Gå til innhold

KRL-faget omgjøres for å bli mer religionsnøytralt


Anbefalte innlegg

Var bare litt overrasket over at det ikke var noen tråder her inne med denne (KRL-faget skal omgjøres) meget gledelige nyheten (sikkert ikke alle som er helt enige i det).

 

Endrer KRL-faget

 

Etter dommen i Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) 29. juni i år, vil regjeringen endre opplæringsloven og læreplanen fra skoleåret 2008-2009. Fra i høst skal det ikke være kvalitative forskjeller mellom opplæring i kristendom og andre religioner og livssyn.

 

–Mitt mål er at KRL-faget skal utformes slik at det ikke er nødvendig med fritaksordninger. Departementet vil derfor arbeide med å følge opp dommen gjennom endringer i opplæringsloven og læreplanen for faget. Forslagene vil bli sendt på høring slik at de kan gjelde fra skoleåret 2008-2009, sier kunnskapsminister Øystein Djupedal.

 

Kunnskapsdepartementet sender allerede i dag ut brev til alle kommuner om innholdet i dommen og konsekvenser for kommende skoleår (2007-2008). I brevet blir det gjort klart at opplæringslovens § 2-4, som regulerer KRL-faget, og læreplanen i faget skal tolkes i lys av dommen. Det vil blant annet si at det ikke skal være kvalitative forskjeller mellom opplæringen i kristendom og andre religioner og livssyn. Brevet redegjør også for hvordan fritaksordningen skal praktiseres.

 

–Det er alvorlig at flertallet i domstolen legger til grunn at innholdet i KRL-faget ikke er tilstrekkelig objektivt, nøytralt og pluralistisk. Og at det heller ikke er i tråd med fagets overordnede formål, som nettopp er å sikre forståelse og respekt for egen og andres religion og livssyn, sier Øystein Djupedal.

 

Den europeiske menneskerettsdomstol avsa 29. juni dom om fritaksordningen i det norske KRL-faget. Domstolen fastslår, under dissens 9–8, at den opprinnelige ordningen med begrenset fritak er i strid med Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen (EMK).

 

Dommen gjelder ordningen slik den var ved innføringen av ny læreplan i 1997. Læreplanen for KRL-faget ble endret i 2002 og 2005. Bestemmelsene om begrenset fritak ble endret i 2001 og 2005. Den siste endringen ble foretatt etter at FNs menneskerettskomité avga uttalelse av 8. november 2004 om at ordningen med begrenset fritak i KRL-faget var i strid med foreldres frihet til å sørge for sine barns religiøse og moralske oppdragelse. 

 

Fordi domstolen også tar opp forholdet mellom formålet med opplæringen og KRL-faget, vil arbeidet med en eventuell endring av formålet med opplæringen være av betydning.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Faget bør revurderes ja. Desuten, la oss lære mer om Norrøn Mytologi! Hvorfor skal vi sende en hel tidsalder, som noen regner for gullalderen, rett i glemmeboken?

Det er jeg helt enig i, vi burde lære mye mer om Vikingtiden siden det faktisk er forfedrene våre og det vi her i Norge er kjent for.

 

Så burde vi ha om kristendommen, men jeg syns de har plukket bort det beste snadderet som f.eks korstogene og inkvisisjonene.

 

Dessuten kan jeg ikke huske å ha lært forskjellen på katolikker og "vanlige" kristne.

 

edit: Samene burde vi også ha mer om

Endret av Equerm
Lenke til kommentar
Det er noe overhypet ja men jeg mener det er en viktig del av kristendommen, anse det som en advarsel på hva som kan skje om feil folk kommer til makten. Men ja et sup-kapittel burde egentlig holde. Slik som det er i dag så blir det vel ikke sagt noen ting om det i KRL faget?

9320216[/snapback]

 

Hmm, nei, ikke som jeg kan huske. Det er jo ganske morsomt å lære om og, for små voldssulte barn, så de burde ha tatt det med.

Lenke til kommentar

Dessuten kan jeg ikke huske å ha lært forskjellen på katolikker og "vanlige" kristne.

 

edit: Samene burde vi også ha mer om

 

 

Vel da har du enten hatt en lærer som ikke fulgte læreplanen, eller så har du rett og slett ikke fått med deg alt.

 

Iflg læreplanen for KRL skal du allerede i syvende klasse kunne gjøre rede for sentrale personer i norsk kirkehistorie frem til reformasjonen, og ved endt grunnskolegang kunne gjøre rede for tiden etter reformasjonen.

 

Før ytterligere kritikk av faget ville det kanskje være en ide å sette seg inn i hva fagplanen og mål for læring faktisk er?

 

http://skolenettet.no/nyUpload/Lareplan/Pu...20050810_v5.pdf

 

(mål for læring se side 5 til 8)

Lenke til kommentar
Faget bør revurderes ja. Desuten, la oss lære mer om Norrøn Mytologi! Hvorfor skal vi sende en hel tidsalder, som noen regner for gullalderen, rett i glemmeboken?

9319658[/snapback]

 

Det er vel fordi ingen tror på dette i dag. Norrøn mytologi er per definisjon overtro. Kristendom, Islam osv regnes ikke som overtro.

Lenke til kommentar
Faget bør revurderes ja. Desuten, la oss lære mer om Norrøn Mytologi! Hvorfor skal vi sende en hel tidsalder, som noen regner for gullalderen, rett i glemmeboken?

9319658[/snapback]

 

Det er vel fordi ingen tror på dette i dag. Norrøn mytologi er per definisjon overtro. Kristendom, Islam osv regnes ikke som overtro.

9320782[/snapback]

 

Norrøn mytologi er en side gren fra den indoeurpeiske mytologien, akkurat som Hinduisme og Gresk Mytologi. Vi har da om gresk mytologi, eh?

