Format71 Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Nå skal de til å grave ned fiber i nabolaget, men har du hørt for en pris de skal ha?! http://www.tromsbynett.no/texter/read.php?id=109671 28 000 kr !! Riktig nok var det en fyr innom her og sa det antakelig kom et tilbud på 18 000,-, men alikevel! Er det mennesker der ute som betaler så mye bare for å koble seg til fiberen? Mener de første som fikk fiber her i Tromsø betale rundt 4 000,-. Det er jo en pris som ligner mer på hva de andre fiberleverandørene rundt om kring i norge krever. "Investeringen blir fort lønnsom når du da får tilgang til billigere tjenester som Internett, telefoni og TV. Flere nye tjenester lanseres etterhvert - også disse til lavere priser. I tillegg vil verdien på eiendommen øke." Regner med at verdien på eiendommen må øke drastisk, for hvis jeg sammenligner priser på internett og tv vil jeg komme billigere ut med å fortsette med kabel fra canal digital. Skal man drive og betale en hundrelapp ekstra i måneden for internett og tv vil det ta tid å spare inn de 28 000,-.... Snakk om pølsevev. -Vegar Lenke til kommentar
tole Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Det er alt for mye å forlange up front fra en privatkunde. De burde heller ta det inn via økte priser på tjenestene eller som nettleie på avbetaling. Tipper det ikke er så mange kunder som avbestiller tjenestene de har via fiber når de først er kommet i gang, så det er neppe et tapsprosjekt for leverandøren, men litt risiko er det jo, og så krever det jo en del midler. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Dette er desverre det store problemet med åpne nett, i og med de ikke kan ta inn igjen kostnaden på og selge tjenester så må de lempe alt over på innstallasjonen og denne blir langt over smertegrensen for folk flest. Lyse med venner tar inn dette via salg av tjenester, nå er det mange angrep på denne tilnærmingen men de som angriper har til gode og fortelle hvordan de skal greie og få ned prisen til under 5000,- , Selv denne prisen er for stiv for mange. Lenke til kommentar
repaguy Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Det må finnes grenser, det der var ikke akkurat en liten slump penger.. Lenke til kommentar
Konge Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Uten å ødelegge topic vil jeg bare legge til at en venn av meg er villig til å koste 120000 for å få fiber . Lenke til kommentar
agvg Skrevet 20. august 2007 Del Skrevet 20. august 2007 Joda, det er mange som er villige til og betale mye men dette er de få. Har man ei grei linje og satelittantenne så er det få som blar opp 30000,- for og få dette til huset på en bedre teknologi. Lenke til kommentar
Moella Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Nå er det slettes ingen menneskerett med hurtig internettaksess heller. Markedet styrer seg selv, med 1 tilbyder vil prisene være kunstig høye - men ikke la dere lure, fiberinfrastruktur koster ikke bare mye - det koster ENORMT mye så prisene de krever i Tromsø for tilkobling til det åpnet nettet sitt er nok ikke helt tatt ut av intet. For de fleste av oss så blir det nok billigere i lengden å binde seg til en tilbyder sitt lukkede nett på samme måte som å kjøpe en canal digital tuner eller lignende. Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 Klart investeringen må lønne seg, men det å hente inn så mye av kostnaden direkte på sluttkunden finner jeg litt drøyt. Skulle vært artig å sett noe tall på hvor mange som slår til på dette 'tilbudet'. Og selvfølgelig er det ikke her snakk om noe brudd på menneskerettigheter, men det må da være lov å bli litt sjokka over det prisnivået de har valgt å legge seg på? Nå som de tilbyr 10Mbit til 300,- så er det jo faktisk litt penger å spare pr mnd, men man skal alikevel holde på noen år for å ta det inn. I mitt tilfelle ville jeg spare ca 100,- i måneden på å droppe canal digital og gå over til fiber, noe som skulle bli ca 15 år. Hvis man ser på hva som har skjedd de siste 15 årene så er det ikke sikkert jeg ønsker å investere i noe som skal avskrives på så lang tid... -Vegar Lenke til kommentar
JButton Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 Dette høres helt normalt ut i mine ører. Graving koster penger. På 80 tallet mener jeg å huske at det kostet ca 12000 å få lagt inn kabel tv hvis det var mange nok i nabolaget som knyttet seg til. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 joda, det er normal pris men uansett alt for dyrt for svært mange. Lenke til kommentar
Moella Skrevet 30. august 2007 Del Skrevet 30. august 2007 nå var det vel det prinsippielle ved tilkobling av åpne fibernett som ble debatert - skal sluttkunden få regningen eller skal den gå til innholdsleverandøren (som bare legger den over på sluttkunden sin regning anyway). Lenke til kommentar
agvg Skrevet 31. august 2007 Del Skrevet 31. august 2007 Nå er jeg mest opptatt av hvordan man får til en fiberutbygging og da er Lyse sin modell langt og foretrekke. Dog jobber jo tiden for åpne nett, xDSL sliter seriøst på mange plan og kundenes ønsker om tjenester vokser. Dessuten vil nok også Lyse måtte åpne opp da de i visse områder vil få monopol. Lenke til kommentar
Moella Skrevet 1. september 2007 Del Skrevet 1. september 2007 Nå er jeg mest opptatt av hvordan man får til en fiberutbygging og da er Lyse sin modell langt og foretrekke. Dog jobber jo tiden for åpne nett, xDSL sliter seriøst på mange plan og kundenes ønsker om tjenester vokser. Dessuten vil nok også Lyse måtte åpne opp da de i visse områder vil få monopol. 9396492[/snapback] De har vel allerede monopol på 3play over fiber pr. idag og jeg er ikke kjent med noe i lovverket som tillater stat eller kommune å kreve at andre aktører skal få levere tjenester på en infrastruktur som et privat firma eier. Hvilket type monopol tenkte du på? Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 I dag fikk jeg en hyggelig telefon fra en ivrig selger. Kabelen som jeg gravde ned for snart ett år siden skal de nå ha den nette sum av 1.900,- for å blåse fiber i og koble til. Vi snakker altså om et prisfall fra 28.000,- til 1.900,- på under ett år! Tenk om samme prisfall gjorde seg gjeldende på andre områder også... Skulle hatt en ny bil... -Vegar Lenke til kommentar
steveak Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Grattis med fiber da... :-) Heldiggris. Skulle ønske det var jeg som fikk tilgang til Bahnhof synkron 10mbit til 299,- i måneden.... Eller 25mbit synkront internett og digitaltv til 500 lappen.... Sukk. Du får sørge for å være en god ambassadør for Bynett i nabolaget da, slik at naboene får med seg prisreduksjonen fra Bynett (Nå Pronea). 1900 spenn for fiber er ganske rått. Er så forbaska lei elendig utfart på dsl... Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 Blir 10/10-linje på meg. Er ikke klar for å hive ut forholdsvis ny-investert digitaldekoder for kabelen enda... Vet ikke om jeg gleder eller gruer meg til å treffe på nabo'n i morgen. Han slo til på et tilbud på rundt 12.000,- i høst hvis jeg ikke husker helt feil... -Vegar 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå