Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fotograferingen min er vel allerede en hobby, og ikke bare familiefotografering. Jeg ønsker et kamera som jeg kan ha med meg i mange år uten at jeg vokser fra det. Derfor virker det for meg som at D80 er et godt valg :)

Hm. Hvis du har planer om å drive mye med sportsfotografering av den typen (skihopping) så bør du kanskje se på Canon (da gjerne 30/40D) som et alternativ. Canon har generelt litt bedre autofokusytelse i den typen situasjoner enn Nikon, pluss at Canon typisk har noe lavere pris på lyssterke teleobjektiver med USM (tilsvarende Nikons AF-S) enn Nikon.

 

Ikke at Nikon er ubrukelige til det området, jeg har selv tatt bilder av ryttere i høyt tempo med en D80 og et relativt tregt, ikke-AF-S-objektiv. Fokusmotoren i D80-huset er rimelig rå, så det fokuserer relativt kjapt også med AF-D-objektiver.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sutekh: Det er vel ikke det som blir hovedfokuset i min fotografering. Måtte bare svare på det med objektivet :p Men jeg må jo ha et kamera som gir fine bilder fra fine opplevelser.

9329464[/snapback]

Det gjør helt klart ethvert slr, hvis bare objektivet er over et minimum av kvalitet (dvs bedre enn Canon EF-S 18-55, noe alle de andres kitobjektiver er).

Lenke til kommentar
Sutekh: Det er vel ikke det som blir hovedfokuset i min fotografering. Måtte bare svare på det med objektivet :p Men jeg må jo ha et kamera som gir fine bilder fra fine opplevelser.
Tja... hvis du skal fotografere skihopping så bør du antagelig gå for AF-S-objektiver uansett, eller forhåndsfokusere og bli jævlig god på timing :p

 

Jeg vet ikke hvor rask autofokus er på D40 kontra D80. Skal jeg tippe så vil ikke forskjellen være merkbar, det vil først og fremst være objektivet som bestemmer. D80 har flere fokuspunkter, noe som kan være en fordel når du skal følge et mål som beveger seg (det er vel også den eneste situasjonen hvor et høyt antall fokuspunkter har noe seriøst for seg).

Lenke til kommentar
Så du vil si D80 er et bra kamera? (Ikke tenk så mye på prisen på dette spørsmålet.)
Jeg tror selv den mest innbitte Canon-fanboy må innrømme at D80 er et bra kamera :p

 

Jeg kan si at jeg er svært fornøyd med det, av flere årsaker. Jeg liker ergonomien, søkeren og brukergrensesnittet. Det er et kamera som for meg er elegant og raskt å bruke, og som jeg føler det er lett å få til å gjøre det jeg ønsker å gjøre. Om det er det samme for deg kan ikke jeg vite, så da faller jeg tilbake på mitt standardsvar:

 

Gå i en fotoforretning. Prøv ut kameraet, se om du liker å bruke det, liker plasseringen av knapper og brytere. Prøv ut et par andre modeller også. Finn ut hva du trives med, hva som føles godt i hånden og hva som føles gøy å bruke. Det kan godt være du forelsker deg i et helt annet merke i stedet, som f.eks. Pentax eller Olympus.

Lenke til kommentar

Gå i en fotoforretning. Prøv ut kameraet, se om du liker å bruke det, liker plasseringen av knapper og brytere. Prøv ut et par andre modeller også. Finn ut hva du trives med, hva som føles godt i hånden og hva som føles gøy å bruke. Det kan godt være du forelsker deg i et helt annet merke i stedet, som f.eks. Pentax eller Olympus.

9329603[/snapback]

Nei nei nei. Kjøp det på nett, og besøk aldri en fotobutikk igjen i hele ditt liv. På den måten sparer du mange kroner, for ingeting er bedre enn å være totalt uvitende om hva som er bedre enn sitt eget kamera :tease:

Lenke til kommentar
Jeg har skrevet mine poster i denne tråden utelukkende fordi measurbators på dette forumet prøver å presse alle som vurderer D40 til å heller kjøpe D80, basert nesten kun på AF funksjonaliteten.