 

Jeg kan godt forstå at andre land, tyskland, holland, frankrike, ikke vet en dritt om Norrøn Mytologi, ikke forventer jeg det heller, men vi bor i norge! Norges GULLALDER, FØRSTE GULLALDER, var preget av Norrøn Mytologi. Vikingtiden hadde ikke vært en dritt uten, selvsagt burde man undervise om det i KRL faget på grunnskolen.

 

Til Lafs; Målet med KRL er ikke å konvertere folk til å tro på en trossrettnig, men å underrette, lære og belyse de om de forskjelle religionene vi har. Litt allmen kunnskap skader trossalt ikke å få banket inn i skallen.

Endret av J@cob
Lenke til kommentar
KRL burde ikke gjøres mer nøytralt, det burde fjernes helt.

 

Det å lære opp mennesker til å bli idioter(Religiøse) burde være forbudt for lengst

9321470[/snapback]

 

Jepp, og mens vi er i gang - hva skjer dersom vi fjerner all form for utdannelse? Jo! Da vil enda flere være ute av stand til å lese læreplanen for faget de kritiserer. Noe som igjen vil lede tilenda flere verdiløse og lite gjennomtenkte innlegg i denne tråden!

 

:w00t:

Lenke til kommentar

Dessuten kan jeg ikke huske å ha lært forskjellen på katolikker og "vanlige" kristne.

 

edit: Samene burde vi også ha mer om

 

 

Vel da har du enten hatt en lærer som ikke fulgte læreplanen, eller så har du rett og slett ikke fått med deg alt.

 

Iflg læreplanen for KRL skal du allerede i syvende klasse kunne gjøre rede for sentrale personer i norsk kirkehistorie frem til reformasjonen, og ved endt grunnskolegang kunne gjøre rede for tiden etter reformasjonen.

 

Før ytterligere kritikk av faget ville det kanskje være en ide å sette seg inn i hva fagplanen og mål for læring faktisk er?

 

http://skolenettet.no/nyUpload/Lareplan/Pu...20050810_v5.pdf

 

(mål for læring se side 5 til 8)

9320268[/snapback]

Da fulgte ikke vår lærer læreplanen :p

 

Hun satt vel det meste av året, og leste fra bibelen, eller andre kristne historier...

Og stakkers den som sa at kristendommen bare var tull...

Lenke til kommentar

Ingen har sagt noe om å fjerne "all utdannelse", jeg sier bare at dem burde fjerne alt som er åpenbart 100% svada fra lærerplanen, som for eksempel om religion.

 

Vi kan fremdeles lære hva religion har gjort med verden osv, men det å hjernevaske unger med selve troen om tullball(religion) er gærnt.

Endret av Lafs
Lenke til kommentar

Dessuten kan jeg ikke huske å ha lært forskjellen på katolikker og "vanlige" kristne.

 

edit: Samene burde vi også ha mer om

 

 

Vel da har du enten hatt en lærer som ikke fulgte læreplanen, eller så har du rett og slett ikke fått med deg alt.

 

Iflg læreplanen for KRL skal du allerede i syvende klasse kunne gjøre rede for sentrale personer i norsk kirkehistorie frem til reformasjonen, og ved endt grunnskolegang kunne gjøre rede for tiden etter reformasjonen.

 

Før ytterligere kritikk av faget ville det kanskje være en ide å sette seg inn i hva fagplanen og mål for læring faktisk er?

 

http://skolenettet.no/nyUpload/Lareplan/Pu...20050810_v5.pdf

 

(mål for læring se side 5 til 8)

9320268[/snapback]

Da fulgte ikke vår lærer læreplanen :p

 

Hun satt vel det meste av året, og leste fra bibelen, eller andre kristne historier...

Og stakkers den som sa at kristendommen bare var tull...

9321599[/snapback]

 

Da er det en sak du burde ta opp med lærene din, evt. skolestyret.

Lærer skal være nøytral i sin fremstilling av faget. Lærer kan gjerne ha sin personlige overbevisning, og kan forsåvidt også si hva de selv tror. Dog skal lærer være nøytral.

 

Jeg for min del har hatt forferdelig mange dårlige lærere opp gjennom årene i samfunnsfag (alt fra hardbarka kommunister til høyrekestremister)... Dog, ville jeg aldri forvente av en lærer at vedkommende skulle være uten "bias" når det kom til f.eks politikk. Har man en politisk forståelse vil det farge undervisningen, og det samme gjelder religion. Dog, skal man forvente at lærer forholder seg proffesjonelt til sin egen eventuelle bias i faget.

 

Eller for å ta ett eksempel fra universitetsnivå:

Forrige semester hadde jeg en lærer som insisterte på at kjønn er utelukkende sosialt konstruert, og at de som mente at det også var forskjeller mellom kvinner og menn utenom kjønnsorganene hadde "misforstått".. En lærer vil alltid ha en viss "bias". Dog er det lov som elev å ta dette opp med skolestyret dersom man kan dokumentere at dette fører til at lærer grovt avviker fra læreplan - og at elevene ikke gis grunnlag for å tilegne seg den kunnskap de skal ha ved endt skolegang.

Lenke til kommentar
Ingen har sagt noe om å fjerne "all utdannelse", jeg sier bare at dem burde fjerne alt som er åpenbart 100% svada fra lærerplanen, som for eksempel om religion.

 

Vi kan fremdeles lære hva religion har gjort med verden osv, men det å hjernevaske unger med selve troen om tullball(religion) er gærnt.

9321693[/snapback]

 

Jeg ser at du fortsatt ikke har klart å trykke på linken i posten du opprinnelig svarte på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...