Gå til innhold

Ny filserver - hva slags OS og specs?


trygveaa

Anbefalte innlegg

Jeg skal sette opp en filserver hjemme som skal brukes av 4 PCer. Den skal kanskje brukes til webserver og spillserver (tvilsomt) også. Den skal også styre en scanner. Hva slags OS og spesifikasjoner bør jeg ha på denne?

 

Jeg har tenkt til å bruke Windows p.g.a. jeg er vant til det og kompabilitet. Bør jeg ha XP, Vista eller Server 2003. Hva er fordelen med Server 2003?

 

Hvor bra må serveren være? Holder det med en billig C2D CPU, 1 GB RAM, et billig grafikkort og et eller annet HK? Jeg har tenkt til å ha 500-1000 GB lagringsplass til å begynne med, men kanskje mer senere. Har noen lyst til å sette opp et forslag? Bør jeg bygge serveren selv eller er det like greit å kjøpe en ferdigløsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha filserver vil jeg anbefale deg et hovedkort med masse s-ata tilkoblinsmuligeter (ofc :p) og innebygget GPU (grafikk kort), men det er ikke noe behov for en C2D cpu - holder lenge med 1ghz til bare en filserver. 1gb ram er å anbefale.

 

Hvorfor ikke bruke linux? Så slipper du lisenser (hvis du ikke piratkopierer).

 

SAMBA er et veldig bra system som har GUI og som funker kjempebra med tilgangskontroll og som følger med de fleste linux distroer :)

 

Og ikke minst, linux er mye mer stabilt enn Windows !

Endret av Nets
Lenke til kommentar

Windows XP kan ha opptil 10 sesjoner samtidig. Om du bare skal dele ut innhold til 4 maskiner burde dette holde. Spørsmålet er hvilke planer du eventuelt har for webserveren din. IIS i Windows XP har samme begrensning på 10 samtidige tilkoblede sesjoner. Merk at begrensningen på 10 sesjoner ligger i lisensen i Windows XP, så selv om du installerer Apache på Windows XP, så vil du likevel bryte lisensbetingelsene om du tillater mer en 10 tilkoblinger samtidig.

 

Jeg går utifra at de samme begrensningene gjelder for Vista, men jeg ville uansett ikke kjørt ressursslukeren Vista på en server.

 

Server 2003 tillater flere tilkoblinger og har også fullversjonen av IIS. Om du skal bruke AD trenger du også en serverutgave. Jeg hadde aldri orket å bruke penger på en server 2003 til hjemmebruk, men det er dine penger...

 

Alternativt kan du bruke f.eks Linux, BSD eller Solaris som alle kan lastes ned gratis. Linux er nok de enkleste å både installere og bruke av disse.

Lenke til kommentar
Hvor bra må serveren være? Holder det med en billig C2D CPU, 1 GB RAM, et billig grafikkort og et eller annet HK? Jeg har tenkt til å ha 500-1000 GB lagringsplass til å begynne med, men kanskje mer senere. Har noen lyst til å sette opp et forslag? Bør jeg bygge serveren selv eller er det like greit å kjøpe en ferdigløsning?

9320812[/snapback]

 

Kjører selv en filserver med 1TB lagringsplass på en P3 600MHz med 448MB RAM, den har forsåvidt bare 100Mbit nettverk, men får full utnyttelse av dette. Kjører riktignok linux på den, men dual core osv er ihvertfall ikke nødvendig, en filserver er svært lite prosessor-intensiv.

 

Hvis du må bruke Windows, så bruk XP. Å kaste bort flere tusen kroner på 2003 Server er helt hårreisende for en hjemmefilserver. Vil likevel råde deg til å i det minste kikke på linux, ubuntu o.l er ypperlig, og det er ingen kompatibilitetsproblemer med å dele filer med windows-maskiner i et windows-nettverk.

Lenke til kommentar

Etter en liten sjekk på prisguide så er nok dette det billigste du får tak i:

 

https://prisguiden.no/product.php?product_id=45351

 

Den skal nok holde i massevis til en filserver og en spillserver om du ønsker det.

 

Hovedkort: https://prisguiden.no/product.php?productId=76955

 

4 s-ata og 4x ram slotter.

 

Veldig billig kort, funker til sitt formål tenker jeg :)

 

EDIT:

 

For å kjøpe alle delene fra samme nettbutikk så fant jeg CPU hos komplett også:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=320782

 

Den er 800mhz raskere og koster 400kr :)

Endret av Nets
Lenke til kommentar

Den nye celeron 400 serien er i prinsippet en c2d med bare en kjerne. Kjempegreier! Koster kr. 450,- på komplett (har ikke sjekket andre steder)

 

Dersom du mener c2d er singen finnes det en ny Pentium (!) 2000 serie som leverer som bare det. modeller til 600 og 750 penger. Heldigvis har de ingen ting med tidligere Pentium 4 netburst å gjøre.

 

Når det gjelder hk så er MSI P35 Neo på tilbud til ca kr 800 på den samme nettbutikken. En god pris for nyeste tilgjengelige chipsett for 775 platform. MSI er også kjent for å støtte andre OS enn microsoft.

 

Det anbefales gjerne kort med mange s-ata kontakter. Vær i så fall oppmerksom på at enkelte kort har billige kontrollere innebygd. Asus har for eksempel brukt Sil 3112 og Sil 3114, som lett kan gi deg mye hodebry. Trenger du ekstra s-ata, så gå for et ekstrakort fra adaptec o.l.

 

Sleng på noe ram, 1gb burde være nok. Corsair er et godt merke til god pris.

 

Disker velger du selv, her er det like mange meninger og anbefalinger som det er produkter å velge mellom.

 

PSU er svært viktig på en 24/7 maskin. Er presonlig fan av MIST produktene. Fins mye å velge mellom. Les tester! Stabile spenninger forlenger livet til de øvrige komponentene.

 

Velg et chassis med god ventilasjon. Min favoritt er cm stacker. Cheftech miniserver med viftemoduler fra cm stacker er et godt og rimeligere alternativ. Sørg uansett for god gjennomtrekk!

 

Av programvare synes jeg du skal ekskludere XP og Vista med en gang. Skal du ha windows bør du gå for WHS (windows home server) eller win 2003. Helst sistnevnte.

 

Er du villig til å prøve noe annet, tror jeg linux er det beste for deg. Ubuntu er lett å ha med å gjøre.

 

Er du alergisk mot komandolinje og er villig til å ofre scanneren til en av klientene, så kan du prøve FreeNAS.org

 

Lukke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
Etter en liten sjekk på prisguide så er nok dette det billigste du får tak i:

 

https://prisguiden.no/product.php?product_id=45351

 

Den skal nok holde i massevis til en filserver og en spillserver om du ønsker det.

 

Hovedkort: https://prisguiden.no/product.php?productId=76955

 

4 s-ata og 4x ram slotter.

 

Veldig billig kort, funker til sitt formål tenker jeg :)

 

EDIT:

 

For å kjøpe alle delene fra samme nettbutikk så fant jeg CPU hos komplett også:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=320782

 

Den er 800mhz raskere og koster 400kr :)

9349999[/snapback]

 

Er det ikke best med innebygd skjermkort i hovedkortet? Så en slipper å bruke penger på det også. Jeg skal ha type akuratt det samme som trådstarter så er litt interessert :)

 

Noen som kunne satt opp en komplett pakke på komplett.no, eller andre steder om det er bedre.. :)

 

Altså alt som trengs, kabinett og 4 500gb harddisker. :)

 

Takk :love:

Endret av fisken007
Lenke til kommentar
Innebygd skjermkort sparer deg for noen hundrelapper ja, har ingenting å si på en server.

9380664[/snapback]

 

Men, skjermkort er egentlig ikke nødvendig i det heletatt, kun under installasjon. Da låner du bare et kort fra en annen maskin. Dersom du f.eks. bruker linux, så er det bare til å få innstalert SSH server med en gang. Deretter stiller du bios slik at maskinen starter uansett feilmeldinger. Så er det bare til å ta ut skjermkort, og koble fra alt en ikke trenger, dvs. alt utenom strøm og nettverk. Deretter er det bare til å stue bort serverboksen et sted den ikke er i veien.

 

Innebygd skjermkort er en god ide. Problemet er bare det at det somregel kommer på m-ATX kort, som gjerne ikke har de egenskapene som man ønsker. Riktige serverkort har også innebygd grafikk, men da koster det somregel mye mer.

 

På server mener jeg det er viktig å ha et kort med et stabilt og godt brikkesett. Videre er det ofte greit å ha mange utvidelsesspor.

 

Persomlig har jeg mange gamle skjermkort liggende å slenge, så jeg finner altid noe jeg kan bruke. Kjører imidlertid uten skjermkort på filserveren. Den er på 2,5TB og gir helt grei ytelse med PIII 500 og 768mb ram. En spillserver krever derimot mye raskere HW.

Lenke til kommentar

Det er vel et begrenset antall hovedkort som kan kjøre headless (uten skjermkort) masterboy. Jeg ville iallefall sjekket grundig at mitt kort støttet dette før jeg bestemte meg for å satse på det.

 

Når det gjelder OS gjør deg selv en tjeneste og gå for noe annet enn Win XP. Det er absolutt ikke noe server OS og er heller ikke ment å være det. Min erfaring er at f.eks ubuntu med samba klarer smb mye bedre enn windows selv. I tillegg får du ext3 som på mange måter er overlegent NTFS.

Lenke til kommentar

Dersom du er redd for linux's text modus kan du gjøre som meg. Jeg har en gammel maskin PIII 500 med en masse raid kontrollere og en haug med disker. På denne har jeg installert ubuntu (desktop edition) og der vil jeg si det faktisk er lettere og sette opp fildeling enn det er i windows. Og alt kan gjøres ved bare og klikke rundt med musa :) Maskinen har nå stått på i ca 2år uten problemer. Eneste nedetiden den har hatt er for og sette inn flere disker (og det gikk som en lek med ubuntu). Ikke legg for mye penger i en ren filserver. En annen ting er at de ganger det har kommet inn noe virus så har ubuntu filserveren ikke brydd seg, mens resten av windows maskinene har kræsjet. Jeg ville ikke stolt på windows verken når det gjelder sikkerhet, stabilitet eller filsystem om jeg skulle hatt en ny filserver i dag.

Lenke til kommentar

Når jeg omsider får råd til å kjøpe komponentene til min filserver skal jeg lage en tilsvarende guide, da med Solaris 10 som OS. Det blir forholdsvis ny maskinvare i den serveren. Antar at også dette kan være relevant. Kan nevne at neste oppdatering av Solaris 10 som er rett rundt hjørnet bl.a. vil introdusere støtte for AHCI, noe som er svært praktisk med tanke på støtte for SATA-kontrollere.

Lenke til kommentar
Når jeg omsider får råd til å kjøpe komponentene til min filserver skal jeg lage en tilsvarende guide, da med Solaris 10 som OS. Det blir forholdsvis ny maskinvare i den serveren. Antar at også dette kan være relevant. Kan nevne at neste oppdatering av Solaris 10 som er rett rundt hjørnet bl.a. vil introdusere støtte for AHCI, noe som er svært praktisk med tanke på støtte for SATA-kontrollere.

9395910[/snapback]

 

Det ser jeg fram til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...