida neida, Vigrid (som er trådens tema) er religion på lik linje med kr.dummen:

 

Vigrid er et etnisk/religiøst fellesskap som vil utvikle et Nordisk samfunn basert på Nordisk religion og Nordiske verdi- og kulturnormer.

http://vigrid.net/maalkontakt.htm

 

fatalicus ordla dette perfekt, så jeg skal være frekk nok til å bruke hans svar her.

 

1. Vigrid er en Nynazistisk gruppe som gjemmer seg bak Germanisk neopaganisme for å rettferdigjøre sine meninger for de som ikke har peiling på norønmytologi osv.

 

Hvis man leser litt på siden så vil du se at så og si alt av innholdet er rent politisk motivert. "Nordiske verdi og kulturnormer"? Haha. Jeg kjenner meg ihvertfall ikke igjen i dette søppelet. Gjør du?

Lenke til kommentar
Kristendom og troen på en frelser og nasjonalsosialisme og troren på en fører. Ikke helt ulikt kanskje.

 

Skal man bruke "minste felles multiplum" metoden så er det mye som kan sammenlignes. Skjerp deg.

 

Nasjonalsosialismen er politisk - den bygger på antikommunisme, antikapitalisme, antiliberalisme, antisemittisme, antiparlamentarisme, etnisk nasjonalisme, rasisme, med mere.

 

Det er mye Nasjonalsosialisme å finne i bibelen da:

 

Esra 9,10-12

"Hva skal vi nå si etter dette, vår Gud? Vi har handlet mot dine bud som du gav oss gjennom dine tjenere profetene, da du sa: "Landet som dere drar inn i og skal ta i eie, er urent. Den fremmede befolkningen har fylt det med avgudsdyrkelse og annen styggedom og gjort det urent fra ende til annen. Derfor skal dere ikke gifte bort døtrene deres til menn av den fremmede befolkningen. Dere skal heller ikke finne koner til sønnene deres blant dem og aldri hjelpe dem til velferd og lykke. Da skal dere bli sterke og få nyte alt det gode i landet, og barna deres skal for alltid få det til odel og eie.""

 

Jos 11,14-15

"Alt byttet fra disse byene og all buskapen tok israelittene selv. Men menneskene hogg de ned med sverd. De utryddet dem og lot ikke en levende sjel bli igjen. Det Herren hadde pålagt sin tjener Moses, det hadde Moses sagt til Josva, og Josva gjorde det slik. Han unnlot ikke å gjøre noe av alt det Herren hadde pålagt Moses."

 

4Mos 21,31

"Nå slo Israel seg ned i amorittenes land. 32 Moses sendte folk som skulle speide ut Jaser. De erobret byene der omkring og drev ut amorittene som bodde der."

 

2Mos 23,23

"For min engel skal gå foran deg og føre deg til amorittene og hetittene, perisittene og kanaaneerne, hevittene og jebusittene, og jeg vil utrydde dem."

 

 

-men tråden var i utgangspunktet ment for å omhavne vigrid...

Lenke til kommentar
Kristendom og troen på en frelser og nasjonalsosialisme og troren på en fører. Ikke helt ulikt kanskje.

 

Skal man bruke "minste felles multiplum" metoden så er det mye som kan sammenlignes. Skjerp deg.

 

Nasjonalsosialismen er politisk - den bygger på antikommunisme, antikapitalisme, antiliberalisme, antisemittisme, antiparlamentarisme, etnisk nasjonalisme, rasisme, med mere.

 

Det er mye Nasjonalsosialisme å finne i bibelen da:

 

Esra 9,10-12

"Hva skal vi nå si etter dette, vår Gud? Vi har handlet mot dine bud som du gav oss gjennom dine tjenere profetene, da du sa: "Landet som dere drar inn i og skal ta i eie, er urent. Den fremmede befolkningen har fylt det med avgudsdyrkelse og annen styggedom og gjort det urent fra ende til annen. Derfor skal dere ikke gifte bort døtrene deres til menn av den fremmede befolkningen. Dere skal heller ikke finne koner til sønnene deres blant dem og aldri hjelpe dem til velferd og lykke. Da skal dere bli sterke og få nyte alt det gode i landet, og barna deres skal for alltid få det til odel og eie.""

 

Jos 11,14-15

"Alt byttet fra disse byene og all buskapen tok israelittene selv. Men menneskene hogg de ned med sverd. De utryddet dem og lot ikke en levende sjel bli igjen. Det Herren hadde pålagt sin tjener Moses, det hadde Moses sagt til Josva, og Josva gjorde det slik. Han unnlot ikke å gjøre noe av alt det Herren hadde pålagt Moses."

