Gå til innhold

Kandalf LCS og vannkjøling

Anbefalte innlegg

Endelig skal jeg kjøpe drømme kabinettet mitt og endelig blir det min første vannkjøling i PCen.

Skal kjøpe meg Kandalf LCS (bestiller i morgen så fort jeg bestemmer meg for fargen), og den har jo vannkjøling fra før av. Men jeg tenker på at siden vannkjølinga følger med kabinettet, så er det kanskje ikke det beste. Er det noen deler som dere vil kanskje anbefale å skifte ut til noe som vil gi meg bedre kjøling? Som for eksempel CPU blokk? Pumpa har jeg lest er bråkete, er det noe annet 12V pumpe dere vil anbefale? Vet ikke om det er så mye vits i å bytte radiator, jeg skal vannavkjøle CPUen og NB foreløpig, et 9800 skjermkort i tilleg når den kommer ut senere :)

CPU og pumpa/vanntank som følger med midt på siden.

En annen ting er at jeg liker ikke helt den grønne fargen som er på vannet, skal heller skaffe meg det samme bare i blått.

Kom med forslag og komentarer, skal prøve å finne en NB kjøler nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt Kandalf LCS i noe tid nå og er godt fornøyd.

Min erfaringe, er at det er CPU blokk og radiator som er de svakeste leddene.

Har liten erfaring med CPU blokken, men det er den jeg ville ha skiftet først om du skal skifte noe. Den er svakest.

Deretter ville jeg ha skiftet radiator. Den er ganske restrektiv og har middels kjøleevne.

Viftene bråker litt ved fullt turtall (men kjøler da godt), men vha viftestyring blir de tilnærmet lydløse ved 40% (og kjøler fortsatt bra nok).

Pumpe og tank er egentlig ikke så værst, hverken med hensyn til effekt eller støy, bare den monteres riktig. Med dette mener jeg at den krever vibrasjonsdemping. Søk på "Shoggys Sandwick" på forumet til aquacomputer.de og du finner er rimelig måte å lage en støydemping selv på.

Invendingen mot pumpen er at den ikke kan turtallstyres, det er enten av eller på.

Pumpen har drevet hele mitt system med 11 blokker med en flow på 55L/h. Til sammenligning lå Aquacomputer Aquasteam (eheim 1048) på 42l/h.

Slangene er OK, men noe stive. De er også farget grønne, så med mindre du bytter disse vil du alltid få grønne slanger, også under UV.

Min anbefaling? Vanskelig å si da jeg nå skal bygge en ny PC med kun kabinettet (Dette er et svært bra kabinett) igjen, og resten av vannkjølingen bli byttet ut.

Men jeg hadde prøvd Tt sitt først. Dersom du ikke er fornøyd bytter du CPU kjøler, deretter radiator.

NB kjølerville jeg kjøpt Aquacomputer sin før Swiftech (har begge, Swiftech sin er svært enkel inni, ingen ribber).

Dersom du blander inn andre blokker enn Tt sine, så ville jeg sterkt anbefale noe annet enn Tt sin kjøleveske! Da denne da kan lede til saltutfelling og korrosjon ... :mad:

Bilder av siste riggen min finner dere her :cool:

Endret av drbo
Lenke til kommentar

Min anbefaling er å kjøpe et skikkelig kabinett med skikkelig vannkjøling istedenfor å bytte ut mesteparten med en gang.

Skal du likevel kjøpe det kabinettet, er mitt forslag å bytte ut radiator og vifter først. Denne har mest å si på varmetransport vekk, og du mister mye støy også. Kjøleblokken bør bli nestemann. Denne er noe bedre enn den på den første BigWater, og jeg har faktisk ganske ok resultater med denne og en god trippelradiator.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Kandalf i snart et halvt år, to ting jeg ville gjort først er bytte vifter (har jeg gjort) og gjøre noe med pumpen, bytte den eller lydisolere den, hvis den er så god som de sier så ville jeg lydisolert den, ta gjerne litt silikon der den er kobla til tanken.

Jeg skal nå selv bytte blokk, radiator og pumpe med tiden, men har nå hatt det i snart et halvt år og er strålende fornøyd, bare den irriterende pumpa som bråker, men det er jo litt min feil også ;)

Angående temp, medn original kjøling så ligger cpu på 34 idle og 48 grader er vel høyeste loaden jeg har registrert (Hw ser du i signaturen), men blokken min sitter noe dårlig på grunn av teit festemekanisme så jeg mistenker et par grader der....

