Gå til innhold

Oversikt for cpu vs gfx?

MrJavalava

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lurer på om det finnes sider med minste anbefalinger av cpu mot gpu/gfx?

Eneste jeg finner er: gfx vs gfx, cpu vs cpu etc

Som for eksempel Toms Hardware guide har.

Greit å kunne finne dette ut...

9319172[/snapback]

Jeg har ikke sett noen slik oversikt. Det vil uansett være forskjellig fra spill til spill, alt etter om det er cpu eller gpu intensivt. Som regel er de gpu intensive.

Det beste kortet for AGP, X1950pro, bør ha en AMD 2500+ eller tilsvarende, for ikke å bli for mye hindret. For dagens toppkort, bør du ha en tokjerne CPU.

Nå er det ikke så kritisk som mange vil ha det til. De aller aller fleste maskinene er i dag begrenset av GPU. Personlig ser jeg det ikke som noen krise at CPU er hinderet, skjermkortet vil jo fortsatt fungere helt fint. Maskina blir uansett ikke sterkere enn det svakeste leddet.

Endret av peiper
Lenke til kommentar

Jepp. GPU VS CPU ville nok ikke fungert veldig bra.

Da det er ekstreme forskjeller på om et spill blir begrenset av CPU, eller GPU.

Det kommer også helt ann på oppløsningen du bruker, hvor mye eye-candy osv..

Flight simulator X: Selv ikke verdens beste CPU klarer å kjøre dette greit med ALT på fullt. Krever ikke så veldig mye av skjermkort.

Rainbow six Vegas og Lost planet krever ikke spesielt mye av prosessoren, så om du har en grei CPU så holder det til selv verdens beste skjermkort. (med 1600x1200 og 4xAA i R6:Vegas så sliter selv 8800Ultra)

Lenke til kommentar

Tja.. Flightsim og Supreme Commander er jo spill med en annerledes oppbyggning da de lener seg såpass mye til CPU, som igjen gjør at cpu/gpu sammenhengen ikke er så interessant. For har du greit skjermkort og lynrask prosessor så er du i land.

Jeg har egentlig etterlyst gpu/cpu sammenhengen selv for å se hvor mye prosessor kraft som trengs for å drifte ett high-end skjermkort. Og det skulle ikke være umulig når man vet at gpu er flaskehalsen i de fleste spill, da er det vel bare å klokke en prosessor ned til fsp'en begynner å synke. Også gjøre dette i samme stil som mange andre tester med å ta for seg de siste gode/krevende/populære spillene. Hvert system er jo selvfølgelig forskjellig men det hadde gitt en fin pekepinn på hva som trengs og det hadde kommet forbrukerene til gode. Se bare på hva prosessorer som kjøpes til spillmaskiner idag som koster 2000. Vi vet jo ikke om det er nødvendig med så kraftig prosessor? Hadde vært greit å anbefale en E6550 til 1350,- kroner til en gamer som ikke gjør så mye annet enn internet og spill, 2,3ghz skulle holde til det :)

Lenke til kommentar
Hadde vært greit å anbefale en E6550 til 1350,- kroner til en gamer som ikke gjør så mye annet enn internet og spill, 2,3ghz skulle holde til det :)

9320762[/snapback]

Min påstand er at du trenger ikke så stor CPU til de aller fleste spill. (GPU spill) om vi kan kalle dem det. Unntaket er selvfølgelig de du nevnte, som kjører nesten utelukkende på CPU.

Har spilt f.eks BF2 på en bærbar med Turion X2 cpu på 1,6Ghz. Fungerte helt knirkefritt det, så lenge skjermkortet henger med.

Lenke til kommentar
Hadde vært greit å anbefale en E6550 til 1350,- kroner til en gamer som ikke gjør så mye annet enn internet og spill, 2,3ghz skulle holde til det :)

9320762[/snapback]

Min påstand er at du trenger ikke så stor CPU til de aller fleste spill. (GPU spill) om vi kan kalle dem det. Unntaket er selvfølgelig de du nevnte, som kjører nesten utelukkende på CPU.

Da er vi enig :)

Etterlyser bare tester som forteller nøyaktig på hva ghz gpu vil yte mindre.

Endret av Mr_Motsatt
Lenke til kommentar

Det hadde vært greit med en test uansett da?

Bare for å se forskjellen.

Kanskje hadde vært en test for hardware.no, der de ser på cpu vs gpu i endel spill/applikasjoner.

Men det jeg er mest interessert i, er å finne ett eller annet sted der NVIDIA/ATI anbefaler en eller annet minstekrav for deres skjermkort.

Lenke til kommentar
Det hadde vært greit med en test uansett da?

Bare for å se forskjellen.

Kanskje hadde vært en test for hardware.no, der de ser på cpu vs gpu i endel spill/applikasjoner.

Men det jeg er mest interessert i, er å finne ett eller annet sted der NVIDIA/ATI anbefaler en eller annet minstekrav for deres skjermkort.

9323643[/snapback]

Kikket etter slike sammenligninger selv en periode. Søk litt med google, så finner du flere tester av 4-6 prrosessorer med samme skjermkort for et spesifikt spill. Du vil ikke finne noe som er så omfattende som f.eks tomshardware sine tester av bare CPU eller bare VGA kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...