AnneK Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Eg skal kjøpe meg nytt DV videokamera. Har i dag eit Samsung VPD 65 Eg lurer på JVC DV3000 eller Panasonic MX500. Nokon som kan gje meg tips ? Eg filmar mykje, alt fra familiere ting til sporthendingar som handball/fotball. Er oppteken av å ha god kvalitet på opptak innandørs videofilming. Redigerar med Studio 8. 3CCC brikke, har det kun innvirkning på stillbilder ? AnneK Lenke til kommentar
tomy Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Hei 3ccd er det beste du kan få av dagens dvkamera. Dette har sammenheng med videoopptak. De tre grunnfargene deler hver sin brikke. De fleste kameraer i amatørsikte har 1 ccd brikke som deler på alle fargene. Dersom du vil kjøpe Panasonic 500 skal du være oppmerksom på at prisen opp til merzedesen innen dvkamera Canon xm2 ikke er så stor. Sjekk denne linken: http://www.dinside.no/php/art.php?id=32859&=katnav Beskrivelse · Et helt nytt optikksystem med ¼ tomme, 470.000 piksel 3x CCD bildebrikke. · Med punktforskyvning (PixelShift) oppnår kameraet hele 540 linjer horisontal oppløsning. De nye bildebrikkene har dessuten høy lyskvalitet og registrerer bildet meget nøyaktig. · Automatiske og/eller letthåndterlige manuelle kamerainnstillinger (fokus, eksponering, hvitbalanse m.m.) · Nye manuelle innstillinger av bildeegenskaper (fargemetning, fargetoner, kontrast og bildeforsterkning) kan legges som favoritt innstillinger (på egendefinerte funksjonstaster) · Innebygd mikrofon med innstillbar lydkarakteristikk (normal, stemme, vindfilter); kan erstattes med stereomikrofon eller mikrofonadapter for mikrofoner med XLR-kontakter. Canon unike optikksystem med linsematerialet fluorit og asfæriske linser gir ekstremt høy bildekvalitet selv opp til 20x optisk zoomeområde. Dessuten kompletteres filmopplevelsen med en høykvalitets digital lyd for to eller fire kanaler. Med ekstern mikrofon eller mikrofonadapter for mikrofoner med XLR-kontakter, kan XM2 benyttes for avansert filming. På grunn av brukervennligheten, kan selv amatører føle seg bekvemme med XM2. Ekstremt høy oppløsning Punktforskyvningen (PixelShift) i XM2 innebærer at den grønnsensitive CCD-sensoren er forskjøvet et halvt bildepunkt horisontalt så vel som vertikalt. Dette øker oppløsningen og gir fremragende bildekvalitet både for video- og stillbildeopptak. Stillbildene som XM2 tar, gir hele 1,7MP oppløsning – også dette forklares gjennom punktforskyvningen. Til tross for alt dette har XM2 en utrolig høy lysfølsomhet for minimumsbelysning – 0,37 lux med lukkertid på 1/6 sekund. Normal video og frame-innstilling Kameraet kan spille inn video med bevegelse i "Normal-innstillingen" ("interlaced capture" eller flettet skanning) eller frame-innstilling (progressiv skanning) med 25 hele bilder per sekund. Den progressive innstillingen eliminerer bevegelsesflimmeret ved enkeltbildevisning og bevegelsesstudier. Dersom man filmer med progressiv skanning og lukkertid 1/50 sek., gir videoinnspillingen ett inntrykk som likner konvensjonell film. Stillbilder XM2 kan registrere stillbilder både på DV-tape og på minnekort (SD eller MMC). Oppløsningen på stillbildene blir inntil 1,7MP eller 1488x1128 (i høyeste oppløsning) Andre funksjoner · Mulighet for inn- og avspilling i widescreen 16:9. Kameraet har også søkerinformasjon som indikerer bildebegrensningene. · Programmerbare egendefinerte taster (custom keys). · Zebramønster som viser overeksponering i bildet. · Intervallinnstilling (for filming av intervallsekvenser) · Clear scan for flimmerfri filming av skjermer eller monitorer IEEE 1394- og USB-interface XM2 har DV-kontakt (inn- og utgang) for tilslutning til digitale enheter. USB-grensesnittet muliggjør rask tilslutning og overføring av stillbilder fra SD- eller MMC minnekort i kameraet. Pakken inneholder XM-2 Nettadapter CA 920 DC-kopler DC-920 Fjernkontroll WL-D77 Stereovideokabel STV-250N S-video kabel S-150 USB-kabel IFC-300PCU Batteri BP 915 Scartadapter PC A-10 8 Mb SD kort Bærerem SS-650 Digital video solution disc mvh tomy Lenke til kommentar
Anders.S.D Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 tomy: du prøver på ingen måte å holde det hemmelig at du har et xm2! Jeg blir grønn hver gang jeg leser noe du har posta - du sparer ikke på konfekten når det gjelder ditt xm2... Men jeg er redd det er et godt kamera... Skulle gjerne hatt et! Lenke til kommentar
tomy Skrevet 15. januar 2003 Del Skrevet 15. januar 2003 Jeg hadde ett Panasonic 110 3ccd kamera tidligere men dette Canon xm2 er i en klasse for seg. Filmer i nesten stummende mørke og likevel får jeg farger og detaljer frem, takket være de manuelle innstillingene. Kan anbefales på det varmeste. Legg til noen store og få det beste. mvh tommy Lenke til kommentar
tomy Skrevet 17. januar 2003 Del Skrevet 17. januar 2003 les testen av Canon xm2 skrevet av Njåll H Ekstrøm Canon XM2 er etterfølgeren til det suksessrike XM1. Dette kameraet er mer for de hobbyprofesjonelle enn de glade amatører. Det er tydelig at Canon har tatt tilbakemeldingene fra brukerne alvorlig, XM2 har mange forbedringer i forhold til forgjengeren. En god nyhet er at XM2 er utstyrt med SD-kort for stillbildeopptak. Selv om hver chip i 3CCD-brikken bare har ca. 0.48 Megapiksler, kan Canon skilte med stillbildeoppløsning på hele 1488x1128 piksler (1.67 Megapiksler). Hva får du i hendene? Du får et kamera som gir en følelse av balanse og er godt å holde i. Håndtaket på toppen er en fin ting ettersom dette gjør at man kan ta bilder helt nede fra gulvplan og oppover. På toppen av håndtaket har vi et lite kammer med lokk. Under dette lokket finner vi avspillingsknappene (play, rewind, stopp etc.) Fremst på toppen finner vi også knapper for start, stop, zoom og stillbilde. Dette er meget praktisk når man holder i håndtaket under filming. Ellers er kameraet nærmest fritt for tekniske duppeditter og elektroniske finurligheter. Det virker her som om Canon her satser mer på å produsere et kamera med gode kameraegenskaper. Målgruppen er dem som er seriøst opptatt av å gjøre gode opptak. Rent teknisk kan XM2 skilte med 20X optisk zoom, et fluorittobjektiv med stor lysstyrke, med blender fra 1,6-2,9. Og det er det ingen av konkurrentene som kommer opp mot. Man kan velge mellom 40X og 100X digital zoom i tillegg til den optiske. Bildekvaliteten blir imidlertid forringet ved bruk av digital zoom. LCD-skjermen har farger, er 2.5 tommer stor og kan skilte med 200 000 piksler. Den har den samme bevegeligheten som de andre kameraene i denne klassen, og kan selvfølgelig felles inn i kameraet med skjermen ut. Dette brukte jeg f.eks. for å se da jeg tok bilder under vannoverflaten med en gjennomsiktig splashbag. Søkeren er en 0,44" farge-LCD med ca 180000 piksler. Den kan trekkes ut, og vippes oppover. Oppløsningen på både søker og skjerm er ikke god nok til å stille fokus nøyaktig Jeg ville foretrukket en sort/hvitt søker med høy oppløsning. Når det gjelder zoomknappen er denne veldig følsom og lett. Det er lett å justere om zoomingen skal foregå raskt eller sakte. En liten innvending er likevel at den raskeste zoomhastigheten er for langsom til shockzoom. Lydsiden i XM2 er en klar forbedring fra XM1. XM1 hadde bare automatisk lydregulering. Selv om automatikken var veldig bra, var mangelen på mulighet til manuell utstyring et stort minus. På XM2 har Canon tatt kritikken til følge. XM2 har mulighet for å regulere nivået på V og H kanal med to små dreiekontroller bak på kameraet, og man har nivåindikering av begge kanaler nederst i bildet og på et LCD meter på baksiden av skjermen. En vender på siden stiller om fra manuell til automatisk lydkontroll. Begge deler fungerte bra ved opptak av korpsmusikk, men manuell innstilling bevarte selvsagt dynamikken best. Har man ikke tid til å prøve de sterkeste partiene først er nok automatikk å foretrekke, for de manuelle nivåregulatorene er tuklete å betjene når man først er i opptak. Det er ødeleggende for et opptak at man først må stille den ene kanalen og så den andre. Hadde de stått ved siden av hverandre , eller vært koplet på en måte, hadde det vært en ytterligere forbedring. Lydsiden på XM2 har også andre mangler. Dette gjelder ikke sammenliknet med andre amatørkameraer, men med dyrere profesjonelle. Det mangler en mulighet for tilkobling av linjenivå. I menyen finnes en attenuator-innstilling, men den demper for lite. Den er nok tenkt som en demping av høynivå mikrofoner. Den ekstra mikrofon/lydinngangen sitter på høyre siden av kameraet, og er en stereo minijack. Den faste mikrofonen blir koplet fra ved tilkopling her. At et så forholdsvis lite kamera ikke har plass til noe annet enn minijack som lydinngang er forståelig, men ikke ønskelig. Minijack er, blir og vil alltid være en veldig sårbar kontakt. Positivt: Den nye mikrofonen låter mye rundere og penere enn den som satt på XM1. Det er greit å ta opp lyd med XM2, og det låter veldig bra. Funksjonalitet Kameraet har 7 forskjellige eksponeringsprogrammer: Easy recording (bare trykk på opptaksknappen, go pass på bildet. Automatikken ordner resten) via forskjellige varianter Auto, Spotlight, Sea