9329451[/snapback]

Tja. Jeg er uenig med den observasjonen. Eller jeg tror i hvert fall du overdriver tendensen.

 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg stort sett prøver å pushe folk vekk fra D40x, av grunner jeg har nevnt tidligere i tråden. Når det gjelder valget av D40 vs. D80, så mener jeg det er viktig å være klar over forskjellene før man kjøper.

Lenke til kommentar
Nei nei nei. Kjøp det på nett, og besøk aldri en fotobutikk igjen i hele ditt liv. På den måten sparer du mange kroner, for ingeting er bedre enn å være totalt uvitende om hva som er bedre enn sitt eget kamera  :tease:

Selvsagt. Jeg må bare beklage, hva i all verden var det jeg tenkte på :p
Lenke til kommentar
Nikon d80 + tamron 17-55 = 7k + 3,3k = 10,3 k

 

Vil si at dette skyter langt bedre bilder enn D40 med optikk til samme prisen innafor denne rammen. Det er bare det at eneste alternitvet som er for d40 bruker som skal ha tilsvarende kvalitet på optikken må kjøpe seg Nikkor 17-55 f2.8 til 11k...

Sigma har en 18-50 f/2.8 HSM på plass, det vil selvfølgelig hjelpe veldig på, denne er på lager noen steder nå. Men tatt i betraktning at du må ut med over 1000 kr ekstra for null ekstra optisk ytelse (hvis det er forskjell går den helst i Tamrons favør), samt en mm mindre vidvinkel er det jo ikke noen superdeal...

9327934[/snapback]

 

Sigma 17-50 f/2.8 koster 3699,- hos Lefdal. D40-kit koster 3.700,- etter cashback. Tilsammen 7.400,- kontra 10.300,- for D80. Skyter du 3000 kr bedre bilder med D80-komboen fortsatt? :)

 

 

Hvis du er en typisk D40-bruker (og jeg vil påstå Linuxguru faller i den kategorien) så er det helt klart et glimrende kjøp, og du vil neppe savne utvalget i optikk.

 

Men det er ikke alle kamerakjøpere som er typiske D40-brukere.

 

Hehe, nok en D80-eier som prøver å rettferdiggjøre investeringen sin. Priceless ;)

 

Selv så ville jeg følt meg begrenset med det utvalget av optikk som er tilgjengelig for D40. Spesielt lyssterk optikk som er det jeg har kjøpt en del av er dyrt til D40.

 

De to objektivene jeg bruker mest er Tamron 17-50/2,8 som er et rimelig og bra alternativ til Nikon og Sigma sine tilsvarende objektiver, og en Nikkor 80-200/2,8 som jeg kjøpte brukt til 4000. Skulle jeg hatt noe tilsvarende til det siste til D40 hadde jeg antagelig måttet gå for en ny Sigma 70-200/2,8 HSM til 8-9000 kr. Da forsvinner fort prisforskjellen mellom de to husene.

9328645[/snapback]

 

Sigma 17-50 f/2.8 til 3699 og Sigma 50-150 f/2.8 til 5495,- på Lefdal. Nuff said.

 

Vi har også hatt en del tråder fra folk som har kjøpt D40 og innsett at de blir misfornøyd med ting de føler mangler.

Vi har hatt endel tråder om folk som har kjøpt D40, og så har de i ettertid fått høre hvor dårlig valg de har gjort fra "erfarne" fotografer på forum rundt omkring. Så kan jo du tenke litt over akkurat den setningen i noen sekunder ...

 

At folk sprer den slags tull når vedkommende helt klart ikke har kunnskap til å forstå forskjellene mellom de to modellene er etter min mening med på å redusere verdien av dette forumet.