 

4Mos 21,31

"Nå slo Israel seg ned i amorittenes land. 32 Moses sendte folk som skulle speide ut Jaser. De erobret byene der omkring og drev ut amorittene som bodde der."

 

2Mos 23,23

"For min engel skal gå foran deg og føre deg til amorittene og hetittene, perisittene og kanaaneerne, hevittene og jebusittene, og jeg vil utrydde dem."

 

 

-men tråden var i utgangspunktet ment for å omhavne vigrid...

 

Nasjonalsosialisme var en politisk/ideologisk retning i 20. århundre. Du er klar over at bibelen ble skrevet før det 20. århundre?

 

Du benekter fremdeles ikke likhetstrekkene, du bare viser til at begrepet nasjonalisme ikke fantes i datidens språk...

Religion min venn, religion...et kjært barn har mange navn.

:devil: My name is re-legion and we are many :devil:

 

...men foruten hva som er publisert på vigrid sin nettside, er det noe som vet hva de egentlig driver med?

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar
3. Nynazisme er i bunn og grunn en avstamning fra Nazisme (national sosialisme) som ikke har noe som helst med politikk å gjøre, men er en idiologi, altså en samling ideer som mange folk er enige i.

 

Stort sett enig i alle punktene dine =) Lurer bare på hvordan du definerer forskjellen på politikk og ideologi? Det tyske nasjonalsosialistiske partiet, NSDAP, ble jo også kalt "Nazipartiet". Jeg ville derfor personlige trekke konklusjonen at politikk og ideologi er tett knyttet sammen.

Jeg er enig at Politikk og ideologi er tett knyttet, men selv mener jeg at nazisme sluttet å være politikk, når de sluttet å forandre samfunnet med politisk makt, og heller tyde til massedrap.

Lenke til kommentar
Religioner og diktatoriske ideologier har mange likhetstrekk, det er sant. Derfor avskyr jeg begge som pesten. Men man kan ikke kalle det i Bibelen for "nasjonalsosialistisk".

 

Kommer helt an på hvordan du ser det.

 

GT favoriserer folkegrupper av jødisk ætt, og oppfordrer til grusome handlinger mot folk av annen ætt.

 

NT favoriserer folkegrupper innen samme "forening" og oppfordrer til grusome handlinger mot konkurerende foreninger. -man har derimot mulighet til å melde seg inn i denne foreningen og slippe fri fra disse handlingene.

 

Mye av disse handlingene praktiseres ikke lengere, da folket er bra beskyttet av Norsk lov.

 

Å si Bibelen = nasjonalsosialisme blir noe tull, men at mye av de grunnleggende verdiene i bibelen er skremmende lik ekstrem-nasjonalsosialisme er et faktum.

 

Man kan også se at slike religiøse grupperinger opptrer slik nasjonalt og globalt for å oppnå makt og landområder.

 

Feks.

Vigrid og Norge (eventuelt skandinavia?)

Jødedummen og Israel

 

Det blir derfor noe komisk da Vigrid hakker løs på jøder mht. Palestina, da de på tilsvarende religiøst grunnlag "gjør krav på Norge/Norden"

Forsvarer på ingen måte blodbadet fra Israels side, men tankegangen på begge av de overnevnte eksempler er mye av samme, og men vet at slike grupper kan være farlige. (ww2)

 

Sett at vigrid ble et politisk parti med 90% av landets stemmer...(rent hypotetisk)

Ville man da risikert at Norge har blitt delt i 2 hvor av nåværende norske statsborgere av ikke-nordisk ætt blir hivi på dør og fylt opp med innvandrere fra sverige og danmark?

 

Er Vigrid er reel trussel eller bare ufarlig kar som "selger en nordisk illusjon" for å sope inn penger?

La oss nå starte der, og heller diskutere kristen-nasjonalisme i en annen tråd.

Lenke til kommentar

En ting er nå helt sikkert, Tore Tvedt er en psyk mann som har dratt på bærtur inn i eventyrland.. og disse forvirra ung menneskene som tydligvis trenger ett sted å tilhøre, men dessverre har de funnet en mann som har ett veldig forvrengt virkelighetsbilde.

 

Han sutrer og syter om at "en niggergjeng banket opp en hvit gutt".. javel, og så? betyr det at alle negere er idioter da eller? Oprah inkludert da eller? det finnes vel hvite gjenger som har banka løs på negre også! At det går an å være så trangsynt!? da er man rett og slett mindre smart i mine øyne..

