Ekko Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 (endret) Hei En bekjent av meg fikk bilen sin påkjørt av en av en syklist. Syklisten fløy over panseret, spratt opp igjen, rasende, knuste ruten på bilen og stakk av. Spørsmålet mitt er egentlig bare av teoretisk interesse iom at syklisten stakk av og han jeg kjenner har fikset ruten av egen lomme, men spøsmålet er hvordan skylden vil være fordelt i en forsikrings-/politisak. Sitasjonen som er tegnet under er slik: -Bilisten skal svinge til høyre inn på forkjørsvei. Han ser seg til venstre mens bilen siger fremover. -Syklisten kommer syklende på forkjørsveien, i sykkelfelt, men på venstre side av veien, dvs mot kjøreretningen. Det er sykkelfelt på begge sider av veien, så syklisten skulle ha brukt feltet på andre siden av veien. -Billisten ser syklisten og stopper, men da er bilen kommet så langt frem at syklisten krasjer inn i bilistens høyre framhjul og flyr over panseret. Detter er selve situasjonen. Etterspillet er at syklisten spretter opp, løper bort til bilen, knuser vinduet og stikker av. Hvem som skulle dekket det knuste vinduet er ikke interessant, spørsmålet er hvem er skyld i situasjonen. Hvem skulle dekket skader på sykkelen? Hvem skulle dekket skader på bilen? Endret 20. august 2007 av Ekko Lenke til kommentar
gxi Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 (endret) Vil tro bilisten har skylden, dersom bildet stemmer. Bilisten kjører forbi et vikepliktskilt, som betyr vikeplikt for trafikkanter i begge retninger. Det inkluderer bilister og syklister som ligger i "feil" kjørefelt. Man har brutt vikeplikten så snart man har passert vikelinjen. Endret 20. august 2007 av jonepet Lenke til kommentar
kennyo Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Bilisten bryter vikeplikten, og er således skyld i sammenstøtet. MEN: Syklisten utøver deretter hærverk på bilen og stikker atpåtil av fra en ulykke. Det mest rettferdige hadde vel vært at bilisten dekket skadene på eget kjøretøy og sykkelen som kom som følge av selve sammenstøtet, + en bot for å ikke ha overholdt vikeplikten. Syklisten dekker skadene på ruta + at han/hun får bot for hærverket samt bot for å stikke av. Men det er i min lille, ideelle verden.... Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Det er vel billigere å kjøpe nytt vindu enn å betale bot for å ha brutt vikepllikten. Som ville blitt resultatet hvis etterspillet har foregått i siviliserte former. Merkelig oppførsel fra syklisten, men sparte antakelig bilføreren for noen kroner. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 med mindre sykklisten syklet på en sykkelsti. noe som jeg ikke klarer bli helt enig med meg selv om det er eller ikke på det bilde. i så fall får sykkelen skylden. gjorde iallefall det i en slik ulykke jeg kom rett etter det hadde skjedd. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) Dette er sykkelfelt, der syklisten har samme rettigheter og plikter som andre kjørende. Vikepliktsskiltet gjelder både syklister og bilister, fra høyre og venstre. Syklist fra sykkelsti har vikeplikt for kryssende vei. Det er for øvrig kommet lovforslag om å endre dette til motsatt. Endret 24. august 2007 av buskmann Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 (endret) Dette er sykkelfelt, der syklisten har samme rettigheter og plikter som andre kjørende. Vikepliktsskiltet gjelder både syklister og bilister, fra høyre og venstre. Syklist fra sykkelsti har vikeplikt for kryssende vei. Det er for øvrig kommet lovforslag om å endre dette til motsatt. 9350430[/snapback] ja da hadde bilen vikeplikt. vis det nye forslaget går gjennom så håper jeg inderlig at noe gjøres med oversikten på sykkelstier mange av dem der du ikke kan se en drit helt ut til veien. er skummelt å kjøre forbi sånne. *edit* jeg leste ikke innlegget til trådstarter godt nok, jeg så meg blind på bildet. ruller rundt og gir meg over Endret 24. august 2007 av stich_it Lenke til kommentar
gxi Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Men hvis det er en sykkelsti og vikelinjen står før sykkelstien, så har vel fortsatt bilisten vikeplikt, pga. vikepliktskiltets makt? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Men hvis det er en sykkelsti og vikelinjen står før sykkelstien, så har vel fortsatt bilisten vikeplikt, pga. vikepliktskiltets makt? 9352290[/snapback] Nei. ikke ifølge Trygg Trafikk: Trgg Trafikk sykler på veien det står at de har brukt lovdata som kilde så regner med det stemmer. Veitrafikkloven Lenke til kommentar
gxi Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 Skiltet "opphever" loven såvidt jeg kan se det, men bare dersom både skiltet og vikelinjen står FØR kryssingen av sykkelveien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå