strayder Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 "alle vil til himmelen men ingen vil dø......". Hørt den sangen? Den har et korn av sannhet i seg.... Melisma: Tror du virkelig at livet er forutbestemt? At en eller annen sitter, omtrent som i spillet The Sims, å "tar livet av deg" når ham/dem syntes du har gjort din gjerning? Unnskyld at jeg ler, men det er skjelden jeg kommer over noen som er så utrolig naiv og god troende! Men fakta som er bevist tror du ikke på, hva? Du tror på de norønne guder du da? De trodde at livs veven var vevd og at du ville dø når det var bestemt at du skulle dø, ikke før og ikke etter. Men hva er livs oppgaven til en nyfødt baby som dør da? Å bli født bare for å dø? Litt av en gave fra gud spør du meg.... Troen din faller på sin egen urimelighet, men klart, sånne små detaljer ser jo ikke du, du TROR jo!!. Ånei, se deg rundt. Åpne øynene dine og se deg rundt! Da vil du se at det ikke er noen plan bak det hele, det er det rett og slett for mye som taler i mot. Hvis ikke er vi faktisk bare en simulasjon, et spill for guder som kjeder seg. Er det dette du tror vi er? Et stort spill for dine guder? Du hører forhåpentligvis hvor DUMT dette høres ut, ikke sant? Men det er det du sier. Alt du trenger er å åpne øynene dine og se deg omkring så vil du se at alt dette er tilfeldig, det er ingen master plan bak det! Kaos om du vil, men kaos satt i system... Hvis du tror alt dette du sier du tror er du ikke bare dum, du er også utrolig ignorant! Gå å kjøp the sims og prøv selv å være gud. La folk du syntes har gjort sin misjon i livet dø og la andre leve, det er jo det det hele går ut på, er det ike.... Jøss så dum det går ann å bli! (Men evulosjons teorien, nei, den tror du ikke på! Den kan jo bevises ikke sant..... ) Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 (endret) Hm, melisma: Du sier hver død er bestemt av Planen, men du har også sagt at ondskapen som finnes her på jorden er menneskets frie vilje, i motsetning til alt godt som er gud. Hvis jeg dreper et annet menneske, er det min frie vilje eller er det allerede bestemt i Planen sånn at jeg ikke kan noe for at jeg drepte? Jeg håper du ser at Planen og fri vilje ikke er kompatible, hva er riktig? Endret 20. august 2007 av teflonpanne Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 (endret) Om man virkelig savner de så mye så er det jo ikke noe problem å drepe seg selv for å få se de igjen da, egentlig kunne vel bare alle drept seg så slapp man å dø flere ganger? 9319936[/snapback] Jeg ville ikke tatt mitt eget liv for å få se igjen de jeg savner, det ville være og misbruke Gud's gave til meg, nemlig livet.. det ville vært en synd i mine øyne.. jeg vil gjøre det jeg kan utrette her på jorda, for så og dø den dagen det skjer.. samtidig som at de som har det så vondt og faktisk tar livet sitt fordi de ikke orker mere, er noe annet igjen,, det ser jeg ikke på som noen synd mot Gud,, hva mener du med å dø flere ganger? 9319955[/snapback] Alt er jo forhåndsbestemt, er det ikke? Hvis du har en fastsatt dato, kan du jo bare drepe deg selv. Du ville dødd den dagen uansett. Hvorfor er livet på jorda en gave? Jorda er jo bare en rasteplass på vei mot noe uendelig bedre: himmelen. Jeg er enig med Equerm: Hvis savnet etter avdøde blir for stort, er det bare å begå selvmord. Himmelen er jo ikke opprettet ennå, så man slipper å vente på at alle man kjenner på jorda også skal dø. Btw: Teflonpanne tar opp noe svært viktig: Det kan ikke være en plan bak alt hvis mennesket samtidig har fri vilje. Endret 20. august 2007 av Drillo Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Alt er jo forhåndsbestemt, er det ikke? Hvis du har en fastsatt dato, kan du jo bare drepe deg selv. Du ville dødd den dagen uansett. 9320736[/snapback] Fin tankegang. Kansje dagens hennes ikke er idag, eller i morgen, men om 5år? Det kan og kontres med; "Om hun dreper seg idag, er det nettop dagen i dag som er forutbestemt som hennes dag å dø på". Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Damer sminker seg for å få menn interessert da.. ingen ting med å ikke se det gode i andre og gjøre.. dette har noe med ytre tiltrekning.. feks. røde lepper er noe man blir tiltrukket av, dermed prøver jentene og forstørre dette via leppestift.. røde kinn er tegn på sunnhet/friskhet, vi prøver å fremheve dette også med sminke.. osv... alt dette handler om å fremheve det som allerede finnes.. silikon, botox.. ang. dette med dyre ting osv, er jo kun for å vise sin velstand (også for å tiltrekke en partner eller fremme misunnelse hos andre, fordi de aller fleste vil bli beundret eller bli sett opp til) det er en del av parringsleken vår.. i dyreriket er det andre regler og leker som gjelder.. når