 

Du er et glimrende eksempel på hva som skjer når utstyrsmanien får herje fritt. Morsomt at du beskylder meg for ikke å forstå forresten. Er det noen av oss som ikke har forstått noe, så er det deg og din overbevisning om D40 sine begrensninger. Selv erstattet jeg Sony A100 med D40, og valgte dette over D80, nettopp fordi jeg forstår nytten av et knøttlite DSLR som knipser rompa av D80 til halve prisen. Gratis blitz fikk jeg også :)

Lenke til kommentar
Hehe, nok en D80-eier som prøver å rettferdiggjøre investeringen sin. Priceless ;)
Tja, hvis du har lest resten av tråden så vil du se at det er mange flere årsaker enn bare utvalget i optikk. Men optikkutvalget er helt klart en fordel.

 

Men jeg har ikke noe behov for å rettferdiggjøre investeringen min. Jeg vet med meg selv hva jeg trenger og ikke trenger av muligheter, og har tatt mitt valg ut fra det. Derimot, så tar jeg avstand fra å bli kalt en idiot basert på min gjennomtenkte økonomiske beslutning.

 

Sigma 17-50 f/2.8 til 3699 og Sigma 50-150 f/2.8 til 5495,- på Lefdal. Nuff said.
For 50-150 = 80-200?

 

Og det var bare et par eksempler. Et annet av mine favorittobjektiver, 50mm/1,4 finnes ikke i AF-S-versjon ennå, og det er ukjent når det kommer noe sånt.

 

Vi har hatt endel tråder om folk som har kjøpt D40, og så har de i ettertid fått høre hvor dårlig valg de har gjort fra "erfarne" fotografer på forum rundt omkring. Så kan jo du tenke litt over akkurat den setningen i noen sekunder  ...
Tja, hvor mange? Jeg kommer på en tråd hvor en fersk D40-kjøper uttalte tilsvarende holdninger til dine, og jeg og et par andre påpekte hvorfor det kan være verdt å velge D80 i stedet. Jeg står for de meningene.

 

Du er et glimrende eksempel på hva som skjer når utstyrsmanien får herje fritt. Morsomt at du beskylder meg for ikke å forstå forresten. Er det noen av oss som ikke har forstått noe, så er det deg og din overbevisning om D40 sine begrensninger. Selv erstattet jeg Sony A100 med D40, og valgte dette over D80, nettopp fordi jeg forstår nytten av et knøttlite DSLR som knipser rompa av D80 til halve prisen. Gratis blitz fikk jeg også :)
Tja... du sier jo selv at du ikke ser verdien av å bruke f.eks. manuelle innstillinger. Jeg vil jo påstå at det faller i kategorien "ikke forstå". Du er fornøyd med å bruke kameraet hovedsakelig på automatikk. Jeg er ikke alltid det. Da er det utvidete brukergrensesnittet til D80 en fordel, siden det går raskere å stille inn kameraet. Og hvis du bare bruker D40 med en SB-400 blits montert på toppen, så er det klart at du ikke har bruk for trådløs blitsstyring. Hvis du faktisk har lyst til å leke deg litt med en SB-600 eller -800 hengt opp i taket så blir saken en annen.

 

Det er ingen som har nektet for at D40 tar glimrende bilder. Men D80 gir deg mer kontroll og flere muligheter. Hva de mulighetene er verdt er opp til den enkelte kjøper å vurdere. Å bare avfeie det med fjas om "Ekkel D-pad" (har du faktisk brukt den?) og et bøttelass med subjektive meninger vitner om mangel på kunnskap, enkelt og greit. At du ikke har bruk for bedre manuelle innstillinger, trådløs blitsstyring, bedre søker og mer robust kamerahus er din sak. Men det gjør ikke folk som faktisk har praktisk nytte av disse forskjellene til idioter.

Lenke til kommentar

Puh.... jeg blir helt svett av å lese alt dette jeg ;)

For et engasjement dere har for å overbevise trådstarter om hva som er det beste kjøpet. Hatten av for dere :thumbup:

 

Da jeg satt med valgets kvaler selv om jeg skulle gå for D40/x, D80 eller Canon 400d, leste jeg sikkert en million tester på nett, i blader og ulike forum, men det var først når jeg fikk prøvd kameraene fysisk, holdt de i hendene, at valget ble tatt. Det bare måtte bli D80 :w00t: rett og slett fordi det passet mine hender 100%. Jeg opplevde de andre modellene som små og litt puslete, mens D80 føltes robust og bedre. Tatt med i beregningen at jeg ønsket et kamera å vokse med og da ha flere muligheter til å utvikle meg som hobbyfotograf, ble i grunn ikke valget så vanskelig, selv om man helt sikkert klarer å ta like fine bilder med alle disse kameraene.

