Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en Exchange 2003-server som mottar og sender mail for flere domener.

Jeg har nylig lagt til et nytt domene i recipient-policy og satt opp noen brukere til å motta og sende mail på det nye domenet.

Mailserver har SPF-record og reverse DNS på ekstern IP-adresse for mailserver.

 

Brukerne har rapportert inn at de får en del meldinger i retur med feilbeskrivelse "unable to relay for "mottakeradresse". Det er konsekvent samme mottakere som ikke nås, men jeg når disse adressene ved å sende fra andre domener.

 

Har jeg oversett noe? Hva kan være feil?

 

Her er en av flere meldinger, (jeg har fjernet personlige data):

 

Meldingen kom ikke frem til noen av eller alle mottakerne.

Emne: (......)

Sendt: 11.08.2007 11:18

Følgende mottaker(e) ble ikke nådd:

(fjernet mottaker) den 11.08.2007 11:33

Du har ikke tillatelse til å sende e-post til denne mottakeren. Kontakt systemansvarlig.

<(...MIN MAILSERVER...) #5.7.1 smtp;550 5.7.1 Unable to relay for [email protected]>

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Nest siste linje er en luring - den kan peke på flere sikkerhetsinnstillinger som kan være feil.

 

Er disse mottakerne sist opprettet?

Noen andre som har opprettet de?

Ligger de i andre Mailbox Stores?

Lenke til kommentar
Nest siste linje er en luring - den kan peke på flere sikkerhetsinnstillinger som kan være feil.

 

Er disse mottakerne sist opprettet?

Noen andre som har opprettet de?

Ligger de i andre Mailbox Stores?

9320125[/snapback]

 

Det er dette jeg synes er så merkelig: alle mottakerne som blir avvist er eksterne. Det er ikke noe problem å sende til forskjellige domener som mailserver håndterer internt, i forskjellige stores.

Jeg oppfatter det som om mottakers mailserver avviser e-posten.

Lenke til kommentar
Det er en sannsynlig opsjon.

Sjekk med ekstern mailserver om de godtar relay av eposter.

9320403[/snapback]

 

Snakket nettopp med en av de eksterne mottakerne og de sier at de har mottatt enkelte mail. Jeg har ikke kunnet finne ut om det også er blitt generert en feilmelding på de mailene som har gått igjennom.

 

Er dette symptomer på en bug noen kjenner igjen?

Lenke til kommentar
Er dette symptomer på en bug noen kjenner igjen?

9320705[/snapback]

Dette er overhodet ikke en bug, det er serveren som ikke er konfigurert riktig. Serveren må konfigureres med recipient policy for alle domener den skal motta mail for.

Lenke til kommentar
Er dette symptomer på en bug noen kjenner igjen?

9320705[/snapback]

Dette er overhodet ikke en bug, det er serveren som ikke er konfigurert riktig. Serveren må konfigureres med recipient policy for alle domener den skal motta mail for.

9320837[/snapback]

 

Den har recipient-policy for domenet. Det er ikke noe problem å motta e-post. Det er enkelte utgående adresser som kommer i retur.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Er dette symptomer på en bug noen kjenner igjen?

9320705[/snapback]

Dette er overhodet ikke en bug, det er serveren som ikke er konfigurert riktig. Serveren må konfigureres med recipient policy for alle domener den skal motta mail for.

9320837[/snapback]

 

Den har recipient-policy for domenet. Det er ikke noe problem å motta e-post. Det er enkelte utgående adresser som kommer i retur.

9321194[/snapback]

 

Spørsmålet blir derfor om den eksterne mailserveren - hvor objektene ligger - har en RP som godtar relaying av eposter (innkomne eposter fra andre mailservere).

Lenke til kommentar
Spørsmålet blir derfor om den eksterne mailserveren - hvor objektene ligger - har en RP som godtar relaying av eposter (innkomne eposter fra andre mailservere).

9321494[/snapback]

 

Jeg venter en tilbakemelding fra mottaker på dette punktet.

Jeg har forsøkt å sende til mottaker fra et annet avsender-domene og den e-posten blir levert til mottaker.

Jeg synes det er merkelig at det skilles på om avsender kommer fra det ene domenet eller det andre..

Lenke til kommentar

Hva med å sjekke innstillingene her:

 

Administrative Groups -> Administrative group navn -> Server -> Server navn -> Protocols -> SMTP;

Høyreklikk Default SMTP Virtual Server -> properties;

Access tab'en -> Relay knappen

 

legg til lokale ip-adresser som du tillater relay for.

Evt kryss av for "Allow all computers witch successfully authenticate to relay, regardless of the list above" hvis det er aktuellt.

Lenke til kommentar

Skudd i blinde, men jeg vil tippe at dette er fordi vedkommende bruker en annen mailserver enn sin ISPs. I så fall vil denne nekte å videresende mail for alle domener som den ikke er ansvarlige for. Har du NextGenTel som ISP kan du f eks ikke bruke Telenor sine mailservere til å relaye mail videre, du er enten nødt til å sende all mail direkte selv, eller å relaye via NextGenTel sin(e) mailserver(e).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Skudd i blinde, men jeg vil tippe at dette er fordi vedkommende bruker en annen mailserver enn sin ISPs. I så fall vil denne nekte å videresende mail for alle domener som den ikke er ansvarlige for. Har du NextGenTel som ISP kan du f eks ikke bruke Telenor sine mailservere til å relaye mail videre, du er enten nødt til å sende all mail direkte selv, eller å relaye via NextGenTel sin(e) mailserver(e).

9334719[/snapback]

 

Beklager sent svar på denne, men det så ut til å gå bedre en stund.

Vi hadde en større suksessrate om vi skrev inn mottaker-adresse manuelt isteden for å bruke en outlook-kontakt. Slettet derfor disse "dårlige" kontaktene og opprettet nye, men dette hjalp ikke. Det er heller ikke en garantert suksess om man skriver inn adresse manuelt.

 

Ghosterix: Har allerede satt at alle PC-er kan relaye.

 

Roac: Alle klienter sender e-post til samme exchangeserver, på vårt internnett. Denne sender videre til respektive servere hos mottakere.

 

Har nå også fått tilbakemelding om at avsender enkelte ganger kan få "relay denied"-melding samtidig med at mottaker mottar e-posten.

Lenke til kommentar
Er dette symptomer på en bug noen kjenner igjen?

9320705[/snapback]

Dette er overhodet ikke en bug, det er serveren som ikke er konfigurert riktig. Serveren må konfigureres med recipient policy for alle domener den skal motta mail for.

9320837[/snapback]

 

Så lenge mottaker her mottar mail fra alle bortsett fra enkelte epost fra trådskrivers mailserver så er det jo ikke noe galt med recipient policy hverken hos trådstarter eller hos mottaker...

 

Dog må jeg si meg enig i logikken, for dette er jo en feilmelding man vanligvis får når rp ikke er satt opp. Synes det er sært at visse epost blir levert, mens andre ender opp med relay-feilmelding og enda særere er det at eposter kommer gjennom selv om avsender får relay-feilmelding....

 

Virkelig ingen som har vært borti dette? Ring MS-support! ;)

 

/greigutt

Lenke til kommentar
Skudd i blinde, men jeg vil tippe at dette er fordi vedkommende bruker en annen mailserver enn sin ISPs. I så fall vil denne nekte å videresende mail for alle domener som den ikke er ansvarlige for. Har du NextGenTel som ISP kan du f eks ikke bruke Telenor sine mailservere til å relaye mail videre, du er enten nødt til å sende all mail direkte selv, eller å relaye via NextGenTel sin(e) mailserver(e).

9334719[/snapback]

 

jeg hadde samme problemet som trådstarter trur jeg. jeg brukte exchange til å sende direkte epost. men plutselig virket det som gmail hadde endret noe, og jeg fikk "not authorized" på meldinger sendt til gmail. det var kun gmail som ikke godtok min IPadresse. det jeg gjorde da. var å sette opp en smtpconnector til nextgentel sin e-post server (min ISP), med en wildcard regel. alle e-post som skal sendes ut av exchange til eksterne kontoer vil nå sendes først til mail.broadpark.no, og så videre til riktig mottaker. dette løste mitt problem. men mulig at dette ikke er helt det samme som trådstarter har problemer med.

Lenke til kommentar
Skudd i blinde, men jeg vil tippe at dette er fordi vedkommende bruker en annen mailserver enn sin ISPs. I så fall vil denne nekte å videresende mail for alle domener som den ikke er ansvarlige for. Har du NextGenTel som ISP kan du f eks ikke bruke Telenor sine mailservere til å relaye mail videre, du er enten nødt til å sende all mail direkte selv, eller å relaye via NextGenTel sin(e) mailserver(e).

9334719[/snapback]

 

jeg hadde samme problemet som trådstarter trur jeg. jeg brukte exchange til å sende direkte epost. men plutselig virket det som gmail hadde endret noe, og jeg fikk "not authorized" på meldinger sendt til gmail. det var kun gmail som ikke godtok min IPadresse. det jeg gjorde da. var å sette opp en smtpconnector til nextgentel sin e-post server (min ISP), med en wildcard regel. alle e-post som skal sendes ut av exchange til eksterne kontoer vil nå sendes først til mail.broadpark.no, og så videre til riktig mottaker. dette løste mitt problem. men mulig at dette ikke er helt det samme som trådstarter har problemer med.

9588428[/snapback]

 

Eneste kjipe med dette er at det gjør feilsøking enda verre, da man får nedsatt funksjonalitet mtp message tracking og sånt. Men jeg tror nok helt sikkert dette kan være en god løsning, som har stor sansynlighet for å løse problemet. Jeg har faktisk foreslått dette til trådstarte allerede, men vi er litt i tvil om d vil være lurt mtp feilsøking....

 

/greigutt

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg sliter med det samme problemet, det er noe som ligger internt og har antagligvis noe med konfigurasjon på serveren og gjøre eller en update.

Dette begynte for noen måneder siden, hvis den som sender en e-post får beskjeden så kan han lukke outlook og åpne den etter kort tid for så og prøve å sende e-posten igjen, her så blir e-posten da sendt uten feil.

 

Hvis jeg finner ut mer om dette så skal jeg legge inn en oppdatering her, men dette er helt klart ikke noe som ligger andre steder enn i ditt eget nettverk.

Lenke til kommentar

For meg virker dette som problem jeg har vært borti med SBS server.

 

Måten å løse det på er å kjøre veiviseren for e-post oppsett (du finner den under kontrollpanelet til SBS 2003 server - ikke misforstå dette med windows kontrollpanel).

 

 

-F

Lenke til kommentar
For meg virker dette som problem jeg har vært borti med SBS server.

 

Måten å løse det på er å kjøre veiviseren for e-post oppsett (du finner den under kontrollpanelet til SBS 2003 server - ikke misforstå dette med windows kontrollpanel).

 

 

-F

9633308[/snapback]

Det er ikke en sbs-server.

 

/greigutt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...