Lenke til kommentar

Ok, takker for svar. Etter alt jeg har lest her har jeg bestemt meg for å beholde CPUblokken og pumpa/tanken. Jeg skal kjøpe meg ny radiator siden det ser ut som det er den som har mest å si her. Vifter kan jeg koble til viftestyring jeg har her og sette ned hastigheten så bråker de ikke lenger.

drbo, hvis jeg vil at slangene mine skal se ut som på bildet ditt, hvilke kjølevæske og hvilke slanger anbefaler du? Og hvilke radiator bruker du som passer? Link?

Jeg tror foresten jeg skal kjøpe meg den dyrere versjonen som er i aluminium da den ser finere ut :)

PS: Skal vente med NB kjøler siden jeg skal kanskje bytte hovedkort snart.

Endret av prostoman
Lenke til kommentar

Jeg brukte en klar slange, og AC Clear blue sammen med batterivann og kjølevæske fra Shell. Se på vcore.dk eller microplex.no for gode alternativer. Skal du ta den helt ut, kjøper du Tygon slager, men det er dyrt og du må utenlads. Skal du bruke niplene til Tt, bør du holde deg til 3/8" ID PVC slanger ... :cool:

Alle 360 radiatorer passer i prinsippet, bare den samlede dybden av rad + vifter ikke er mer enn 61mm (mener jeg å huske - skal kontollmåle når jeg kommer hjem). Skal du ha dypere rad, må du modde litt. Selv har jeg tenkt meg en dypere rad, men har enda ikke bestilt.

Da jeg ikke har erfaringer med andre en Tt eller AC sine radiatorer er det vanskelig og svare deg, men etter det jeg har lest på forumet - så ville jeg gått for "Black Ice" eller "Thermochill". Dennefra Blackice vil passe systemet ditt direkte (den skal kjøle bra, og være stille. Men det finnest BlackIce rad som kjøler bedre), Thermochill sine er for dype til å passe direkte inn.

Selv skal jeg ha denne senere i høst en gang, men det krever en litt alternativ plassering av rad og vifter i forhold til Tt sin plassering av rad. :love:

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Tt sin rad hittil. Den er 36mm dyp, som sammen med vifte 25mm gir 61mm, som jeg beskrev over

Jeg ser ikke problemet med at festene til niplene er på siden. Og snur du rad på hodet i forhold til Tt sin plassering, så sparer du også 80-100cm slange ... noe som reduserer trykktapet ...

Men et godt alternativ til Kandalf kan være denne fra vcore.dk. Da får du "high end" med en gang, samt at du kan velge kjøleblokker selv. Prismessig skulle det gå ut på et, dersom du allikevel vil bytte en del ...

Lenke til kommentar
Alle radiatorer jeg ser på inkludert den Black ice GT du linker til har slangetilkoblinger på siden, og ikke på toppen slik det på standard radiator i Kandalf. Er det et problem? Hvilke radiator bruker/brukte du foresten? (drbo)

9320942[/snapback]

Jeg tror dette skal gå fint, så lenge som man har radiatoren opp ned, slik at niplene passer inn i den 5 1/4 porten so er laget for at slangene sklal gå gjennom.

Lenke til kommentar

OMG, jeg sliter med å finne UV blå slanger med riktig diameter, er nesten ingen som har dem. Er det vits i å ha UV reaktive slanger hvis det er UV reaktiv tilsetningsstoff i vannet? Fordi jeg finner ikke noe sted som har slanger jeg vil ha :/

3/8" er det 9,5mm eller 10mm?

Endret av prostoman
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Alle radiatorer jeg ser på inkludert den Black ice GT du linker til har slangetilkoblinger på siden, og ikke på toppen slik det på standard radiator i Kandalf. Er det et problem? Hvilke radiator bruker/brukte du foresten? (drbo)

9320942[/snapback]

Jeg har nå montert min nye radiator. Ikke helt knirkefritt, men det gikk relativt greit. Men til min overaskelse fant jeg at avstanden mellom viftene varierer mellom ulike radiatorer, noe som komplisere feste av andre radiatorer enn Tt sin.

Se arbeidsloggen min for detaljer :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...