 

Det er like mye idioti hos alle folkeslag skulle jeg tro.. ingen er noe bedre eller verre enn andre.. Jeg har gjort mine dumme ting her i livet, men det har helt sikkert Tore gjort også! :mad: (inkludert å starte Vigrid)

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Nå har det blitt lagt inn vanvittig mye innlegg rettet mot kristendummen og den kristne tro...som i seg selv er forståelig siden det er den kreftsvulsen som har vokst seg størst i Norge.

 

-men hva med den nye "fargerike" religionen Virgid?

 

Er det norrøn mytelogi?

Er det skending/plagiat av den Norske kulturarv?

Er de en gjeng med nynazister gjemt bak en religion?

Er det egentlig en religion?

Har de rett?

Eller er de en gjeng med paranoide jødehatere?

 

Noe formening om hva det er?

 

dersom noen ikke har hørt om de, kan dere finne info om de her:

http://vigrid.net/

 

Jo Vigrid er like mye religion og fordomsfull som islam. Vigrid medlemmer er ikke værre en muslimer.

 

 

En ting er nå helt sikkert, Tore Tvedt er en psyk mann som har dratt på bærtur inn i eventyrland.. og disse forvirra ung menneskene som tydligvis trenger ett sted å tilhøre, men dessverre har de funnet en mann som har ett veldig forvrengt virkelighetsbilde.

 

Han sutrer og syter om at "en niggergjeng banket opp en hvit gutt".. javel, og så? betyr det at alle negere er idioter da eller? Oprah inkludert da eller? det finnes vel hvite gjenger som har banka løs på negre også! At det går an å være så trangsynt!? da er man rett og slett mindre smart i mine øyne..

 

Det er like mye idioti hos alle folkeslag skulle jeg tro.. ingen er noe bedre eller verre enn andre.. Jeg har gjort mine dumme ting her i livet, men det har helt sikkert Tore gjort også! :mad: (inkludert å starte Vigrid)

 

Ikke så forskjellig som Muhammed med andre ord. Han var også en rasistisk eventyrforfatter som eide 20 slaver og hatet negere.

Lenke til kommentar
Ikke så forskjellig som Muhammed med andre ord. Han var også en rasistisk eventyrforfatter som eide 20 slaver og hatet negere.

 

Alle ledere av noe slag, som leder folk inn i en trangsynt, fordomsfull, egoistisk verden, er en dårlig leder. hvit eller mørk, kristen eller muslim.. det er samma faen..

Lenke til kommentar
Igjen, dette er ett debatt innlegg..

 

1. han omtaler seg selv som "etnisk kristen"..

2. oppfordrer de som gidder til å faktisk lese innlegget hvor det kommer rimelig godt frem at han omtaler vesten/usa etc som kristne, og også til en hvis grad samblander nasjonalitet med relgiøsitet... dog forsåvidt ett bra innlegg om å ikke holde enkelt mennesker ansvarlige for handlinger og meninger de ikke støtter..

 

Men han ilegger gjerningsmennene relgiøs tilknyttning som nyhetene ikke gjør..

 

Og ut fra hans debatt innlegg har du ingen som helst grunn til å ilegge dem noen relgiøs tilknyttning, men du gjør det fordi det passer poenget ditt :)

 

Skal du sverte kristne og skape fordommer mot dem så kan du vel heller vise til bush som bomber sivile i Guds navn, eller div andre såkalt kristne nasjonale ledere som driver med alskens dritt..

 

eller de gærne folka i statene som plager alt og alle.. det er nok å ta av..

 

Ps.. ut fra: "så lenge Carl I. Hagen ikke står fram og tar avstand fra våre alliertes overgrep, trusler på nettet, Vigrid, FOMI og knivstikkingen, så støtter han tortur, hets og vold mot muslimer begått av kristne og nordmenn."

 

Kan man også se at de gruperingene han omtaler, som ikke er nordmenn faller under betegnelsen kristne.. altså våre allierte.. englang, usa, nato.. sikkert mange andre.. alle de faller under betegnelsen kristne ut i fra "Kristne og nordmenn"..

 

Og det er jo naturlige nok siden han allerede i mesteparten av innlegget har sammenfelt, norsk kultur, kristendomm, etnisk norsk = etnisk nordmann etc..

 

Hva i alle dager driver du med??

Dette ligner jo ikke i hele tatt på det som er skrevet i artikkelen.

Dersom du trekker hans ord i tvil så får du heller si det.

Ser ikke hva du har å oppnå mht. å vri på det han skriver :ermm:

 

Du får lese den en gang til:

http://www.dagbladet.no/kultur/2006/04/03/462612.html

 

Skal vi prøve å se litt på tråden litt?

