Gå til innhold

Problemer med å endre dns ifbm nytt domene

Mazeking

Anbefalte innlegg

Jeg har registrert meg på hostean.net og fått oppgitt følgende i en mail:

------------

Du må også sette navneserverne for ditt domene til å peke til:

ns1.hosteanpalms.net

ns2.hosteanpalms.net

Dette kan gjøres ved å kontakte registraren du bestilte domenet hos (eller der hvor domenet administreres pr. i dag). Har du selv administrasjonsrettigheter der, kan du selv gå inn og sette disse. Se etter mulighet for "Endre DNS", "Endre navneservere", eller lignende. Oppdateringen av navneservere kan ta 24-48 timer, avhengig av oppdateringstiden i whois-databasene på Internett. Dette står utenfor vår kontroll.

------------------

Mitt domene er i dag hos registert hos dk-hostmaster.dk som er det samme som norid i norge.

Det er mulig å sjekke godkjente navneservere der før man endrer. Når jeg taster inn ns1.hosteanpalms.net får jeg beskjed om at denne ikke er godkjent.

Hvordan skal jeg få mitt domene til å peke til webfarmen hos hostean?

Please help!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Når besøkende går til dittdomene.no så havner forespørselen hos Norid - som skal henvise til hvor domenet ligger fysisk lagret.

Du kan bruke DNS Report på http://dnsstuff.com/ for å sjekke oppføringen.

For å få Norid til å peke på ny DNS må du derfor kontakte de.

Lenke til kommentar
Når besøkende går til dittdomene.no så havner forespørselen hos Norid - som skal henvise til hvor domenet ligger fysisk lagret.

Du kan bruke DNS Report på http://dnsstuff.com/ for å sjekke oppføringen.

For å få Norid til å peke på ny DNS må du derfor kontakte de.

9320104[/snapback]

Dette gjelder mittdomene.dk og dk-hostmaster.dk har ikke godkjent ns1.hostean.net som dns. Er det dk-hostmaster.dk som er useriøse eller er det hostean.net som er useriøse? Hva gjør jeg nå? Må jeg endre til et hotell der dk-hostmaster.dk støtter dns til mitt hotell?

Blir ikke helt klok på dette. Se forøverig første innlegg fra meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Norid skal peke til DNS

DNS skal peke til Webhotell

Når det ikke er .no adresser så blir det sannsynligvis tilsvarende i Danmark. Er dk-hostmaster.dk samme som Norid? Da skal de peke dittdomene.dk til ns1.hosteanpalms.net (primær) og ns2.hosteanpalms.net (sekundær).

Edit: ta kontakt med dk-hostmaster.dk for å avklare dette.

Endret av Slettet+9812398713
Lenke til kommentar
Det er mulig å sjekke godkjente navneservere der før man endrer. Når jeg taster inn ns1.hosteanpalms.net får jeg beskjed om at denne ikke er godkjent.

9319945[/snapback]

På hjemmesidene til DK Hostmaster står følgende:

Enhver navneserver under .dk-domænet skal registreres og godkendes af DK Hostmaster. Formular findes her.

Godkendelse af en navneserver koster kr. 500,00 ekskl. moms.

http://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=48

Hostean.net har altså giddet å betale for at sine navnetjenere skal kunne brukes på dk-toppdomenet. Finn deg en navnetjener som er godkjent. Sannsynligvis må du bytte hosting.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar

9319945[/snapback]

Enhver navneserver under .dk-domænet skal registreres og godkendes af DK Hostmaster. Formular findes her.

Hostean.net har altså giddet å betale for at sine navnetjenere skal kunne brukes på dk-toppdomenet. Finn deg en navnetjener som er godkjent. Sannsynligvis må du bytte hosting.

9335767[/snapback]

Tror nok det må være en misforståelse her.

Det du beskriver buskmann er registrering av en egen navnetjener under .dk, f eks ns1.dns.dk.

Det er IKKE om hvilken navnetjener som serverer records FOR dns.dk domenet.

Man kan registrere navnetjenere under .dk domenet men det koster, men i motsetning så kan man bruke alle ordentlig navnetjenere i verden til å /hoste/ dk domener.

Skjønner?

Og det er her jeg tror problemet ligger.. Navnetjenerne til hostean er ikke godkjent av .dk registry fordi de ikke er satt opp ordentlig, løsning: Ny host eller sende email til hostean.

Lenke til kommentar

9319945[/snapback]

9335767[/snapback]

Det du beskriver buskmann er registrering av en egen navnetjener under .dk, f eks ns1.dns.dk.

Det er IKKE om hvilken navnetjener som serverer records FOR dns.dk domenet.

Man kan registrere navnetjenere under .dk domenet men det koster, men i motsetning så kan man bruke alle ordentlig navnetjenere i verden til å /hoste/ dk domener.

Skjønner?

