Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

tatt for underslag

Skribenten_

Anbefalte innlegg

en kompis av meg (og nei det er ikke meg, selv om det veldig vandelig å si"en kompis av meg") ble tatt for å underslå i kassa i en matbutikk for ca 4 år siden. det var en stor sum. han var veldig lei seg og deppa og trodde livet skulle ende der. han har jobbet i en annen butikk ettertid, men fordi sjefen der kjente han og han fikk en sjanse, som han tok godt vare på. han sier det at alle som underslår fra en butikk blir registrert i en data base som alle butikker kjekker opp. men han lurer på om dette er noe som forsvinner med åra eller om han alltid er dømt som en kjeltring. samma prinsippet som prikk på rullebladet? det hadde vært synd om den hadde stått der for evig og alltid, for han er blitt en veldig ortelig kar, gjør aldri noe galt. er det noen som har erfaring eller som kan svare meg på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Virker litt tvilsomt, mener du rullebladet?

For meg virker en annen database ulovlig, altså et brudd på norsk.

Noe garantert datatilsynset hadde reagert på.

9319816[/snapback]

nei det hadde noe med lønning og gjøre. forste lønningen han fikk fra arbeidsgiveren, så de at det stod "et rødt flagg" ved siden av navnet hans.

ikke rullebladet nei. saken ble aldri politiannmeldt.

Lenke til kommentar

Er dette to butikker i same kjede? I så fall kan dei nok ha lov til å huske data om sine ansatte.

Derimot er det ein anna kjede så høres det veldig tvilsomt ut.

Eit slikt register må datatilsynet godkjenne, og det tviler eg på at handelsnæringa har fått eit slikt register igjennom.

Det einaste logiske forklaringa kan vere om kompisen din blir trekt via lønninga for å betale tilbake underslaget, dermed så veit lønningskontoret at det blir tekt, men nok ikkje kva som blir trekt.

Lenke til kommentar
Det einaste logiske forklaringa kan vere om kompisen din blir trekt via lønninga for å betale tilbake underslaget, dermed så veit lønningskontoret at det blir tekt, men nok ikkje kva som blir trekt.
Det må være noe slikt det er snakk om. At han i forliksrådet er dømt til å betale tilbake, og at det gjøres gjennom en utleggstrekk på lønnen hans.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...