Gå til innhold

Home Server klar om en uke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenker litt det samme.. men det er vel for de som ikke "klarer" å sette opp en .nix server, men som ser behovet for server.. . den skal vel være en -"selv far klarer det..." server...

Har ikke fulgt med så mye men, kan WHS f.eks brukes som gateway/brannmur med pakkefilter og trafficshaping?

Eller er det kun lagring/backup.

Lenke til kommentar

Har selv brukt betaer og RC en stund, og dette er en ganske grei tjener med fokus på lagring. Backup-funksjonen er også ganske god. I tillegg har man et https-basert web-grensesnitt for å få tilgang til filene via interwebben.

Man har en klient for administrasjon av serveren, som er ment for å være hodeløs (etter installasjon og sånn). Lagringen er transparent for brukeren, og man kan enkelt legge til flere disker til det dynamiske volumet. Jeg kommer itl å kjøpe en lisens når den kommer ut (og jeg får litt penger til overs).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Tror nok jeg kommer til å gå til anskaffelse av "Home Server" om et par måneder. Kun for å få flytta de fleste harddiskene mine ut av kabinettet til bruks-pcn for å få brukt det som en lagringsplass.

Så for meg som har null og niks peiling når det gjelder å sette opp server, kan WHC være en grei måte å starte på.

Lenke til kommentar
Finnes det noen betaversjoner eller lignende som ligger ute på ms sine sider slik at man kan teste produktet.. eller der det som med vista 30 dager før man må aktivere?

9319674[/snapback]

Desverre. Jeg har vært betatester siden starten, og det er ganske strengt for at ikke disse pre-versjonene skal lekke ut. Du må bli invitert i betaprogrammet og installere med en "engangskey". Deretter kan du vente 30 dager med å aktivere. Vent heller en uke. Du venter ikke forgjeves, tro meg! :)

Lenke til kommentar
Er det egentlig noe særlig marked for dette? Greit nok at det er mange HW.no-lesere som gjerne har lyst på en egen server, men de fleste av oss ville vel heller brukt en *nix-variant som OS.

Tenker litt det samme.. men det er vel for de som ikke "klarer" å sette opp en .nix server,  men som ser behovet for server.. .  den skal vel være en -"selv far klarer det..." server...

Dette produktet er først og fremst IKKE rettet inn mot nerder som oss her på HW.no. Det er rettet inn mot "vanlige" folk som kjøper en ferdigkonfigurert box på Elkjøp... For disse er ikke *nix et alternativ.

Lenke til kommentar

Jeg kjører Home server på min media server og er meget fornøyd.. jeg kunne fint ha satt opp en .nix box men jeg jobber som it-administrator og syns faktisk det var befriende å bare kunne installere denne og foreta 5 minutt med konfigurasjon så var alt ferdig til bruk, har 100% oppetid på Rc2 versjonen så de har klart å beholde stabiliteten til win2k3. Innebygget dynamisk Dns tjener er også meget praktisk, man kan til og med bytte dns navn på få sekunder uten problemer.

Lenke til kommentar
Er det egentlig noe særlig marked for dette? Greit nok at det er mange HW.no-lesere som gjerne har lyst på en egen server, men de fleste av oss ville vel heller brukt en *nix-variant som OS.

9319572[/snapback]

Etter å ha testet Home Server en stund er jeg overbevist om at dette kommer til å bli stort. Spesielt for litt 'vanlige' brukere. Så lett å sette opp backup, så lett å få tak i filene dine uansett hvor du er i verden, så lett å dele bildene dine.

Klarer Dell/HP å få ut noen billige slike ferdigkonfigruerte servere, til en god pris så..

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det så skal hjemmeserver-OSet lanseres kun for OEM/ferdigprodusenter i starten. Altså at man kjøpe en ferdig maskin med dette installert for å få det. Er det noen som vet når den skal slippes for oss som bygger PC selv? Jeg leste noe om 3-6 måneder senere i en annen tråd men har ikke fått det bekreftet noen steder.

Og når det først kommer til oss hjemmebyggere så setter vi jo gjerne opp noen disker i Raid5 evt. to Raid5-array for å ha backup også. F.eks med 1TiB-disker. Har MS endelig kvittet seg med begrensningen på 2TiB partisjoner?