Og det er her jeg tror problemet ligger.. Navnetjenerne til hostean er ikke godkjent av .dk registry fordi de ikke er satt opp ordentlig, løsning: Ny host eller sende email til hostean.

9342348[/snapback]

Takker for innspill. Har sendt mail til hostean om dette. Fikk mail tilbake om at dette skulle de kikke på.

Jeg trodde at det var en form for "godkjente lister" for DNS servere slik at man viste hvilke man kunne stole på eller ei. Rart ikke dk-hostmaster.dk (som er de samme som norid i Danmark) hvis Norid og andre har godkjent dns'ene til hostean?

Lenke til kommentar

9342348[/snapback]

Den som mistforstår, er nok du selv. Hvis du hadde hatt litt mer forståelse av hvordan DNS fungerer, så hadde du skjønt at dette ikke henger på greip.

DK Hostmaster ønsker høy seriøsistet på dk-toppdomenet. For å unngå masse gutteroms-navnetjenere, har de innført godkjennelse av navntjenere for domener som eksempel1.dk og eksempel2.dk.

Navnetjenerne for disse kan godt ligge på superduperdns.com, hvis superduberdns.com har betalt og blitt godkjent av DK Hostmaster.

Eventuelle navnetjenere som kjører på ns.eksempel1.dk, har DK Hostmaster ingenting med, før de skal brukes på et dk-domene. Man kan godt kjøre DNS for hardware.no på ns.eksempel1.dk. Det er i orden for Norid og det involverer ikke DK Hostmaster.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar
Jeg trodde at det var en form for "godkjente lister" for DNS servere slik at man viste hvilke man kunne stole på eller ei. Rart ikke dk-hostmaster.dk (som er de samme som norid i Danmark) hvis Norid og andre har godkjent dns'ene til hostean?

9343341[/snapback]

Norid og DK Hostmaster fungerer ikke på samme måten på dette området.

Norid lar deg bruke hvilken som helst navnetjener for ditt .no-domene. DK Hostmaster lar deg kun bruk en navnetjener som er forhåndsgodkjent av dem selv.

Lenke til kommentar

9342348[/snapback]

Den som mistforstår, er nok du selv. Hvis du hadde hatt litt mer forståelse av hvordan DNS fungerer, så hadde du skjønt at dette ikke henger på greip.

DK Hostmaster ønsker høy seriøsistet på dk-toppdomenet. For å unngå masse gutteroms-navnetjenere, har de innført godkjennelse av navntjenere for domener som eksempel1.dk og eksempel2.dk.

Navnetjenerne for disse kan godt ligge på superduperdns.com, hvis superduberdns.com har betalt og blitt godkjent av DK Hostmaster.

Eventuelle navnetjenere som kjører på ns.eksempel1.dk, har DK Hostmaster ingenting med, før de skal brukes på et dk-domene. Man kan godt kjøre DNS for hardware.no på ns.eksempel1.dk. Det er i orden for Norid og det involverer ikke DK Hostmaster.

9348034[/snapback]

Unnskyld meg men jeg har nok "full forståelse" for dns.

Jeg eier faktisk et dk domene og fant akkurat nå ut at jeg ikke kan bytte navnetjenere på det.

det er jo helt sykt at de tar betalt for alle dns servere som tjener dk domener, men kanskje det bare er meg.

Det jeg pratet om var /registrering/ av en dns server.

Hvis man ikke registrer f eks ns1.domene.com som en navnetjener hos registraren sin så blir ikke dns records servert til internett.

Det var dette jeg trodde man måtte betale for, og det er faktisk litt usikkert i mine øyne om det faktisk er det man betaler for eller ikke.

Nå er det slik at jeg ikke kan forandre dns servere hos eurodns på mitt .dk, så du har kanskje rett uansett.

Men du tok uansett feil i det siste du sa :p

Lenke til kommentar

Jeg har rett i alt jeg har sagt om dette, jeg jobber faktisk bl.a. med DNS til daglig.

Sånn jeg ser det, så har du ikke bidratt med annet enn å skape forvirring i denne tråden. Men det ser ut til at du har lært mer om hvordan DNS fungerer, slik at vi unngår dette i fremtiden.

Jeg gidder ikke å diskuterer dette mer med deg nå, men jeg svarer gjerne på ytterligere spørsmål fra trådstarter.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar

jeg håper du kødder.. jeg er ihvertfall ferdig og.

bare sånn at det ikke er noen misforståelser her..

Det var DU som begynte å prate om forståelsen min av DNS, noe som er helt irrelevant til tråden.

Jeg syntes det er sykt at de tar betalt for alle dns servere som serverer .dk records, men det er vel bare meg.

Å begynne med arrogant holdning fordi jeg setter spørsmål ved dette er ikke nødvendig.

Jeg har arbeidet med DNS lenge og aldri vært borti noe slikt.

Jeg trodde det var registrering av dns server under .dk domenet.

Jeg beklager så inderlig for forvirringen.

Endret av xaoc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...