Gå til innhold

Ny bærbar pc. Noen råd og tips til valg?

Thomas-A

Anbefalte innlegg

hei.

Har nå begynt student livet og i den sammenhengen så skal jeg oppdatere min bærbare pc til en som kan takle fremtidige oppgaver. Har begynt på tegning og bilde og dermed så kreves det en pc som kan kjøre en del store bildebehandlingsprogram O.L

her er noen "krav"

Pris: helst ikke over 10000kr.

Lagring: minimum 200gb

arbeidsminne: minimum 2gb

prosessor: en som hansker større programmer og som ikke blir treig ved kjøring av flere programmer samtidig.

minnekort leser: ja

dvd brenner: ja, helst double layer

innebygget nettverkskort: ja

innebygget bluetooth: ja

Skjerm: widescreen og minimum 15"

Har sett på denne Aceren og virker som mye pc for relativt lite penger:

http://www.elprice.no/Product/ProductInfo....=29053&cid=5546

Er det noen som har noen konkrete pc'er som dere kan anbefale som oppfyller kravene mine?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God prosessor, 2GB minne, to harddisker og ett greit skjermkort gjør Acer'en til et forholdsvis bra tilbud ja. Imidlertid er oppløsningen på skjermen veldig lav, og alt for lav til å være en 17" skjerm. Spesielt til bildebehandling er dette ubrukelig, du bør heller se etter en skjerm med minimum 1680x1050-oppløsning.

Anbefaler deg heller å kjøpe en 500GB ekstern harddisk og heller satse på 120/160GB intern harddisk i maskinen. En 200GB intern disk vil når den begynner å bli full gjøre systemet veldig tregt.

En pc du kan titte på er Dell Vostro 1500, som du får med 15,4" 1680x1050-skjerm, 2Ghz prosessor, 2GB minne, Geforce 8600M GT skjermkort og 160GB harddisk til ca kr 10.000

Lenke til kommentar

ingen som vet om flere gode pc'er som egner seg til mitt bruk? Er veldig i villråde når det gjelder hvilke jeg skal velge.

Sett mye på div hp pavilion, acer, toshiba, men vet ikke hva det lønner seg å kjøpe og om det er lurt å prioritere lagring fremfor noe annet. Vil jo ha en pc som er rask, god skjerm, multimedia muligheter, god lagring (minimum 160gb)

Ingen som har konkrete tips til valg? er liksom ikke dell fan :p

Vært veldig fornøyd med hp da.

Lenke til kommentar

Jeg regner med du uansett vil ha behov for en ekstern harddisk, om du har behov for mye lagringsplass, og da er det enklere å finne noe om du er fornøyd med en 120GB intern disk, som er mer enn stort nok til å installere operativsystem og en hel haug programmer.

Jeg forstår at en god skjerm er kanskje det viktigste for deg, men ønsker du 15,4" eller 17"? 17" betyr en større maskin som veier ca 0,5-1kg mer, men om du skal drive avansert bildebehandling er det kanskje behagelig å få litt størrelse? Eller kan det være ett alternativ å ha en 15,4" maskin og heller kjøpe en 22" ekstern skjerm med tiden? Slike er jo ikke så enormt dyre nå... For en 17" maskin med god oppløsning blir det vanskelig å holde budsjettet, 11-12000 er omtrent minimum.

Lenke til kommentar
Jeg regner med du uansett vil ha behov for en ekstern harddisk, om du har behov for mye lagringsplass, og da er det enklere å finne noe om du er fornøyd med en 120GB intern disk, som er mer enn stort nok til å installere operativsystem og en hel haug programmer.

Jeg forstår at en god skjerm er kanskje det viktigste for deg, men ønsker du 15,4" eller 17"? 17" betyr en større maskin som veier ca 0,5-1kg mer, men om du skal drive avansert bildebehandling er det kanskje behagelig å få litt størrelse? Eller kan det være ett alternativ å ha en 15,4" maskin og heller kjøpe en 22" ekstern skjerm med tiden? Slike er jo ikke så enormt dyre nå... For en 17" maskin med god oppløsning blir det vanskelig å holde budsjettet, 11-12000 er omtrent minimum.

9323102[/snapback]

har egentlig ikke noen krav til skjermstørrelse. 15,4" holder lenge det. har du da en liten liste med gode bærbare pc'er? :)

Lenke til kommentar

vel, du har jo den gullrekka som går nå for tida... Compal IFL90+ (Multicom), Zepto 6625 (Netshop), Acer 5920G (flere, bla. mamoz), Dell Inspiron 1520/Vostro 1500... disse er rimelig likt spesifisert og har hver sine styrker og svakheter, IFL90+ har god batteritid og byggekvalitet, Zepto sin har bedre ytelse, Acer er billig, god batteritid og ytelse men visstnok ikke helt topp byggekvalitet, Dell sine er også forholdsvis billige.

Lenke til kommentar
vel, du har jo den gullrekka som går nå for tida... Compal IFL90+ (Multicom), Zepto 6625 (Netshop), Acer 5920G (flere, bla. mamoz), Dell Inspiron 1520/Vostro 1500... disse er rimelig likt spesifisert og har hver sine styrker og svakheter, IFL90+ har god batteritid og byggekvalitet, Zepto sin har bedre ytelse, Acer er billig, god batteritid og ytelse men visstnok ikke helt topp byggekvalitet, Dell sine er også forholdsvis billige.

9323253[/snapback]

hmm ja mange muligheter der. Men har sett litt på macbook nå. De har tilbud for studenter og jeg ser på den versjonen som koster 10.330,00 kr.

her er speksa:

Intel Core 2 Duo-prosessor på 2,16 GHz

1 GB hukommelse

120 GB harddisk1

To-lags SuperDrive-stasjon

Kommer til å velge 2gb hukommelse og kanskje 160gb harddisk. Da vil prisen øke til 11.992,50 kr

alternative er å velge den dyreste macbooken til en pris på 12.830,00 kr da med samme prosessor, men med 2gb minne og 160gb harddisk og den er i svart :cool:

Hvordan er disse i forhold til andre pc'er i denne prisklassen?

Lenke til kommentar

9323253[/snapback]

hmm ja mange muligheter der. Men har sett litt på macbook nå. De har tilbud for studenter og jeg ser på den versjonen som koster 10.330,00 kr.

her er speksa:

Intel Core 2 Duo-prosessor på 2,16 GHz

1 GB hukommelse

120 GB harddisk1

To-lags SuperDrive-stasjon

Kommer til å velge 2gb hukommelse og kanskje 160gb harddisk. Da vil prisen øke til 11.992,50 kr

alternative er å velge den dyreste macbooken til en pris på 12.830,00 kr da med samme prosessor, men med 2gb minne og 160gb harddisk og den er i svart :cool:

Hvordan er disse i forhold til andre pc'er i denne prisklassen?

9323330[/snapback]

noen formeninger?

Lenke til kommentar
Macbook har 13" skjerm, er det stort nok for ditt bruk? Ytelsen er heller ikke i klasse med de andre jeg har nevnt, da den er bygget på forrige generasjons Intel-brikkesett (I945GM).

9324997[/snapback]

kanskje i minste laget ja. skal ta en nærmere titt på de pc'ene du nevner ;) har du noen flere som har god ytelse også som jeg kan se på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...