du fikser deg på håret, hvem gjør du det for egentlig? ser du ikke det gode i mennesker du da? 9319890[/snapback] Akkurat, dere må jukse for å få napp, mennesker tror ikke på noe annet enn makt (tiltrekningsmakten). Vi tror ikke på det gode mennesket. Vi tror vi kan kjøpe oss det gode mennesket, og det klarer vi med glans, ihvertfall for en kort stund. Vi må gi for å få. Uansett hva det er, så er det alltid noe vi gir og alltid noe vi mottar. Men ikke misforstå, det er vi ikke tror på gode mennesker trenger ikke bety at det ikke fins gode mennesker. Men alle gjør vi det gode for å få noe igjen for det. Uansett hva det er. Jeg vet at dette stemmer. Bestefar f.eks, jeg trodde hans godhet var uendelig, men så viste det seg at ei ny side kom da bestemor døde som jeg aldri har sett før ved han. Den egoistiske siden viste seg klarere. Uansett hvem det er og hvor god han måtte se ut til å være så er vi alle egoistiske vesener, og vi gir ikke noe gratis til noen. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Kanskje vi har en forutbestemt dato, eller kanskje Gud bare tar det på sparket avhengig av hva vi gjør eller hvem vi blir.. hvis feks. min dødsdato er 3 mai 2008, så kanskje uansett hva jeg gjør så kommer jeg til å dø den dagen.. jeg vet ikke,, bare lufter ut det jeg tror på.. Lenke til kommentar
wan Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Kanskje vi har en forutbestemt dato, eller kanskje Gud bare tar det på sparket avhengig av hva vi gjør eller hvem vi blir.. hvis feks. min dødsdato er 3 mai 2008, så kanskje uansett hva jeg gjør så kommer jeg til å dø den dagen.. jeg vet ikke,, bare lufter ut det jeg tror på.. 9323067[/snapback] Var utryddelsen av jødene unde andre verdenskrig også en del av Guds mange planer, han hadde sett seg ut en stor gruppe mennesker som nå skulle tas bort fra jorden? Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Kanskje vi har en forutbestemt dato, eller kanskje Gud bare tar det på sparket avhengig av hva vi gjør eller hvem vi blir.. hvis feks. min dødsdato er 3 mai 2008, så kanskje uansett hva jeg gjør så kommer jeg til å dø den dagen.. jeg vet ikke,, bare lufter ut det jeg tror på.. 9323067[/snapback] Men du tror på motsigende ting. Du tror på en plan og fri vilje som ikke passer sammen. Enten så har vi fri vilje og gud kan ikke eller vil ikke forhindre ondskapen i verden. Eller så har vi ikke fri vilje men all ondskap er et resultat av planen til gud. Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 Kanskje vi har en forutbestemt dato, eller kanskje Gud bare tar det på sparket avhengig av hva vi gjør eller hvem vi blir.. hvis feks. min dødsdato er 3 mai 2008, så kanskje uansett hva jeg gjør så kommer jeg til å dø den dagen.. jeg vet ikke,, bare lufter ut det jeg tror på.. 9323067[/snapback] Men du tror på motsigende ting. Du tror på en plan og fri vilje som ikke passer sammen. Enten så har vi fri vilje og gud kan ikke eller vil ikke forhindre ondskapen i verden. Eller så har vi ikke fri vilje men all ondskap er et resultat av planen til gud. 9323133[/snapback] Pyttpytt, det der er flisespikkeri! Vi kan ikke forstå alt. Konsentrer deg om å tro! Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 (endret) jeg tror ikke at det nødvendigvis ligger en plan fra før av som ligger og venter på oss,, siden vi har fri vilje så er jo alt uforutsigbart, men mulig Gud har en plan for noen av oss, og kanskje har en finger med i spillet noen ganger i hendelser osv.. jeg har jo ikke noen svar, jeg lærer nye ting hver dag og utvikler meg og troen min også.. kanskje min dødsdato er satt og Gud "dytter" meg i den retningen Han vil at jeg skal gå for å kunne være til hjel eller spille en rolle i noen andres liv igjen.. ? jeg vet ikke.. eneste jeg vet helt sikkert er at jeg tror på Gud.. Det er meningen med livet vi diskuterer her nå,, jeg kan ikke si noe for sikkert, jeg kan bare si hva jeg tror her i dag.. Feks. Rosa Parks ble føt for å sette seg på den bussen og bane vei for andre mørkhudede.. og Martin Luther, Lady Diana ble født for sine utrettelser.. osv.. Endret 20. august 2007 av Melisma Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 jeg tror ikke at det nødvendigvis ligger en plan fra før av som ligger og venter på oss,, siden vi har fri vilje så er jo alt uforutsigbart, men mulig Gud har en plan for noen av oss, og kanskje har en finger med i spillet noen ganger i hendelser osv.. Dette er ikke det du har sagt tidligere. Du har indikert at du tror det er en plan fra vi blir født til vi dør; ingen fri vilje. Og hvis gud har en finger med i spillet *noen* ganger er han ekstremt dårlig til å velge når. Jeg har aldri hørt om ondskap bli stoppet fordi fingern til gud kom inn i bildet. Hvorfor gjør han ikke noe med ondskapen men bare lar fingern være med noen ganger hvor det ikke spiller noen rolle? jeg har jo ikke noen svar, jeg lærer nye ting hver dag og utvikler meg og troen min også.. kanskje min dødsdato er satt og Gud "dytter" meg i den retningen Han vil at jeg skal gå for å kunne være til hjel eller spille en rolle i noen andres liv igjen.. ? jeg vet ikke.. eneste jeg vet helt sikkert er at jeg tror på Gud.. Igjen, hvorfor gjør han bare sånne trivielle ting som å dytte deg i riktig retning når han kunne gjort så mye mer som hadde vært ufattelig mye bedre for menneskeheten? Feks. Rosa Parks ble føt for å sette seg på den bussen og bane vei for andre mørkhudede.. og Martin Luther, Lady Diana ble født for sine utrettelser.. osv.. 9324843[/snapback] Altså, det er dette som er så feil. Dette er plutselig planen til gud, men en som dreper noen er fri vilje. Ser du ikke at du ikke bare kan velge det som er godt å tilskrive det gud, og det som er vondt fri vilje? Hvis eksempelet ditt var en del av Planen, så er alt annet også en del av Planen, også ondskap. Hvis det var fri vilje, som det var, så er alt annet også fri vilje, som det er. Det er jo så tydelig at du ønsker en all-vitende og all-elskende gud, men når du ser at det er ondskap og denne guden ikke kan eksistere så prøver du å rettferdigjøre troen ved å tilskrive det som er godt gud, mens ondskap tilskriver du fri vilje. Men hvis du er helt ærlig med deg selv og resonerer logisk rundt det så ser du at det bare er tull. Du burde lese dette og tenke gjennom hvordan det påvirker troen din og hindrer deg i å se objektivt på det hele. Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 20. august 2007 Forfatter Del Skrevet 20. august 2007 jeg vet ikke.. eneste jeg vet helt sikkert er at jeg tror på Gud.. 9324843[/snapback] Men hvorfor? Fordi du har lyst eller fordi du etter nøye vurderinger har kommet fram til at han sannsynligvis eksisterer? Og dersom alt er planlagt, er du vel enig i at Gud er ganske sadistisk iblant? Bare se på all elendigheten på jorda! Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Det er ikke sadistisk at det skjer vonde ting. Verden hadde ikke vært bedre om alle levde evig. Lenke til kommentar
Leeland Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 (endret) Vise ord fra uventet hold (no offence) Endret 20. august 2007 av KRZT Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Det er ikke sadistisk at det skjer vonde ting. Verden hadde ikke vært bedre om alle levde evig. 9326592[/snapback] Nei, men for en allmektig gud burde det vel være enkelt å skape en verden hvor død eksisterer, men unødvendig smerte er eliminert. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Det er ikke sadistisk at det skjer vonde ting. Verden hadde ikke vært bedre om alle levde evig. 9326592[/snapback] Nei, men for en allmektig gud burde det vel være enkelt å skape en verden hvor død eksisterer, men unødvendig smerte er eliminert. 9326877[/snapback] Det vil også være lett å skape et vesen som ikke overvurderte sine egne evner i en så stor grad at de tror de kan skille nødvendig fra unødvendig. Akkurat her feilet han. Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Vi må da nesten få lov til å diskutere med utgangspunkt i våre egne meninger og erfaringer. Når vi snakker om nødvendighet, er det ikke det da strengt tatt hva vi selv anser som nødvendig som er viktig? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Vi må da nesten få lov til å diskutere med utgangspunkt i våre egne meninger og erfaringer. Når vi snakker om nødvendighet, er det ikke det da strengt tatt hva vi selv anser som nødvendig som er viktig? 9326952[/snapback] For all del, jeg nekter deg ikke å diskutere akkurat som jeg ikke tror du gjør det mot meg heller. Jeg tar ikke stilling til saken fordi jeg ikke føler jeg selv har kapasitet til å kunne bestemme, verken for meg selv eller andre, hva som er nødvendig eller ikke. Jeg kommenterer bare de argumentene som baserer seg på personlige anseelser (Gud er enten sadistisk eller maktesløs) framfor de som bruker logikk (f eks dette argumentet mot kreasjonisme: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor The Design Argumenti) The universe is extremely complex and ordered and beautiful and nothing that complex could have happenned by chance ii) Therefore it must have been designed by some external force iii) Therefore God However, this falls down at the simple hurdle that surely God is complex and beautiful, so he too, by the logic of the argument requires a creator to explain his magnificence - this leads to an infinite chain of creators each requiring an explaination for their complexity. ). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå