Gå til innhold

RBK penge spørsmål.

Skribenten_

Anbefalte innlegg

er en ting jeg lurer på, jeg vet brann, VIF, viking og omtrent de fleste klubber i tippeligaen har en investor, eller rettere sagt en "rik onkel" som spytter i masse penger i klubben sin. men har RBK det? eller er RBK det eneste laget i tippeligaen som har tjent sin formue på sportslige fotball prestasjoner i og utenfor norge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror at pengene RBK har kommer fra UEFA for deltagelse av Champions League. Det er store pengepremier om man deltar i den turneringen. Det kan godt være hende at en eller annen har "spyttet" inn litt penger i klubben. Men det kan umulig være av samme pengesum som fo eks: Brann og VIF.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror at pengene RBK har kommer fra UEFA for deltagelse av Champions League. Det er store pengepremier om man deltar i den turneringen. Det kan godt være hende at en eller annen har "spyttet" inn litt penger i klubben.  Men det kan umulig være av samme pengesum som fo eks: Brann og VIF.

9319885[/snapback]

så med andre ord, RBK tjener penger på sportselig og ærlig vis?

nok en grunn til å heie med RBK det!

Lenke til kommentar

Man får vel 45 mill av UEFA for å komme til gruppespillet i CL, pluss endel tv-kroner for hjemmekampene. I tillegg kommer UEFA-bonuser for evt. seiere og uavgjort, så det anslås et ca "overskudd" på rundt 90-100 mill.

Man kan jo godt si at RBK tjener disse pengene på ærligvis. Det er ihvertfall ikke uærlig.

Hvis du synes det er grunn nok til å heie på RBK, så gjør gjerne det. For oss andre som er supportere av andre lag, så spiller det mindre rolle om pengene kommer fra UEFA eller rike onkler. Men skal man konkurere mot RBK, så trengs det penger. Og et eller annet sted må jo pengene komme fra.

Selv om RBK skal ha skryt for de prestasjonene de har gjort i CL de siste 12-13 årene, så er det vel ikke noen tvil om at det var et gunstig tidspunkt å "bli best i landet" på. Det var jo i den perioden RBK kom seg til CL, at det begynte å bli store penger å hente der. Og rike klubber har alltid en fordel i forhold til mindre rike klubber, det ser vi også i de andre ligaene i Europa.

Men så får det vel være opp til de andre klubbene da, og begynne å gjøre en litt bedre innsats i Europa, når de først får sjansen, og ikke drite seg ut mot 2. div. lag i Sverige, og amatørlag fra Luxembourg. :D

Pantera

Lenke til kommentar
Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror at pengene RBK har kommer fra UEFA for deltagelse av Champions League. Det er store pengepremier om man deltar i den turneringen. Det kan godt være hende at en eller annen har "spyttet" inn litt penger i klubben.  Men det kan umulig være av samme pengesum som fo eks: Brann og VIF.

9319885[/snapback]

så med andre ord, RBK tjener penger på sportselig og ærlig vis?

nok en grunn til å heie med RBK det!

9319951[/snapback]

Hva er "uærlig" med eksterne investorer? Man kan heller diskutere hvorvidt pengefordelingen fra CL er "ærlig" med tanke på rådende økonomiske forhold i små ligaer.

Pengesummene som ble fordelt RBK forskjøv den økonomiske maktbalansen ganske kraftig i Norge. I store ligaer er CL-millionene et tillegg til allerede store budsjett. I Norge doblet vel RBK sitt budsjett vha CL. Så kan man diskutere hvor sunt det er for Norsk fotball generellt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...