Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal jeg bytte støtdempere selv?

Dipstick

Anbefalte innlegg

Sierraen min trenger desperat nye støtdempere og jeg funderer på om jeg skal sette i gang med dette selv, eller om jeg skal få et verksted til å ta det. Jeg har Haynes manualen til bilen, og der ser det jo ganske greit ut, men det hender jo av og til at det ikke er like greit å få løs ting på en 17 år gammel sierra.

Har aldri bytta støtdempere før, så tar gjerne i mot tips i fra noen som har det. Regner med at jeg slipper unna med godt under 2000 i deler om jeg gjør det selv, verkstedet jeg har prata med skal ha 4500 inkl deler for samme jobben.

Så hva synes dere?

Ellers noen synspunkter på om jeg bør handle støtdempere fra Biltema, Mekonomen eller Meca eller andre steder?

Bilen er altså en 90 Ford Sierra sedan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skift dem selv! Kjøp deg fjærklemmer og sett i gang å skru! Det er en grei skrujobb, men det krever at du har verktøyet i orden!

Det som kan kreve litt av deg, er å få av nav-mutteren (mutteren på enden av drivakselen som stikker ut av navet), endeleddet og bærekula. Her gjelder det å være litt taktisk. Bruk et laaaangt stålrør til å tre på skralla når du skal løsne mutteren, mens en annen person sitter i bilen og trør på bremsa. Endeleddet banker du HARDT rundt med en hammer til det slipper og med bærekula må du enten få bøyd ordentlig opp kloa som sitter rundt før du kiler den løs eller så banker du hardt på metallet rundt til den slipper (alt etter hvordan patent du har på bilen din). Når dette er løst, så tar du løs alt av bremseslanger etc. som er festet på fjærbeinet/hjulopphenget og så løsner du hele driten ut med å skru løs skruene oppe rundt støtdemper-toppen (disse holder fjærbeinet fast i selve karosseriet).

Deretter så setter du på fjærklemma og skrur til fjæra er så slakk at den er bevegelig og deretter så skrur du av støtdemper-toppen. Deretter er det plankekjøring. Skift demperen (husk på å ha riktig fastnøkkel med bøy på, slik at du kommer ned til mutteren som holder støtdemper-toppen fast til demperen, samtidig som du holder demperen fast mens du skrur løs mutteren). Når det er gjort, så gjør du alt dette i motsatt rekkefølge!

Hvis du har Haynes-manual, så har du hele oppskriften foran deg, uansett, men skulle du ha spørsmål, så får du nok svar her inne etterhvert som det trengs! :)

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Er det foran eller bak du skal skifte?

Kjøp nye støtdempermansjetter når du først skal bytte, koster ikke mye. Kjøper du gassdempere er disse bra mye enklere å jobbe med siden disse holder seg oppe. Husk å lufte demperne!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Biltema dempere har jeg den erfaringen med at dem rett og slett ikke passer.. men mulig jeg har vært uheldig. Når du ska bytte dempere foran slipper du å løsne på drivakslinger og slikt som ble beskrevet ovenfor. Kjøp gassdempere, litt dyrere men lettere å arbeide med og fryser aldrig om vinteren. Når du først skal rive sund forstillingen kan du like greit bytte casterstag foringene da disse er en svakhet på sierra.

Lenke til kommentar
Når du først skal rive sund forstillingen kan du like greit bytte casterstag foringene da disse er en svakhet på sierra.

9322241[/snapback]

Disse kan man egentlig venne seg til å bytte like ofte som man bytter olje :hrm:, med mindre man investerer i noe kraftigere enn de "forsterka" som selges på biltema

Jekkstropper/lastestropper er glimrende når du skal ha forstillinga sammen igjen. Jeg bruker å skru ytterenden av stabstaget i bærearma og så "jekke" det sammen med en jekkstropp slik at man får skrudd fast bærearma inne ved traversen.

Det er ikke helt likt mellom scorpio og sierra, men jeg bruker å gjøre slik:

Bilen opp på bukker (hele fronten må opp fra bakken), på med håndbrekk, av med hjul osv

Skru av bremsecaliper og heng den opp en passende plass (ikke ta av slangen, men pass på at den ikke henger i klem). Hekt av abs-sensorkontakt i motorrom (hvis du har abs)

Skru løst stabstag fra undersiden av bilen

På sierra må du vel løsne/skru løs toppmutteren på dempern

Skru løs bærearmen fra traversen (dette står i spenn pga stabstaget)

Nå skal alt være løst og "ramle" ned fra bilen, hvis du har løsnet begge sider.

Fjærbeinet/demperen får du ut fra navet (som jeg kaller det, i mangel på et bedre ord) må du skru løs den mutteren og tvinge/presse opp hullet demperen går nedi med en meisel eller lignende som du dunker nedi. Da skal fjærbeinet skli rett opp fra navet (dette er hovedgrunnen til at jeg plukker ned "alt", det er mye lettere å få ut selve fjærbeinet når man har det på bakken og det ikke sitter på bilen).

Det er også mulig å skru av mutteren på bærekula og la bærearma og stabstaget stå igjen, men har funnet ut at det er litt mer prakk hvis man holder på alene på gårdsplassen.

Når du skal ha det sammen igjen så er tipset lastestropper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...