Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Harddisken er korrupt/ ødelagt boot sektor MBR

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en datamaskin som jeg har litt trøbbel med. Jeg kjører OS X og windows xp i et dual boot system. Det hele startet med at jeg fikk en slik 0x0000007b error blåskjerm når jeg startet Windows partisjonen. Så da brukte jeg et slikt BMR repair program som var med en boot disc. Men det gjorde bare alt galt, fordi nå er ikke Windows stasjonen lesbar, når jeg bruker sånne dics browsere så sier de bare at de ikke finner noe på c: (som er WIndows partisjonen) eller at c: partisjonen er ikke formatert. I OS X så kan jeg se at c: disken er der og at det er Windows installert og ntfs filsystem. Men jeg kan ikke utforske hardisken, når jeg trykker på mount disk i diskutility så skjer det ingen ting. C: vil bare ikke mountes.

Så vet dere om en eventuell løsning eller programmer som klarer og fikser bootsektoren eller noe på harddisken slik at den blir gjenkjent at datamaskinen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve TestDisk. Du finner noe info her: http://icrontic.com/articles/advanced_data_recovery

Høres ikke ut som det er MBR som er problemet. MBR inneholder partisjonstabellen og kode for å boote. Du kan visst både boote og se partisjonen.

Hvis det er MFT som er korrupt så vil heller ikke TestDisk kunne fikse det.

Sjekk om selve disken har problemer. Du finner diagnostic program på UBCD. http://www.ultimatebootcd.com/

Lenke til kommentar

Se under "Hard Disk Diagnostic Tools" på UBCD. Velg etter fabrikatet på disken din.

"Error loading operating system" kommer fra koden i MBR. Den finner ikke bootsektor på partisjonen.

Sjekk at partisjonen som skal boote er aktiv, kanskje du har forandret noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...