Gå til innhold

Egne kabler og terminering

jonny

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er i ferd med å "oppgraderer" hjemmenettverket fra 100 Mbit til 1 Gbit. I den forbindelse må jeg terminere noen nye kabler. Jeg føler at tommeltottene er litt i veien når jeg gjør dette :D , og lurer på følgende: kan jeg "glemme" den vanlige fargekodingen (hvit-orange, orange, hvit-grønn, blå, hvit-blå, grønn, hvit-brun, brun), og bare koble slik det er lettest (par-for-par) (så lenge jeg gjør det likt i begge ender, selvfølgelig!), eller kan dette skape dårligere signaler (er i såfall interessert i hvorfor, oppgi gjerne en link til mer informasjon om emnet!)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har dessverre ingen link for hånden, men jeg vet at det er forskjellig tvinnerate på parene, 2 er strant tvinnet, to andre er mindre stramt tvinnet, derfor er det viktig å bruke rette par. Avisolerer du 2 cm ser du dette lett selv.

I tillegg er det viktig at tur og retur går på samme tvinnepar, hvis ikke oppnår du ikke den støykanselleringen som tvinningen er ment å oppnå.

10 og 100 Mbit er lett å ordne selv, men 1Gb krever adskillig mer nøyaktighet, jeg anbefaler du følger alle oppskrifter, er nøye og forsiktig og trimmer tommeltottene.

Lenke til kommentar

Takk for svar, jeg får vel bare tomle meg igjennom det... blir vel enklere etterhvert som jeg får litt øvelse.

Har faktisk ordnet et par kabler, slik at jeg får testet om det fungerer. Det gjør det, men jeg er ikke veldig fornøyd med ytelsen. Ved kopiering av en fil på ca. 2GB er hastigheten rundt 50% noen sekunder, så endres den til 0% (!) noen sekunder, for deretter å ligge rundt 10% til fila er ferdig kopiert. Det samme skjer om jeg bruker en patchekabel (som jeg har kjøpt, ikke terminert selv...), så dette må komme av noe annet enn dårlige termineringer. Noen som har et tips eller to til hvordan jeg kan forbedre dette? Finnes det noe test-verktøy (i Windows-verdenen) for å teste nettverkshastigheten, slik at harddiskytelse ikke blir noen begrensende faktor?

Lenke til kommentar
Takk for svar, jeg får vel bare tomle meg igjennom det... blir vel enklere etterhvert som jeg får litt øvelse.

Har faktisk ordnet et par kabler, slik at jeg får testet om det fungerer. Det gjør det, men jeg er ikke veldig fornøyd med ytelsen. Ved kopiering av en fil på ca. 2GB er hastigheten rundt 50% noen sekunder, så endres den til 0% (!) noen sekunder, for deretter å ligge rundt 10% til fila er ferdig kopiert. Det samme skjer om jeg bruker en patchekabel (som jeg har kjøpt, ikke terminert selv...), så dette må komme av noe annet enn dårlige termineringer. Noen som har et tips eller to til hvordan jeg kan forbedre dette? Finnes det noe test-verktøy (i Windows-verdenen) for å teste nettverkshastigheten, slik at harddiskytelse ikke blir noen begrensende faktor?

9335009[/snapback]

netlimit måler fart

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

tråd tvinningen kalles revolvering. hvert parr har sin egen revolvering etter hvilke signaler som skal gå der. hvist man skal pachte selv må man være oppmerksom på at fra enden av ledningene og til første tvinning ikke skal være mere enn 13mm.

det er da max grensen for ikke å miste hastighet.

-fredrik- :)

Lenke til kommentar
Hei,

jeg er i ferd med å "oppgraderer" hjemmenettverket fra 100 Mbit til 1 Gbit. I den forbindelse må jeg terminere noen nye kabler. Jeg føler at tommeltottene er litt i veien når jeg gjør dette  :D , og lurer på følgende: kan jeg "glemme" den vanlige fargekodingen (hvit-orange, orange, hvit-grønn, blå, hvit-blå, grønn, hvit-brun, brun), og bare koble slik det er lettest (par-for-par) (så lenge jeg gjør det likt i begge ender, selvfølgelig!), eller kan dette skape dårligere signaler (er i såfall interessert i hvorfor, oppgi gjerne en link til mer informasjon om emnet!)?

9320969[/snapback]

Hvert par er laget for sin oppgave. Du vill få svekking i styrken ved feil par på feil sted. Har erfart dette. Vis du bare tar det du føler får og samme i andre siden kan du ende med lavt signal og må sette ned hastigheten få nettverket for og få det til og funke :roll:

Endret av Zx45
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...