Gå til innhold

Hva er dette værdt?

Anbefalte innlegg

Hei.

skal kjøpe ny pc snart og da lurer jeg på hva mitt nåværende oppsett kan være værdt?

har idag:

CPU: AMD Athlon 64 3800+ https://prisguiden.no/product.php?productId=30449

Skjermkort: GeForce 6600 128MB AGP(tror det heter det)

Ram: Husker jeg ikke. I allefall 1024mb

HK: Gigabyte GA-K8NSNXP-939 https://prisguiden.no/product.php?productId=19663

Edit: Er et halt år siden alt er kjøpt.

EspN

Endret av EspN_1985
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, har lest en plass at en PC har null salgsverdi etter tre år. Er visst det Staten opererer med óg (skattemessig og slikt). Så hvis du betalte 6k for dette for et par år siden, burde du vel kanskje kunne få 2k for det nå?

Ikke at jeg sier at General Musa gjør det, men jeg synes enkelte på forumet underdriver voldsomt prisen på brukt HW, og verdiskriver den ned til tusenlappen når den egentlig er verdt langt mer.

Lenke til kommentar
Så hvis du betalte 6k for dette for et par år siden, burde du vel kanskje kunne få 2k for det nå?

9318039[/snapback]

Det som er tingen er at man kan ikke bare regne bruktpris av prisen

når man kjøpte pcen for et par år siden. Man må finne bruktprisen

av det delene koster nye nå til dags.. og det er skremmende lavt.

F.eks CPUen min: jeg betalte 2800kr ny, den koster nå 600kr ny,

da får jeg altså ca 200-300kr. Et lite tap kan man si.

Endret av _Scotty_
Lenke til kommentar
Ikke at jeg sier at General Musa gjør det, men jeg synes enkelte på forumet underdriver voldsomt prisen på brukt HW, og verdiskriver den ned til tusenlappen når den egentlig er verdt langt mer.

9318039[/snapback]

Det er jo fordi vi følger med og kjenner prisene.

Du kan jo lure på noen en utgammel PC på QXL til 10K, men det er en annen sak.

9318280[/snapback]

Ok, skjønner at jeg kanskje leker meg med Pandoras eske her, menmen.. ;) Jeg snakker om folk som veldig bombastisk setter en lav pris på utstyret, når den gjennomsnittlige salgsverdien er langt høyere (både fire og fem ganger høyere, iflg. tilfeller jeg har sett tidligere).

For ordens skyld, selvsagt er det mange som følger med og kjenner prisene her. Eller rettere sagt, det er mange her med skikkelig stålpeiling på PC, med dyptgående kunnskap om både komponenter, systemer og priser. Og all heder og ære til dem!, siden det er nettopp de personene som holder oppe kunnskapsnivået her inne! Men det er jo også derfor folk (deriblant meg) kommer inn hit for å spørre om hjelp óg..

Endret av Bassmus
Lenke til kommentar

Bruksverdien på den pc'n er jo en del tusen kroner, men salgsverdien er vel egentlig på under 1000kr. Men det er dermed ikke sagt at du ikke finner en person som er villig til å gi mer for den.

Verdien er likevel så lav at du kanskje burde se på hvor mye delene er verdt for deg. Skal du oppgradere er det trolig en god del av de delene som du kan bruke i en ny pc. dvd, brenner, tastatur, mus, +++. De delene kan fort spare deg for mer enn 1000kr i byggekostnad til ny pc. (eks. xp lisens hvis du ikke må over til vista)

Ram'en kan muligens brukes i en ny pc, kommer litt an på hva du har.

Er du ute etter en pris som 'bestemor' skal betale så er den nok verdt 1500kr for henne. (litt mer hvis alt er lisensiert)

Endret av Lorentzt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...