 

 

Her er Vigrids 10 utevett regler:

 

1. Gå ikke ut på fest uten tilstrekkelig kamptrening.

 

2. Meld alltid fra hvor du går.

 

3. Vis respekt for gjenger og gjengvarslingene.

 

4. Lytt til erfarne kampfolk.

 

5. Vær rustet mot overfall selv på korte turer. Ta alltid med skytevåpen (forutsatt at du har bæretillatelse), kniv (lovlig type, selvsagt) og det utstyr moderne gjengkamp krever.

 

6. Husk mobiltelefon og gassboks (lovlig, selvsagt).

 

7. Gå aldri på fest alene. Aldri.

 

8. Vend i tide, det er ingen skam å snu når du er utenfor ditt eget samfunns område.

 

9. Spar på kreftene og tilkall øyeblikkelig forsterkninger fra egen gjeng.

 

10. Er du ikke medlem av et eget etnisk samfunn så bli det med en gang.

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar

Vigrid har ingenting med religion å gjøre, så jeg lurer på hvordan du klarer å snike inn kristendommen i hovedinnlegget. Dessuten heter det kristendommen, ikke kristendummen. Å si kristendummen er muligens brudd på blasfemiparagrafen og du bryter dermed Norsk lov. Lovbrudd er ikke så veldig høysatt på dette forumet så kanskje jeg skal rapportere deg?

 

Vigrid er en gjeng med virkelighetsfjerne personer som nekter å tro på vedtatte sannheter som blant annet holocaust.

Er kristne en gjeng virkelighetsfjerne personer som nekter å tro på vedtatte sannheter? Siden de er flere som tror på en Gud i en eller annen form enn det er folk som ikke tror på Gud. Så må det faktum at Gud eksisterer være en sannhet.

 

I dine øyne er kanskje mange kristne like virklighetsfjerne som Vigrid medlemmer. Men fra et kristent ståsted er det du som er den virkelighetsfjerne siden du nekter å godta at Gud eksisterer.

 

Man kan jo også begynne å snakke om hjernevasking. De fleste vil nok være enige med at Vigrid medlemmer er hjernevasket til de grader. Så kan man trekke paralleler til at de som konverterer til kristendommen er et resultat av hjernevasking. Dette er jo forsåvidt sant siden i begge tilfeller så blir hjernen omprogrammert til å godta sannheter som hjernen før forkastet som søppel. Ergo: Hjernevasking.

 

Men er det noen mennesker som ikke er et resultat av hjernevasking?

Lenke til kommentar
Dessuten heter det kristendommen, ikke kristendummen. Å si kristendummen er muligens brudd på blasfemiparagrafen og du bryter dermed Norsk lov. Lovbrudd er ikke så veldig høysatt på dette forumet så kanskje jeg skal rapportere deg?

Men blasfemiparagrafen er en sovende paragraf og at en person sier kristendummen ville aldri være nok til at den vil bli håndhevet, så hvorfor skulle forumstyre se til at den vil bli håndhevet?

Lenke til kommentar

"Siden de er flere som tror på en Gud i en eller annen form enn det er folk som ikke tror på Gud. Så må det faktum at Gud eksisterer være en sannhet."

 

Er kristen selv, men dette er ikke nødvendigvis riktig.. Det er en klassisk tankefeil, argumentum ad populum (apell til majoritet) som du bruker her..

 

Ut fra konsesus teori så vil det stemme at Guds eksistens er en sannhet.. Men det vil derimot ikke si at Gud eksisterer.. Dette er ut fra EN sannhets teori, hvor det finnes utallige andre teorier som vil benekte dette som gyldig...

 

Det eneste det beviser er at gudstro er populært, ikke at Gud eksisterer, ikke engang at han er sannsynlig..det er motbevist at flertallet alltid har rett :) (se f.eks på at man trodde jorden var flat, eller at atomer var universets minste byggeklosser)

 

argumentet indikerer også at hvis et paradigmeskifte inntreffer så vil Gud opphøre å eksistere, evt at det vil være usant å påstå det..

 

slik som så: Siden majoriteten benekter eksistensen av en gud, så er det en sannhet at Gud ikke eksisterer..

 

Jeg vil jo faktisk påstå at Guds eksistens ikke kan være avhengig av majoritetens tro eller ikke-tro... dette ville medføre en meget liten og svak gud

heller ikke kan det bevises eller motbevises på dette grunnlag..

 

Så ja, ut fra en sannhets modell er det riktig å kalle Guds eksistens for en sannhet, men dette problematiserer mer en det beviser..

 

Mvh Pax..

 

Ps. Liker tanken, og det at majoriteten har en lengsel etter og søker en gud, noe som svarer Godt med bibelens vitnesbyrd om den naturlige eller allmene Gudsåpenbaring, er absolutt tros styrkende.. Men bevis er det ikke..

Endret av Interrapax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...