and snow, Tv og Av til helt manuelt. Easy recording stiller du med en vender bak på venstre siden. De andre innstillingene må man inn i menyen for å velge. XM1 med valg av alle mulighetene på utsiden var bedre. Eksponeringshjulet sitter nede på venstresiden og er lett å betjene under opptak. I manuell modus kan man stille blenderen i 17 trinn fra F1,6 til F8 (13 trinn i teleområdet), lukkertiden fra 1/50 til 1/16000 og gain 0dB til +9dB. Man får informasjon i søkeren alt etter hvilket program som er valgt. I manuell står eksponeringstiden, blenderverdien og forsterkningen over hverandre. Et trykk på søkerhjulet og man stiller eksponeringstiden, to trykk og man kan stille blenderen. Tre trykk og man kan stille forsterkningen med det samme eksponeringshjulet. Ganske logisk og liketil for en som har fotografert mye. De andre mer eller mindre automatiske funksjonene fungerte veldig bra. I søkerbildet til Canon kan du få så mye eller lite tilleggsinformasjon du vil. I menyene velger du om du vil se dato, klokke o.l., om lydmeterne skal vises eller ikke, henholdsvis nede til venstre og nede til høyre. Manuell fokus vises med MF på venstre side. Oppe i høyre hjørne er det markert om bildestabilisatoren er på, om opptaksformatet er SP eller LP, opptakstid, batteritilstand og tid igjen på tapen. Oppe til venstre vises kamerainnstillingen om det er Auto, Av, Tv osv. Og her har man også Zoom innstillingen når denne er i bruk. Denne slår seg av etter ca 4 sek. Man kan slå av all denne informasjon med tre trykk på display/datacode knappen inne i skjermbrønnen. Og det er selvfølgelig bra at man kan få et helt rent bilde, men samtidig mister man viktig informasjon om man har på manuell fokus eller ikke, og hvor zoomen står. Dette er funksjoner man burde kunne valgt å slå av eller på i menyen. Hvitbalansen er plassert på venstre side bak eksponeringshjulet og består av to knapper. Den ene velger mellom utelys, innelys og innstillbart. Den bakre er knappen for manuell innstilling. Vil man stille hvitbalansen, zoomer man inn på f.eks et hvitt papir, trykker på knappen og så justerer kameraet det til hvitt. Dette fungerte bra på XM2. Det blir sagt at det var Canon som oppfant den optiske bildestabilisatoren. Den som sitter i XM2 er veldig bra. Faren min er veldig skjelvhendt. Når han tok bilder kunne du se at linsen vibrerte, men bildet sto støtt. Vi slo av stabilisatoren og da kom vibrasjonene klart fram i bildet. Bildekvalitet Hvor bra bilder man får fra et kamera er avhengig av flere faktorer; optikk, bildebrikke og elektronikk. Jeg satte opp en plakat som egentlig er for å teste Zoom-linser, men som også sier en god del om bildeoppløsningen til systemet. I samme avstand fra plansjen stilte jeg opp XM1, XM2 og Sony PD 150. Først vurderte vi XM1 og XM2 mot hverandre på en monitor med to innganger, slik at vi kunne switche mellom dem. Begge kameraene hadde likt utsnitt, slik at sirkelen tangerte billedkanten opp og nede. Det var klar forskjell på de to. XM1 begynte klart å bli "grøtete" lenger fra sentrum enn XM2. Samme prøve mot Sony PD 150 : Her var det ikke mulig å si hvilket som var best. Begge to viste spissene nesten helt inn til sentrum. Siden jeg bare hadde mulighet til å ta stillbilder med XM2 er det bildet fra dette som er vist her. Bildet er beskåret så det gir ikke helt riktig bilde av oppløsningen av stillbilder med XM2. Ponnybildet er derimot ikke beskåret selv om komposisjonen kunne vært bedre. Konklusjon Dette kameraet er så langt kanskje det aller beste kameraet jeg har prøvd i denne prisklassen. Billedmessig er det helt på topp og mye bedre enn sin forgjenger XM1. Det er også gjort store forbedringer på lydfronten. Canon har gjort jobben sin på en skikkelig måte og på alle områder klart å ta ut det beste fra forgjengeren, finpusse det litt og gjøre det bedre samtidig som man også har hatt små utskiftninger slik som på lyden. Dette kameraet er for den avanserte amatør som vil ha et godt kamera uten mye dildall og elektroniske gimmicker. Dette kameraet kan også brukes i semiproff produksjons-sammenheng. Særlig når det gjelder billedkvalitet. Canon XM2 er et kamera vi trygt kan anbefale for de som er ute etter det ypperste i denne prisklassen. http://akam.no/videokamera_tester/canon_xm2/index.html mvh tomy Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 19. januar 2003 Del Skrevet 19. januar 2003 Vær vennlig å ikke legge ut så store tekststykker. Kopier i stedet ut de relevante utdragene, eller legg til link til kilden. MLW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå