christofferv Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Hei, som tittelen seier så er eg ute etter ein enkel, grei men effektiv måte å fjerne "noise" eller "støy" i bildet. Grunnen til at eg vil ha det er pga litt høg ISO bruk, og derfor støy i bildet. Nokon som har greie løysningar på problemet? (Helst legg ved heile framgangsmåte/tutorial.!) På forhånd Takk! Lenke til kommentar
filthyhabits Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 Hei, som tittelen seier så er eg ute etter ein enkel, grei men effektiv måte å fjerne "noise" eller "støy" i bildet. Grunnen til at eg vil ha det er pga litt høg ISO bruk, og derfor støy i bildet. Nokon som har greie løysningar på problemet? (Helst legg ved heile framgangsmåte/tutorial.!) På forhånd Takk! 9317157[/snapback] Filter > Noise > Reduce Noise... Lenke til kommentar
Garanti Skrevet 19. august 2007 Del Skrevet 19. august 2007 (endret) Prøv også pluginen Noise Ninja ! Endret 19. august 2007 av garanti Lenke til kommentar
Metaby Skrevet 27. august 2007 Del Skrevet 27. august 2007 For og fjerne det helt kan du også prøve og bruke blur brush litt over bilde, ikke sånn at det blir blurry men at det fjerner noe støy iaf! jeg har gjort det et par ganger og funker fint vis du ikke overdriver. Lenke til kommentar
neadii Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Tror det også skal fungere å forminske bildet. Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Jeg har også tenkt en del på dette, og eksperimentert litt for å finne Den Ultimate Metoden. ISO-støy er stygt, og har gjerne en spesiell digital karakter. Men noise removal-verktøy skaper ofte like stygge artefakter og fjerner tekstur og detaljer. Dette kan lette etterlate bildene med et plastikk-aktig, uekte preg. Jeg har faktisk noen ganger endt opp med å LEGGE TIL litt støy etter å ha brukt støyfjerning, for å kompensere for dette... Et alternativ jeg personlig liker bedre er å gjøre støyen om til ren luminansstøy, som jeg nesten alltid syns kler bildene bedre. Her er en metode for photoshop: - Dupliser layeret. - Sett layer mode til color. - Gaussian blur color-laget, akkurat så mye radius som skal til for å fjerne color-støyen. På mitt F11 sine 6 mpix-filer bruker jeg en radius på 10 pixler. - Legg til en hvit layer mask på color-laget. ---- (alt fram til hit kan gjøres med en action)---- - Men nå kan man ha mistet fargeskarphet noen steder hvor ulike farger møter hverandre skarpt - feks konturen av hud eller klær mot hvit eller svart bakgrunn, eller mønstre med mange farger. Man ser det på at kantene mister fargemetningen, eller "blør" farger ut i områder som ikke skal være farget. Men i slike kantområder er color-støy mye mindre synlig. Her kommer layer mask'en inn i bildet: tegn på disse områdene med en svart, soft brush med samme radius der du vil gjenopprette fargeskarpheten. Hmmm. Å kombinere disse metodene som er nevnt ville kanskje blitt veldig kurant? De store talls lov, osv...? Man kunne lagd ett luminansstøy-lag, og så lagt et lag hvor man hadde brukt støyfjerning over dette, på 50% opacity? Lenke til kommentar
relsafus Skrevet 28. august 2007 Del Skrevet 28. august 2007 Jeg liker NoiseWare veldig godt, du finner en gratis versjon nederst på denne siden: http://www.imagenomic.com/download.aspx /L Lenke til kommentar
Merida Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 (endret) Jeg "stjeler" denne tråden litt isteden for å starte en ny en. Hva er det absolutt beste programmet til å fjerne støye med, og gjerne legge ved en link vist dere har. Eller den beste måten å fjerne støyen på. Endret 2. september 2007 av Merida Lenke til kommentar
riktig Skrevet 2. september 2007 Del Skrevet 2. september 2007 Et alternativ jeg personlig liker bedre er å gjøre støyen om til ren luminansstøy, som jeg nesten alltid syns kler bildene bedre. Her er en metode for photoshop: - Dupliser layeret. - Sett layer mode til color. - Gaussian blur color-laget, akkurat så mye radius som skal til for å fjerne color-støyen. På mitt F11 sine 6 mpix-filer bruker jeg en radius på 10 pixler. - Legg til en hvit layer mask på color-laget. 9378226[/snapback] Har selv brukt denne metoden en del, og det funker ganske fint, særlig i skygge-områder (der støyen alltid er verst). I tillegg til det er det vanligvis greiere å kjøre støyfjerning kun på de kanalene som har mest støy. Da kan man være mer hardhendt uten at alt blir for glatt og ekkelt. Lenke til kommentar
christofferv Skrevet 25. september 2007 Forfatter Del Skrevet 25. september 2007 Har nesten glømt å lese tråden eg startet sjølv, og sliter nå med samme problemet (Var bryllupsfotograf i sommerferien, og skal nå ramme inn eit av bildene, og trenger da redigering før dette skjer.) Har nett lastet ned NoiseWare, og syns det programmet var Absolutt verdt eit forsøk! Lenke til kommentar
christofferv Skrevet 9. november 2007 Forfatter Del Skrevet 9. november 2007 Trenger meir hjelp. NoiseWare komprimerte bildene sinnsykt mye når eg lagra de, noen som veit om gode måter å fjerne støy på bildene i Photoshop? (Photosop 7.0) *Bump* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå