Gå til innhold

Gigabyte GA-965P lar meg ikke overklokke

Anbefalte innlegg

Hei

Trenger litt tips her nå..

Har et Gigabyte GA-965P-DS3 hovedkort og en E4300 prosessor. Sliter veldig med at den ikke lar meg overklokke i det hele tatt. Dvs jeg kan øke FSB med en eller to MHz men over det så vil ikke maskinen starte (vifter o.l. går).

Har prøvd med et MSI hovedkort, og da fikk jeg uten problem kjørt den til 2,4 GHz (1,8GHz originalt) uten å justere spenning på CPU.

Har også testet med forskjellige strømforsyninger. Eneste jeg ikke har prøvd å endre på nå, er rambrikkene. Mulig Gigabyten er litt var på dette? Har Corsair TwinX 5400 kit på 2GB.

Noen som har tips til meg? Over alt raporteres det om meget gode overklokkingsresultater med Gigabyte GA-965P-DS3 nemlig, så det er litt irriterende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen forslag:

-Oppdater bios

I bios:

-trykk ctrl + F1

-Gå til advanced, disable Eist C1E

-Gå til extreme tweaker, sett PCI-E til 100, Sett minne til 1:1 (2,0)

-Sett spenninger til auto, men juster først spenningen til minnet til 1,9v.

-Prøv fsb på 300.

Gigabyte har forøvrig et ganske glimrende program (Easy Tune 5) som lar deg klokke i XP.

Lenke til kommentar

Har oppdatert med nyeste bios, glemte å nevne det. Har også testet å sette minne til desidert "dårligste" timings for å se om det var noe problemer der. Easytune lar meg heller ikke overklokke noe mer enn i bios - dvs rundt et par MHz opp på FSB.

Lenke til kommentar
Kan ikke se at du har gjort hva jeg foreslår!

Men det er uansett merkelig at du ikke engang greier å overklokke noen få MHz. Du bør kanskje prøve noen runder med memtest, orthos for å sjekke stabilitet og sjekke temperaturer med f.eks TAT.

9337639[/snapback]

Har testa det du har foreslått, det var noe av det første jeg gjorde.

Ting er 100% stabilt, minnet er 100% stabilt, temperaturer er ok.

Har lest litt rundt tidligere og da fant jeg noen som hadde konfliter med USB enheter når de overklokket dette hovedkortet. Såfort det ble brukt PS/2 mus+tast så funket det. Testa å starte uten USB enheter i det hele tatt, men samme problemet igjen.. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...