 

Så kom deg til en fotosjappe (eller helst flere), og prøv de ulike modellene. Er du i tvil, gjør du det på nytt og på nytt. Følelsen av å ha et kamera som virkelig "sitter" i hendene dine er ubeskrivelig viktig mener jeg. Det sies jo også å være avgjørende for om du tar med deg kameraet overalt eller lar det ligge hjemme :yes:

 

Blir spennende å høre hvilket kamera du ender opp med - Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Jeg har skrevet mine poster i denne tråden utelukkende fordi measurbators på dette forumet prøver å presse alle som vurderer D40 til å heller kjøpe D80, basert nesten kun på AF funksjonaliteten.

9329451[/snapback]

Tja. Jeg er uenig med den observasjonen. Eller jeg tror i hvert fall du overdriver tendensen.

 

Jeg skal ærlig innrømme at jeg stort sett prøver å pushe folk vekk fra D40x, av grunner jeg har nevnt tidligere i tråden. Når det gjelder valget av D40 vs. D80, så mener jeg det er viktig å være klar over forskjellene før man kjøper.

9329640[/snapback]

 

Bruksområde og fotografens erfaring med DSLR og fotografering generelt er viktigere enn forskjellene mellom disse to modellene etter min mening.

Lenke til kommentar
Det er mange fotografer som har tatt glimrende bilder med engangskameraer kjøpt på nærmeste bensinstasjon også :p

 

Hva man "klarer seg fint" med og hva man trives med er ikke nødvendigvis det samme.

9331198[/snapback]

 

 

Jeg er veldig enig i det du sier der. Det hjelper lite med utstyr i 30 000 kroners klassen så lenge "gjøken" med avtrekkerfinger'n ikke klarer eller evner å forstå komposisjon og kreativitet. Men igjen - dette er jo ting man kan lære seg underveis. Jo flere bilder man tar, jo flinkere blir man :yes:

Lenke til kommentar

Sigma 17-50 f/2.8 til 3699 og Sigma 50-150 f/2.8 til 5495,- på Lefdal. Nuff said.

 

9329893[/snapback]

 

 

Hadde jeg hatt deg som venn, og kjøpt dette på din anbefalning hadde du fremstått som idiot i etterkant. Kjempegøy for en nyebgynner å løpe rundt uten å kunne bruke AF .)

 

Objektivet du dog tenker på koster mer for å gi AF. Dog skal det blir spennende å se om det yter like godt som Tamron 17-50 :)

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=78333

 

Sigma 18-50mm f2.8 EX DC Macro HSM for Nikon

 

En mm mindre i brennvidde og et langt dyrere enn tamronen sier seg selv at prisen snart er spist opp. Så skal man jo ha et par fastlinser som 85mm 1.8 og slikt etterhvert. Har møtt litt for mange D40 brukere nå som har fått litt interesse for foto, og sliter med optikken...

 

Tamron og Tokina har ingen objektiver som gir AF på d40.

Nikon har greid å lanser kun et objektiv siden d40 kom for et år siden som gir AF

Sigma har nå begynt å levere et som vissnok gir AF i normalzoom området

 

 

D40 er det det er: Et kamera for nybegynnere som ikke ønsker noe mer enn å ta noen bilder, dog er fleste parten av disse bedre tjent med et kompaktkamera :)

 

Jeg gikk en tur med d40 i går, og for meg er det et latterlig dårlig kamera...Plastikk billig skit

 

 

Helt til slutt: ja jeg vil skyte bedre bilder med min d80 med en tamron enn du skyter på din d40 med en sigma. Spesielt i sola, når amatørene er ute å skyter bilder. For jeg skyter sannsynligvis på iso 100, mens du roter rundt på 200 :)

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...