Gå til innhold

Ny filserver - hva slags OS og specs?


trygveaa

Anbefalte innlegg

Når jeg omsider får råd til å kjøpe komponentene til min filserver skal jeg lage en tilsvarende guide, da med Solaris 10 som OS. Det blir forholdsvis ny maskinvare i den serveren. Antar at også dette kan være relevant. Kan nevne at neste oppdatering av Solaris 10 som er rett rundt hjørnet bl.a. vil introdusere støtte for AHCI, noe som er svært praktisk med tanke på støtte for SATA-kontrollere.

9395910[/snapback]

 

:D Noen er vist mer geek enn andre. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann

 

Lurer litt på å handle meg en filserver selv. Har dessverre ikke noe gammelt jeg kan bruke, så da må det handles nytt.

 

Jeg tenker at det billigste er godt nok til en filserver, og har laget et oppsett med de nye celronD prosessorene, de er jo gitt vekk. Har veldig lite peiling på hovedkort, men fant meg et med seks SATA porter på.

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=49168

 

Bør man ha en egen disk til OS, i tillegg til RAID for filer?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Bør man ha en egen disk til OS, i tillegg til RAID for filer?

9436957[/snapback]

 

Det er ingen nødvendighet å ha egen OS disk. Uansett om du kjører HW Raid, eller SW Raid så kan du ha OS filene liggende i Raid arryet. Dette kan være en fordel mht. retundans også for systemfiler og innstillinger, selv om dette ikke er så veldig mye arbeid å sette opp på nytt på en enkel filserver.

 

Merk bare at dersom du bruker HW Raid så er det ikke alle kontrollere som er støttet i Linux. Her kan du oppleve at innstallasjonsprogrammet ikke finner raidarryet. Dersom du skal kjøre HW Raid bør du derfor sjekke at kontrolleren er støttet.

 

SW Raid kan du sette opp under instalasjonen av f.eks. ubuntu. Har ikke prøvd dette selv så jeg skal ikke legge ut om hvordan det gjøres.

 

Selv kjører jeg med egen OS disk på min server. Jeg oppfatter det som den enkleste og beste løsningen. Mye av grunnen til det ligger i mdadm.

 

Samsung 80GB til kr. 315,-. Man kan eventuelt bruke noe gammelt man har liggende. Ytelsen har ikke noe å si. Enkelte linux/BSD versjoner kan også med hell, installeres på minnepinner. Et siste alt. er å bruke et CF kort med leser direkte på IDE kanalen. Da sparer man plass i kabinettet. Problemet er bare at det somregel er billigere å kjøpe en harddisk.

 

Når du kjører med OS disk, er det etter slik jeg har forstått det, mest hensiktsmessig å sette opp SW Raid etter innstallasjonen. Et godt valg etter min mening er mdadm. Den største fordelen med dette er at arryet kan gjennoppbygges på en hvilken som helst maskinvareprofil. Ryker f.eks. hovedkortet, så kan en bygge opp igjen arryet på et nytt hovedkort av annen type og modell enn det opprinnelige.

 

Når det gjelder hovedkort så er intel eller nvidia brikkesett det sikreste. Har imidlertid Via brikkesett på serveren min som fungerer upåklagelig. Av fabrikat så er det kanskje MSI som er lengst framme med støtte for annet enn Microsoft.

 

Et tips er også å sjekke det innebygde netverkskortet. Intel og Broadcom har god støtte. Av PCI kort er heller ikke 3Com å forakte. På en server/NAS er nettverkskortet helt essensielt.

 

Den nye Celeron 400 serien eller den nye pentium 2000 serien er gode kandidater til prosessor i en slik maskin. Eventuelt tilsvarende prisklasse AMD.

 

Har akkurat brukt ganske mange timer på å få en slik maskin opp å gå selv.

 

Lykke til!

 

Edit: lagt til noe, +leif

Endret av masterboy
Lenke til kommentar

Jeg fant ut at jeg skulle bruke den gamle PCen min og har installert ubuntu på den. Det funker fint.

 

Trenger tips til hva slags harddisk jeg skal kjøpe. Skal ha 2*500GB som skal stå på hele tiden. Er det stor ytelseforskjell på SATA/300 og SATA/150? Jeg har bare SATA/150. Uansett er jo 150 MB/s raskere enn nettverket som er 1 gbit/s så det er vel ikke så farlig?

 

Trenger også forslag til gigabit nettverkskort (PCI).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Som stigfjel sier er f.eks. Intel PRO 1000/GT et veldig greit NiC til ca. kr. 200,- for PCI.

 

Av harddisker finnes det serier som er spesielt utviklet for raid. Dette er f.eks. WD sine Raid Edition disker, og Seagate sine Barracuda ES disker.

 

Selv bruker jeg imidlertid 4x500 GB Samsung T166 og 3x250 GB WD 2500JS i 2 stk Raid 5 arrys på min filserver. Dette er helt ordinære disker. WDene har gått i vel et år nå, mens Samsungene har gått siden mai. Ingen probemer så langt.

 

Edit: Anbefaler å bruke så store disker (i GB) som mulig, da det går fort å fylle kabinettet! Ville i dag ikke kjøpt mindre enn 500GB.

Endret av masterboy
Lenke til kommentar
Som stigfjel sier er f.eks. Intel PRO 1000/GT et veldig greit NiC til ca. kr. 200,- for PCI.

Hvis du kan bruke PCI-E kan Intel PRO/1000 PT være et greit alternativ. Det er avgjort å foretrekke fremfor PCI, hvis du kan bruke det.

Nå er det sånn at vi må anta at han ikke sitter på siste gen HK ut i fra det han skriver. Problemet hannes blir nok å finne en brukbar s-ata kontroller. Vil ikke anbefale å sette nye 500GB EIDE disker på et gammelt hovedkort. Lite framtidsrettet, og potensielle broblemer med å kunne "se" mer er ca 130 GiB.

 

S-ata er langt mer framtidsrettet mht. oppgradering og ombygning i framtiden. Husk at s-ata diskene kan brukes på en SAS kontroller.

 

Når det gjelder s-ata kort for PCI, så har STlab moen kort basert på silicone image 3112 og 3114 brikkene. disse er billig, men ikke alltid like lett å ha med å gjøre. For Linux/BSD kan du bare glemme 3112. Trokket selv i salaten og kjøpte et Sil3114 kort, og det hadde jeg ikke gjort igjen.

 

Mitt tips er å gjøre det enkelt for seg selv å skaffe seg et kort fra adaptec.

 

EDIT: Når det gjelder forskjell mellom s-ata 150 og 300, så er vel det eneste nevneverdige NCQ støttefor sistnevnte. Det er selvfølgelig om en ser bort i fra max overføringshastighet, som er strengt teoretisk.

 

EDIT2: Jepp! Jeg vet at dersom du har 2 stk. 4 kanals s-ata kontrollere og et Gbit NiC på 33Mhz PCI spor, og har et hovedkort med Via apollo eller i440BX brikkesett så er PCI en flaskehals. Det har nemlig jeg erfart.

Endret av masterboy
Lenke til kommentar
GNU/Linux og *BSD støtter da SiI 3112/3114? Husker jeg hadde et system basert på Athlon XP med et Asus A7N8X-E Deluxe, og brukte en SATA-disk tilknyttet den integrerte SATA-kontrolleren av typen SiI 3112A. Fungerte fint i GNU/Linux, og distroen var Slackware.

 

OK.

 

Mulig det er bare meg da. Har server med 2 stk sil3114 kontrollere. Disse sitter på AOpen AX 63pro hovedkort med PIII 500Mhz CPU og 768MB (512+256) RAM. Har 4x500GB på den ene, og 3x250GB på den andre. Et SW raid 5 arry pr kontroller. 80GB os disk på IDE kontrolleren til hovedkortet.

 

I FreeNAS opplevde jeg at arryene raskt fikk status critical etter jeg begynte å fylle på med filer. Det hele føltes noe ustabilt, så jeg byttet til Ubuntu server. Der innstalerte jeg kun ssh, mdadm og samba utover minimum install.

 

Da jeg var ferdig med innstallasjonen og hadde lastet over vel 60GiB hang maskinen seg. Var tvunget til reboot ved hjelp av reset knappen.

 

Med komandoen:

sudo mdadm --detail /dev/md0

 

fikk jeg besje om at arryet jeg lastet til var "resyncing". Jeg hadde likevel full tilgang gjennom samba fra win klientene.

 

Etter dette har alt bare vært en fryd.

 

Er det vanlig for Linux/BSD SW raid at de må "resynce" en gang etter de er tatt i bruk?

Lenke til kommentar
fikk jeg besje om at arryet jeg lastet til var "resyncing". Jeg hadde likevel full tilgang gjennom samba fra win klientene.

....

Er det vanlig for Linux/BSD SW raid at de må "resynce" en gang etter de er tatt i bruk?

Alt det du sier er helt vanlig for SW-RAID teknologi, både på Linux og Windows.

Og ja, alle RAID må synce seg en gang 100% for at alt av data skal være konsistent, stopper du den (ved restart o.l), vil den bare starte på nytt. :)

Lenke til kommentar
Alt det du sier er helt vanlig for SW-RAID teknologi, både på Linux og Windows.

Og ja, alle RAID må synce seg en gang 100% for at alt av data skal være konsistent, stopper du den (ved restart o.l), vil den bare starte på nytt. :)

ZFS fungerer nok på en annen måte da. Et ZFS-pool av typen raidz1 eller raidz2 (tilsvarer RAID5 eller RAID6) er alltid konsistent.

Lenke til kommentar
Når jeg omsider får råd til å kjøpe komponentene til min filserver skal jeg lage en tilsvarende guide, da med Solaris 10 som OS. Det blir forholdsvis ny maskinvare i den serveren. Antar at også dette kan være relevant. Kan nevne at neste oppdatering av Solaris 10 som er rett rundt hjørnet bl.a. vil introdusere støtte for AHCI, noe som er svært praktisk med tanke på støtte for SATA-kontrollere.

Gleder meg, Solaris virker som det mest interessante server-OSet for min del (mest på grunn av ZFS).

Lenke til kommentar
Gleder meg, Solaris virker som det mest interessante server-OSet for min del (mest på grunn av ZFS).

Nå har Solaris 10 8/07 kommet ut, og det virker svært lovende med tanke på maskinvarestøtte. Testet min laptop (Latitude D630) med Sun Device Detection Tool, som finner ut om maskinvaren er kompatibel med Solaris 10. Det viser seg at med tredjeparts-drivere er hele maskinen utenom bluetooth støttet i Solaris 10, inkludert trådløs-kortet (Intel PRO/Wireless 3945ABG). Det lover godt for ny maskinvare.

Lenke til kommentar

Ok.

 

Så jeg kan konkludere med følgende:

 

Raid arrys (i mitt tilfelle raid 5) må få resynce en gang etter de er opprettet og tatt i bruk, selv om du har ventet nermere 400 minutter på at arryet skulle bli ferdig med building?

 

Når jeg bruker komandoen: (ubuntu linux)

sudo mdadm --create --verbose /dev/md0... osv.

 

og deretter

 

sudo wach cat /proc/mdstat

 

og så venter til arryet er "clean".

 

Når "md0" så er mountet, og samba er startet, og man sitter å organiserer alle word-dokumentene sine i fred og fordragelighet, er det da vanlig at arryet plutselig må resynce?

 

Ok korriger meg om jeg har feil nå da....

 

Muligens litt off topic dette her, men tror mange ønsker seg en guide på nettopp en enkel komandolinjeserver i være seg ubuntu/debian, *BSD eller Solaris. Mange har jo en P166MMX e.l. stående, som kunne vært brukt til noe fornuftig. Og ikke minst billigere enn ferdigløsning fra WDC e.l.

Endret av masterboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...