*omformulering*

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

har brukt WHS siden de starta med beta, og er ganske fornøyd jeg siden jeg ikke har tid til å knote med linux osv, så fungerer WHS konge, backup funksjonen er veldig bra, og med utorrent addon til console så blir det bare diggere å bruke:) Kan man bare kjøpe WHS oem?

Lenke til kommentar
Hvis man skal ha hjemmeserver så setter man jo gjerne opp noen disker i Raid5 evt. to Raid5-array for å ha backup også. F.eks med 1TB-disker. Har MS endelig kvittet seg med begrensningen på 2TB partisjoner?

9319821[/snapback]

Tja, er jo opp til deg, eller evt OEM-leverandørene om de vil slenge med et raid-kort eller ikke. Forøvrig så er vel ikke akkurat det målgruppen til WHS.

Lenke til kommentar
Tenker litt det samme.. men det er vel for de som ikke "klarer" å sette opp en .nix server,  men som ser behovet for server.. .  den skal vel være en -"selv far klarer det..." server...

9319589[/snapback]

Pappa: *Denger neven i serveren*

Mamma: "Hysj da barn, pappa gjør så godt han kan!"

Lenke til kommentar

Dette minner meg litt om situasjonen hvor lisensen til ms hindrer brukeren i å finne feil eller rette på feil med produktet han har betalt for(selv om han finner dem), men hvor selger samtidig selger ekstra produkter(onelive care et eller annet) som skal bøte på dem he he Nå selger de et produkt som skal sørge for backup av et OS som trenger det så sårt ettersom det er så ustabilt/dårlig sammenlignet med andre(GNU/Linux os)... He he genialt :D

Ikke ofte jeg finner noe positivt med ms, men i dette tilfelle skal de få pluss i boken for å gjøre en allerede eksisterende ide mer brukervennlig. Kjekt for dem som ikke evner eller har tid/ork til å lære dette. Jeg vet de holder på å lage en tilsvarende løsning basert på Ubuntu GNU/Linux(http://en.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_Home_Server), hvor enkelthet/brukervennlighet er satt i høysetet, og da uten lockin egenskaper eller kostnader. Men dette kommer som konsekvens av ms sitt alternativ, altså en brukermasse som kanskje ikke ellers ville ha fått sitt behov dekket.

Lenke til kommentar
Slik jeg forstår det så skal hjemmeserver-OSet lanseres kun for OEM/ferdigprodusenter i starten. Altså at man kjøpe en ferdig maskin med dette installert for å få det. Er det noen som vet når den skal slippes for oss som bygger PC selv? Jeg leste noe om 3-6 måneder senere i en annen tråd men har ikke fått det bekreftet noen steder.

Og når det først kommer til oss hjemmebyggere så setter vi jo gjerne opp noen disker i Raid5 evt. to Raid5-array for å ha backup også. F.eks med 1TB-disker. Har MS endelig kvittet seg med begrensningen på 2TiB partisjoner?

*omformulering*

9319821[/snapback]

Du trenger ikke å lage til raid i en WHS maskin siden det er bygget inn i systemet noe lignende. Er der to eller flere disker i maskinen tar den en ekstra kopi av innholdet og legger på en annen disk - ryker en disk bytter du bare ut den som er gåen sånn som du ville gjort i et raid oppsett. Denne funksjonen kan slåes av eller for eksempel bare ta dobbel kopi av bilde mappen osv.

Lenke til kommentar
Dette minner meg litt om situasjonen hvor lisensen til ms hindrer brukeren i å finne feil eller rette på feil med produktet han har betalt for(selv om han finner dem), men hvor selger samtidig selger ekstra produkter(onelive care et eller annet) som skal bøte på dem he he Nå selger de et produkt som skal sørge for backup av et OS som trenger det så sårt ettersom det er så ustabilt/dårlig sammenlignet med andre(GNU/Linux os)... He he genialt  :D 

9320000[/snapback]

Hva i svarte er det dette produktet retter av feil?!

Backup trenger ett hvert system, uansett om det er mac, windows, linux eller annet. Ustabile windows sytem er er brukerfeil uansett.

Blir interessant å se hva for sikkerhet på lagringsbiten dette produktet får. Virker ved første øyekast som JBOD siden man kan hekte på flere disker selv via usb og få dem ikke som en del av sammen med resten av diskene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...